Garmin iQue 3600: megazkušenosti s navigátorem v PDA

Garmin iQue 3600 je jeden z mála kapesních počítačů s vestavěným navigátorem – přijímačem satelitního signálu GPS. V neznámém prostředí, na západě USA, jsme s pomocí iQue projeli více než deset tisíc kilometrů. Přečtěte si, jaké byly naše zkušenosti s funkcemi pro navigaci.

Mapy byly z celkového pohledu naprosto skvělé. Stačilo zadat adresu nebo najít některý ze zájmových bodů a jet. Jen občas zde něco chybělo a zmapování silnic v národních parcích bylo spíše katastrofální; zde bylo vhodnější navigaci vypnout. Občas jsme se také dostali na nezpevněnou cestu, přestože byla při nastavení routování výslovně zakázána, jednou jsme dorazili k fastfoodu, který už neexistoval. Naopak jsme často byli překvapeni, že v místě, kde měla být pustina, je ve skutečnosti už civilizace. V aktuálních mapách byste se ale s těmito problémy neměli setkat.

Už jsem naznačil, že v podrobných mapách jsou silnice přesně vykresleny. Když nastavíte dostatečně podrobné měřítko, vidíte na navigátoru přesně to, co vás čeká. Je to dobře použitelné třeba při jízdě v serpentinách, kdy mapa pomůže, abyste do zatáčky o tři sta šedesát stupňů nevjeli jako blázni. Detailní pohled je neocenitelný také u složitých nájezdů a výjezdů z hlavních silnic. Šipka na displeji ukazuje přesné místo, kde jste, a vidíte, jak se blíží místo, kde máte odbočit. Není třeba vůbec sledovat zmatená návěstidla.

Mapa většinou vypadá takhle. V horním řádku vidím aktuální rychlost (71,6 mph); vzdálenost k další křižovatce, kde budu muset něco udělat (1,5 míle); čas, za jak dlouho to nastane (1 min 17 s); čas, kdy dorazím do cíle (10.01am). Další řádek sděluje, že jedu po interstate 40 a směřuji na exit 201, kde sjedu na Country Club Dr. Šipka na mapě ukazuje, kde jsem – a před sebou už vidím zmíněnou křižovatku

Detail výjezdu ze silnice a na mapě vidím detail toho, co mě čeká. Nápis v horní části opakuje, že mám vyjet vpravo na exitu 201 a napojit se na Country Club Dr. Dole vidím, že výjezd je 1,3 míle od mé pozice a než k němu dojedu, uplyne minuta a šest sekund

Už jsem těsně (čtyři sekundy) před výjezdem, na mapě se auto objeví jako černý trojúhelník. Jakmile budu za křižovatkou, navigátor ohlásí, co mě čeká dál a jak to je daleko

Ještě chybí důležitá informace o paměťových nárocích podrobných map. Nemohu to ilustrovat jinak než příkladem. Na paměťovou kartu 128 MB se nám vešla kompletní Arizona a Nevada, většina Utahu a polovina Kalifornie. Osídlení v Evropě je ale výrazně hustší, proto se na stejně velkou kartu určitě vejde menší území. Pokud ale s sebou máte počítač s nainstalovanou mapovou aplikací od Garminu, můžete na cestě průběžně dohrávat části, které potřebujete.

Navigace prakticky

Je ráno, vybatolili jsme se z motelu a chystáme se na obvyklých několik set mil. Zapínám iQue, vyklápím anténu a čekám, až se chytí k satelitům. Průměrně to trvá něco přes minutu – někdy rychleji, jindy déle. Šipka na displeji nyní ukazuje, kde přesně jsem.

 

Čím více satelitů (černé sloupce) je vidět, tím je navigace přesnější • v iQue je i aplikace se statistikou cesty. Je v ní ujetá vzdálenost, časy cesty, průměrné rychlosti, maximální rychlost ...

Na mapě nebo pomocí vyhledávání, jemuž se budu později věnovat podrobněji, najdu cíl cesty. Pokud je příliš daleko a plánuji třeba nějakou delší zastávku, zvolím raději bližší cíl – výpočet bude svižnější (teď před startem i při případném přepočítávání). Občas se stalo, zejména tehdy, kdy začátek i konec cesty byl ve velkém městě, že doba hledání ideální trasy byla nepoužitelně dlouhá. Až se zdálo, že Garmin zatuhl. Ovšem jindy, kdy se podmínky zdály být skoro stejné, byl výpočet hotový takřka okamžitě. Když všechno jde, pohybujeme se zde mezi desítkami sekund až minutou a něco. V nastavení si můžete zvolit, jestli vám jde o nejrychlejší nebo nejkratší trasu, můžete zakázat obracení na silnici (U-Turn), dálnice, placené silnice a také nezpevněné vozovky.

 

Nalezenou trasu můžete zobrazit také jako přehled trasových bodů. Tento pohled jsem ale vůbec nepoužíval

Trasa je vypočtena, navigační systém pípne a ženský hlas oznámí, kam jet k nejbližšímu zlomu. Zlomem se nejčastěji myslí křižovatka, kde musíte udělat něco jiného než jet rovně. U hlasové navigace se ještě zastavím. Je to výborná funkce, díky které nemusí řidič stále civět na displej – stačí poslouchat. Český distributor nabízí hlasovou navigaci v češtině, ovšem vzhledem ke složitosti jazyka a lámanému projevu jsme raději sáhli k osvědčené angličtině. Stačí vám naučit se pár povelů, které se stále opakují.

Kdyby hlasový systém oznámil, že „teď musíte odbočit vpravo“, bylo by asi už pozdě. Informace je potřeba znát v předstihu a opakování je matka moudrosti. Takže poprvé se o očekávané operaci většinou dozvíte už při dokončení předchozího manévru – například za křižovatkou vám iQue řekne, že máte jet 400 mil rovně a potom odbočit vpravo (to nebyl vtip, takhle to tam opravdu vypadá). Nyní si navigátor dá pauzu a připomene se až zhruba minutu a půl před manévrem – a potom ještě jednou, kdy už je to opravdu akutní. Systém bere v úvahu i složitost dopravní situace. Ve městě, kde ulice střídá ulici, nejsou povely tak roztahané jako na dálnici. Když hlasovou informaci přeslechnete, můžete si ji nechat zopakovat podržením tlačítka.

Hlasovou navigaci doplňuje zobrazení na displeji. Při blížící se odbočce se zároveň s povelem hodné paní objeví detail křižovatky s šipkami, odkud přijedete a kam se máte vydat. Čísla udávají vzdálenost a čas, za jak dlouho k danému bodu přijedete.


Další kapitola pokračuje v praktickém popisu navigace s Garminem iQue. Začne zde také velmi důležitá část: vyhledávání a navigace k užitečným místům

Témata článku: , , , , Malá anténa, Vhodné místo, Mega +, Poslední hledání, Ujetá vzdálenost, Arizona, Togo, Gejzír, PDA, Dopadající světlo, Kasino, Maximální zrychlení, Nevada, Mega, Odrazná plocha, Battery Saver, Hrubá mapa, Kapesní mobil