Garmin eTrex Vista HCx: ...a jde se do lesa (velký test)

Nejnovější turistický navigátor Garmin eTrex Vista HCx má velmi citlivý GPS přijímač a výbornou výdrž. Turisté konečně mají větší výběr, v nové řadě je navíc hned pět přístrojů.

To nejdůležitější: citlivý GPS přijímač

Nové přístroje eTrex řady H se od svých předchůdců odlišují zejména novým GPS přijímačem. Je výrazně citlivější. Dřív navigátory v lese pravidelně ztrácely signál, pod korunami stromů odmítaly pracovat, ve městě jim vadila každá druhá vyšší budova. To nebyly příliš dobré vlastnosti pro turistický navigační přístroj. Řadu eTrex proto už v poslední době nebylo možné k těmto účelům doporučit (pokud nešlo o velmi výhodnou koupi v akci Mountfieldu).

Nový GPS přijímač ale splnil vše, co se od něj očekávalo. I když Garmin nepoužil známý Sirf Star III a vsadil na vlastní řešení bez zveřejnění výrobce GPS čipu, výsledek je vynikající. Vista HCx – a nemám důvod myslet si, že to u jiných eTrexů H bude jinak – je extrémně citlivý a v rámci možností i přesný navigační přístroj. Když už jsme u výrobce GPS čipu, tak při startu eTrexu se na displeji krátce mihne název MediaTek, což nebude jen tak samo sebou…


Začátek hledání družic • takhle to potom vypadá po nalezení polohy • z GPS lze zjistit i nadmořskou výšku

Několik testů přesnosti, kdy jsem Vistu HCx srovnával s GPSMap 60CSx i starším eTrexem, jsem už vydal v samostatných bleskovkách: první, druhá. Rozdíl oproti staršímu modelu je jednoznačný, ale ani po dalších testech ale nedokážu objektivně říct, jestli je nový eTrex lepší nebo horší než navigátory GPSMap s čipem Sirf Star III.

Pro toho, kdo chce slyšet, že eTrex je lepší, mám informaci, že přístroj většinou ukazuje lepší přesnost než navigátor se Sirf Star III. Příznivce Sirfů zase potěším zjištěním, že v místech s hodně špatným signálem se mi reakce na změnu polohy zdály být u eTrexu trochu pomalejší. Přístroj při dohledávání geokeší delší dobu trval na stejné vzdálenosti k cíli, neměnila se. Ale to byly opravdu spíš výjimečné případy, s Vistou jsem bez problémů našel asi dvacet keší.

Doba startu, tedy zjištění polohy po zapnutí přístroje, je srovnatelná se Sirfy. V případě spuštění po velmi krátkém vypnutí je okamžitá, jindy je třeba počkat několik desítek sekund, při studeném startu klidně i minut. Délka čekání potom už nezávisí tolik na navigačním přístroji, jako spíš na systému GPS. Garmin eTrex Vista HCx podporuje i korekce WAAS/EGNOS.

Troufám si říct, že při rozhodování mezi malým eTrexem a velkým GPSMap vůbec není nutné brát ohled na GPS přijímač. Jsou zcela srovnatelné.

Srovnání citlivosti

Výsledky testovacích jízd si nejlépe můžete prohlédnou prostřednictvím programu Google Earth. Stačí klepnout na odkaz a otevřít nabízený soubor. Ve složkách se zobrazí jednotlivé testovací jízdy, u každé najdete popisek a tři barevně odlišené trasy. Nedoporučuji přímo srovnávat trasy se silnicemi na leteckém snímku, protože mapy Googlu jsou mírně posunuté. Porovnávejte spíše jednotlivé trasy mezi sebou.

Pokud nemáte Google Earth, můžete si jednotlivé trasy prohlédnout i v mapách Google Maps:

  • Ukázka 1: město, přístroje ve schránce v palubní desce
  • Ukázka 2: silnice, přístroje pod čelním sklem
  • Ukázka 3: krátká procházka lesem
  • Ukázka 4: klikatá silnice, často přes les, přístroje ve schránce
  • Ukázka 5: dobrá silnice, přístroje v zavazadlovém prostoru

Upozorňuji, že barevné odlišení tras v mapách Google Maps neodpovídá stejným barvám v Google Earth. Máte-li možnost, použijte raději tento program; i kvůli rychlejšímu zobrazování.

Proč je Garmin lepší než PDA navigace

Výdrž jsem testoval s akumulátory o kapacitě 2 250 mAh, které byly poměrně nové, prošly odhadem dvaceti nabíjecími cykly. Při umístění na místě s horším signálem vydržel přístroj s vypnutým podsvětlením displeje 22 hodin a 15 minut na jedno nabití. S displejem na čtvrtině jasu podsvětlení, což v terénu bohatě stačí, skončila navigace po výborných 17 hodinách a 30 minutách. V obou případech byl aktivní elektromagnetický kompas, který také bude mít na výdrž určitý vliv.

Osobně podsvětlení používám jen výjimečně, displej je dostatečně jasný i bez něj. Displej navíc určitě nebude svítit nepřetržitě jako v mém testu, standardně je nastaveno vypnutí podsvětlení po několika sekundách. To také ušetří hodně energie. Kdo chce, může přepínat mezi denní a noční grafikou, případně nechat Garmin, aby to dělal sám. Lze také zvolit mezi několika barevnými schématy.

 
U podsvětlení většinou stačí posunout jezdec jen o malý kousek

Výdrž nového eTrexu je vynikající, výrazně vyšší než u dražšího modelu GPSMap 60CSx. Navíc není žádný problém vzít si s sebou do batohu dvě další baterie, tužkovky AA se dají koupit kdekoli. Po připojení k počítači se přístroj prostřednictvím USB kabelu napájí, avšak nenabíjí.

Ovládání: na co stačí joystick

Při testu jsem se několikrát dočkal vypnutí přístroje. Vinu v tomto případě dávám mapě Topo Czech, protože podobně se někdy chovají i jiné turistické navigace od Garminu. Stabilita jinak byla slušná.

Nedokážu ale vysvětlit, proč se ztrácelo nastavení navigátoru. Zapnul jsem korekci WAAS/EGNOS, podívám se na nastavení po několika dnech a tato možnost je vypnutá. Při testu citlivosti jsem zvolil zaznamenávání polohy každou sekundu, po několika kilometrech raději zkontroluji parametry, a nastavení bylo pryč. Tohle se přitom stalo několikrát, a odůvodnil bych to snad i nějakou softwarovou chybou.


Článek pokračuje v další kapitole: ovládání, mapy, paměť, cíl cesty

Témata článku: , , , Velký test, Dlouhé stisknutí, Pryžový pásek, Garmin eTrex, Základní kryt, Aktivní pohyb, Kovová skořepina, Krátká procházka, Provizorní řešení, Velký, Otáčka, Vybraný produkt, Ideální způsob, Vista, Les, VIS, Nejrůznější kategorie, Špatný signál, Koruna stromu, Správa dat, Výborná výdrž, Test