Garmin iQue 3600: megazkušenosti s navigátorem v PDA

Garmin iQue 3600 je jeden z mála kapesních počítačů s vestavěným navigátorem – přijímačem satelitního signálu GPS. V neznámém prostředí, na západě USA, jsme s pomocí iQue projeli více než deset tisíc kilometrů. Přečtěte si, jaké byly naše zkušenosti s funkcemi pro navigaci.
Garmin je velmi známý americký výrobce navigačních systémů. Před iQue vyráběl výhradně jednoúčelové navigátory určené pro turistiku, do automobilů či lodí, ale také specializované produkty například pro zeměměřičství. Garmin se na tato zařízení ale soustředí i nadále a model iQue 3600 z jeho portfolia dosti vyčnívá.

Ani ryba ani rak – co je to iQue?

Garmin iQue 3600 na pohled vypadá jako běžný kapesní počítač třídy Palm. Stejně jako ostatní PDA má velký displej citlivý na dotyk, ovládá se pomocí pera a několika tlačítek. Přesto byste ale asi udělali chybu, kdybyste si iQue pořídili pouze pro funkce využívané u kapesních počítačů. Vzhledem k současné konkurenci je docela velký a těžký, nemá tak atraktivní design jako jiné přístroje a k tomu všemu je i poměrně drahý. Jenže všechny tyto méně příznivé vlastnosti stírá funkce, která je pro iQue primární a ve které téměř nemá srovnání – vestavěný přijímač satelitního navigačního signálu GPS a podpůrné programy. S nimi lze počítač používat jako vyspělý navigační systém.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Garmin iQue 3600 ve stojánku, který se položil na palubní desku auta 

Přímá konkurence Garminu iQue je v našich podmínkách pouze počítač Yakumo Delta 300 GPS (přečtěte si recenzi). Můžeme ho porovnávat také s PDA, ke kterým lze dokoupit přídavný model GPS a doinstalovat obslužné aplikace, u iQue je ale velkou výhodou, že hardware a software je „v ceně“. Vše je navíc vyladěné přímo od výrobce a počítač používá stejné mapy jako jiné navigátory Garmin. To znamená, že jich je dost a jsou snadno dostupné.

Do ruky nebo do auta?

Vzhledem ke kapesnímu „mobilnímu“ provedení se může zdát, že Garmin iQue je ideální nástroj pro turistiku. V tomto ohledu ale v boji s jednoúčelovými navigátory prohrává ve velmi důležitém hledisku: výdrži. Vestavěný akumulátor, který navíc bohužel nelze vyměnit jinak než v servisu, totiž energii vydá velmi rychle. Přijímač GPS je dosti náročný a více než ke dvěma hodinám soustavné navigace se nedostanete.

Pokud hledáte ruční navigátor pro turistické využití nebo situace, kde není k dispozici zásuvka, určitě proto raději sáhněte po jednoúčelovém přístroji. Na jednu sadu baterií – obyčejně tužkových – vydrží až pár desítek hodin. Jestliže však navigátor nepoužíváte pro neustálou navigaci, ale jen v nouzi mrknete, kde jste a kam byste měli jít, lze iQue bez problémů používat třeba i celý den. To je však spíš nouzové řešení.

Garmin iQue se ale výborně osvědčil v automobilu. Prodává se k němu kit se stojánkem a dobíjecím kabelem ukončeným konektorem pro zdířku autozapalovače. U konektoru je navíc reproduktor, který zesílí hlasovou navigaci. Při jízdě iQue využívá energii automobilu a navíc se dobíjí vestavěný akumulátor. Po zaparkování počítač jednoduše vezmete s sebou a když potřebujete, máte asi dvě hodiny navigace k dobru.

Klepněte pro větší obrázek 
Nastavitelná zástrčka s reproduktorem pro napájení v automobilu

Moc lesklý displej

Na počítači je vidět hlavně displej. Je samozřejmě barevný, zobrazí až 65 tisíc odstínů a má nebývale jemné rozlišení 320 × 480 bodů. Povrchová vrstva je bohužel dokonale lesklá a v automobilu kvůli tomu není zobrazení vždy tak zřetelné, jak byste asi chtěli. Jakmile na displej počítače zasvítí v určitém úhlu slunce, neuvidíte téměř nic i přes jas vytáhnutý na maximum. Pod displejem určitě mohla být odrazná plocha, která by dopadající světlo využila k lepší zřetelnosti displeje.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Displej chrání kožený kryt

Čtyřem tlačítkům pod displejem je možné přiřadit libovolnou funkci. Prvním dvěma jsem brzy zrušil standardně nastavený kalendář a adresář, posloužily k rychlému vyvolání mapy a přehledu viditelných navigačních družic. K tomuto účelu lze dobře využít také poslední tlačítko nazvané Que – jeho postupným tisknutím se přepíná mezi různými navigačními aplikacemi. V nastavení si můžete zvolit, které programy toto tlačítko vyvolá. Přesto mi ale přišlo pohodlnější nastavit nejpoužívanější aplikace na samostatná tlačítka.

Klepněte pro větší obrázek 
Tlačítkům můžete přiřadit libovolnou aplikaci

Uprostřed pod displejem je dvojité kurzorové tlačítko obklopené otvory, pod kterým je hlasitý reproduktor. Další tlačítka potom najdeme na levém boku přístroje. Je zde mačkací kolečko a dvě klávesy. Na vršku je potom ještě tlačítko hlavního vypínače se zelenou kontrolkou, která se rozsvítí při nabíjení.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Boční ovládací prvky • vypínač

Ovládání perem na dotykovém displeji je příjemné, ale ne v situacích, kdy sledujete dopravní situaci, svíráte volant a k dispozici máte nanejvýš jednu ruku. Při použití v automobilu jsem proto ještě jednou ocenil přiřazení funkcí jednotlivým tlačítkům a hlavně možnost ovládat rozlišení mapy kolečkem i kurzorovými šipkami. Pro další funkce je ale nutné vzít do ruky pero, a to při jízdě není možné. Naučil jsem se nehtem rychle vyvolat nabídku funkcí Routes určenou pro navigaci, pro ostatní operace je ale nutné (resp. bezpečné) zastavit nebo zapojit do práce spolujezdce. Ovládání jednou rukou je zkrátka u Garminu iQue vyřešené jen průměrně: je použitelné, ale mohlo to být určitě lepší.

 

Důležitá nabídka pro práci s navigací; je dostupná jen po stisknutí malé ikony


V další kapitole budu pokračovat v popisu ovládacích prvků, zastavím se u citlivosti antény. Největší část ale bude věnovaná mapám: základní a podrobné

Témata článku: , , Arizona, Malá anténa, PDA, Togo, Mega, Nevada, Maximální zrychlení, Kapesní mobil, Battery Saver, Mega +, Hrubá mapa, Vhodné místo, Poslední hledání, Gejzír, Odrazná plocha, Plánovací Kalendář, Dopadající světlo, Ujetá vzdálenost, Kasino