Garmin Nüvi 250: malý princ (test)

Garmin Nüvi 250 je jednoduchý a levný navigační přístroj do auta. Za nízkou cenu má všechno, co může běžný řidič potřebovat. A něco navíc: turistickou mapu České republiky.

Topo Czech i v autonavigaci

Garmin stále používá mapy firmy Navteq, u kterých se ještě čeká na kvalitní pokrytí České republiky. Je to už sice mnohem lepší než dřív, ale menší obce jsou v mapě City Navigator Europe NT 9 stále zobrazeny jen jako body bez uliční sítě. Zato západní Evropa je v těchto mapách výborně zpracovaná.


V přístroji může být současně více map, mezi kterými lze vybírat

Aby se dalo s Nüvi 250 pohodlně jezdit i na českých silnicích, přidává český distributor do navigátoru ještě mapu Topo Czech v1.20 (podrobnosti). Ta zná kompletní síť českých silnic, k tomu ulice i v nejmenších obcích a často i čísla domů. V tomto ohledu je stále nejpodrobnější na trhu.

České zastoupení Garminu v současné době prezentuje Topo Czech primárně jako autonavigační mapu s turistickými detaily, nikoli jako turistickou mapu s možností použití v autonavigacích. Jsem tady trochu ve sporu se zástupcem výrobce, protože po praktických zkušenostech tvrdím opak – je to hlavně mapa pro turistiku, která se svým vizuálním pojetím výrazně liší od automap Garminu. Ostatně také obal CD s instalací i konkrétní zmínky na webu Garminu o Topo Czech mluví pouze jako u turistické mapě. Mapa však obsahuje silniční síť a umí navigovat po silnicích, takže je dobře použitelná i v automobilu. Navíc je to velká konkurenční výhoda Garminu, protože na trhu není žádná jiná autonavigace s turistickými mapami.

Klepněte pro větší obrázek
Topo Czech je turistická mapa, podle které lze jezdit i v autě

Další mapy zdarma

Oproti předchozí verzi Topo Czech byly ale silnice ještě víc potlačeny do pozadí, aby se nepletly mezi značky potřebné při turistice. Vadilo mi, že na mapě vidím barevné zvýrazněné turistické stezky, vrstevnice a jiné turistické objekty, za kterými se často jen tak nenápadně skrývá silniční síť. Ale v autě přece potřebuji pravý opak. Musím jednoznačně vidět silnice a zbytek mě v podstatě nezajímá (uznávám samozřejmě i jiný názor).


Ukázky některých míst, kde je na můj řidičský vkus až příliš mnoho čar. Zejména u značených turistických cest někdy nevím, jestli do nich vůbec můžu autem

Existuje však řešení. Všichni uživatelé mapy Topo Czech 1.20 včetně majitelů Nüvi 250 mají zdarma možnost stáhnout si a nainstalovat mapu České republiky Atlas 10R v6. Tato mapa obsahuje stejnou silniční síť jako Topo Czech, ale je určena pouze do automobilu (podrobnosti).

Netvrdím, že se podle turistické mapy nedá jezdit. Někomu dokonce může vyhovovat víc než strohá mapa silnic. Navíc bude rád, protože žádný jiný výrobce přenosných navigátorů mu takovou mapu nenabídne. Já bych ale v tomto případě ocenil spíš méně než více, a za cenu přehlednosti bych leccos oželel, takže silniční Atlas 10R by byl pro mě tou správnou volbou.

Pro zajímavost: S mapou Topo Czech je Nüvi 250 dokonale stabilní. Znamená to, že občasné výpadky při autonavigaci s turistickými přístroji (např. GPSmap 60CSx) padají na vrub hardwaru, nikoli mapě.

Mapy jsou nahrané v paměti přístroje. Přímo v balení je instalační CD pouze k mapě České republiky. Za cenu 390 Kč ale lze od českého distributora sehnat i instalační disk mapy City Navigátor Europe NT+, která se potom odemkne dodávaným kódem.

I nejnižší model Nüvi dokáže využívat širokou nabídku dokoupitelných map od Garminu, případně volně stažitelné mapy tvořené uživateli. Do přístroje se nahrávají pomocí programu MapSource. V něm lze pohodlně připravit také oblíbené položky. Pro přidání uživatelských bodů zájmu zase slouží program POI Loader, který Garmin nabízí zdarma.

Garmin při turistice

Turistická mapa v řadě Nüvi, která je určena pro použití v autě, dává vzniknout logické otázce: je model 250 univerzální navigační přístroj, který lze použít třeba i v lese nebo při geocachingu? Když se smíříte s tím, že Nüvi není odolné proti dešti a že první pád na beton bude s velkou pravděpodobností i poslední, není outdoorové použití vyloučeno. Garmin dokáže navigovat přímou čarou mimo silnice, dá se s ním provozovat turistika.

Není to ale moc pohodlné. Navigačnímu softwaru chybí přehledný pohled s kompasem a šipkou, na mapě se autíčko nebo jiný symbol označující aktuální polohu hodně točí, a při pomalejších pěších rychlostech ukazuje chvíli tam, chvíli sem.

S Nüvi jsem zkusil také najít keš. Byla to shodou okolností má vlastní při údržbě, ale okolí se natolik změnilo, že jsem nakonec byl rád, že jsem měl přístroj v ruce. Takže ano, v nouzi to opravdu jde. Věřím, že hodně uživatelů by ocenilo, kdyby Garmin i do softwaru svých autonavigací přidal pohled Kompas známý z turistických přístrojů. Navigace k zadanému bodu pouze na mapě v nejmenším měřítku není nejjistější.


Navigace přímým směrem: jedna linka směřuje k cíli od startu, druhá od současné pozice


Článek pokračuje v další kapitole: příjem GPS, v autě, počítání trasy, při navigaci

Témata článku: , Automatická změna, Psací stroj, Test, První řada, Kvalitní pokrytí, Jednoduchá navigace, Rychlý odkaz, Designová řada