Garmin Nüvi 550 je navigace do auta, kterou lze současně použít pro turistiku nebo na kolo. Přímo podporuje také hru geocaching.
Klíčové vlastnosti
- univerzální použití
- odolnost proti vodě
- slušná výdrž
- vyměnitelná baterie
- standardní funkce autonavigací Garmin
- podpora geocachingu a Wherigo
Hlavní nedostatky
- vyšší cena
- s Nüvi se nedodává pouzdro, nedá se pověsit na poutko
- nelze zamknout displej proti náhodnému dotyku
- špatné počeštění
- žádné speciální funkce pro cyklistiku
Garmin Nüvi 550: ve zkratce |
cena | 9 000 Kč |
typ navigace | přenosná navigace |
rozměry | 107 × 85 × 23 mm |
hmotnost | 215 g |
GPS přijímač | neznámý |
displej | 70 × 53 mm, 320 × 240 bodů, dotykový |
paměť | flash, paměťová karta (microSD) |
mapy České republiky | Picodas Praha, Navteq |
mapy Slovenska | Conan, Navteq |
3D zobrazení mapy | ano |
česká nabídka | ano |
česká hlasová navigace | ano |
doprava RDS-TMC | ne |
|
Garmin Nüvi 550 je světlé místo ve světě čím dál víc stejných přenosných navigací do auta. Je totiž univerzální. Přístroj je kromě použití v autě přizpůsoben také turistice a cyklistice, nabízí mód pro vodní dopravu a podporuje dokonce i hru geocaching.
Nüvi 550 je první univerzální navigace, která v této podobě přichází přímo od výrobce. Už dříve se některé jiné značky, například Mio nebo Navigon, v České republice dodávaly spolu s turistickými mapami, primární ale stále byla navigace v autě. Garmin však Nüvi 550 navíc udělal v odolné úpravě, které nevadí déšť ani voda.
Vypadá takřka stejně jako jiné Nüvi, model 550 je však odolný a připravený i pro turistiku
Za univerzálnost je ale třeba zaplatit. Garmin Nüvi 550 stojí kolem devíti tisíc korun, a tím se řadí mezi nejvyšší cenovou třídu. Funkčně mu přitom ve srovnání s podobně cenově postavenými konkurenti leccos chybí, pomáhá si jen svou specializací na outdoor.
Odolnost není na pohled vidět, jen z detailů, jako je třeba pryžová krytka USB konektoru
Masivnější, než bych čekal
Představoval jsem si, že Nüvi 550 bude vypadat jako každý jiný Garmin s malým 3,5palcovým displejem. Rozměry a hmotnost mě ale trochu překvapily, zařízení je větší a těžší, než jsem čekal. Displej se schovává mezi širokými okraji (107 × 85 mm), přístroj s tloušťkou 23 mm je celkem masivní a hmotnost 215 g tomu všemu docela odpovídá.
Design navigace je jednoduchý, ničím se příliš neliší od jiných modelů Garminu. Displej má rozměry 70 × 53 mm a je celkem malý. Pokud by ale přístroj ve stejných proporcích měl mít ještě větší úhlopříčku displeje, asi bych si vybral menší variantu. Nezapomeňte na to, že tohle Nüvi nebude navždy uvězněno v autě, že se bude nosit v kapse a vozit na kole.
Vypínač na horní hraně • ovládač západky, která drží utěsněný kryt baterie
Displej je matný a dá se pohodlně používat i venku na slunci, není ani nutné nastavovat maximální úroveň podsvětlení. Na displeji testovaného kusu jsem objevil jeden „mrtvý“, stále fialově svítící pixel. Na matném povrchu se jinak až příliš dobře zachytávají otisky prstů.
Turisticky neturistický
Divím se ale, že Garmin přístroj po hardwarové stránce více nepřizpůsobil nošení v ruce. Beru samozřejmě v úvahu, že tvar do ruky, který mají outdoorové Oregony a Colorada, je velmi nepraktický v autě. Proč ale není na Nüvi 550 alespoň poutko, proč se k němu rovnou nedodává pouzdro? Při používání v terénu je často nutné řešit kam přístroj uložit. Do kapsy kalhot se navíc Nüvi nevejde, je pro něj potřeba větší prostor. Dokoupit lze také držák na řídítka jízdního kola.
Neví, proč Garmin Nüvi 550 nepřidal možnost zamknout displej, přestože u některých navigací do auta mu tato funkce nechybí. Když přece strčím spuštěné Nüvi do kapsy, nikdy nemohu zcela zabránit tomu, aby se něco otřelo o displej. Velmi často jsem proto přístroj z kapsy vytahoval s různými náhodně vybranými obrazovkami. Tohle je podle mého názoru podstatný nedostatek.
Garmin Nüvi 550 je odolný proti vodě dle normy IPX7. To znamená, že je úplně imunní vůči dešti, dokonce by měl půl hodiny vydržet metr pod vodní hladinou. Tentokrát jsem to nezkoušel, mřížka reproduktoru na zadní straně mě nepřesvědčila, ale snad to má Garmin nějak vymyšlené. Kryt vyměnitelné baterie je každopádně orámován pryžovým těsněním, gumová krytka chrání i USB konektor pro nabíjení a připojení k počítači.
Pohled na zadní stranu • detail krytky konektoru
Baterie je vyměnitelná. Jde ale o firemní kvádřík Garminu, Nüvi nepoužívá standardní, například tužkové baterie. S kapacitou 1 880 mAh by podle výrobce měl přístroj vydržet až osm hodin v provozu. Při testu jsem se dostal na 5,5 hodiny – jednalo se o turistickou navigaci převážně v lese, s padesátiprocentním podsvětlením displeje. Je to méně, než kolik vydrží speciální turistické navigace od Garminu poháněné dvěma tužkovými bateriemi. Na druhou stranu ale zároveň mnohem víc, než kolik lze dostat z jednoúčelových autonavigací.
Po sejmutí krytu baterie • baterie je pryč, do štěrbiny se zasouvá paměťová karta
Výdrž by se dala prodloužit dokoupením druhé samostatné baterie. Ta se však dá nabíjet pouze v přístroji a Garmin standardně nedodává domácí nabíječku. Chystá se však samostatná nabíječka pro tento typ baterií. Přesto bych ale řekl, že pět a půl hodiny venkovního života by většině uživatelů mohlo stačit. Pro dlouhé výlety bych stejně doporučil spíše specializované outdoorové navigace.
Garmin v autě je stejný jako jiná Nüvi
Přestože je Nüvi 550 především navigační přístroj do auta, který kromě toho zvládá i jiné funkce, autonavigaci v článku věnuji jen malou část prostoru. Nüvi 550 se totiž chová naprosto stejně jako jiné navigační přístroje v této řadě, ničím nepřekvapí.
Garmin Nüvi 550 při navigaci, v rohu už ukazuje symbol následujícího manévru
Mezi možnostmi volby cíle nevidím žádnou, která by chyběla. Naopak navíc se dá navigovat i na fotografie opatřené (otaggované) zeměpisnými souřadnicemi. S novou mapou Atlas Czech 8 se lze navádět na čísla domů i v těch nejmenších vesnicích. Garmin dokáže trasu optimalizovat podle času nebo vzdálenosti, cesta může vést přes jeden i více průjezdních bodů.
Možnosti volby cíle cesty; u turistického módu se na první místo dostanou geokeše
Mapa při navigaci – ať už skloněná do 3D pohledu nebo klasický půdorys – je jako vždy u Garminu pohádkově barevná. To zlepšuje její čitelnost, snadno se v ní orientuje. Možnosti přizpůsobení zobrazovaných údajů jsou stejně jako dříve takřka nulové. Garmin ale na rozdíl od starších přístrojů zobrazuje nové pole se symbolem následujícího manévru a vzdáleností k němu. Do uvolněného místa se tak vešla aktuální rychlost. Pro zjištění zbývající vzdálenosti je ale stále nutné klepnout na displej a zobrazit pohled na tachometr. Na něm je potom řada dalších údajů.
Tachometr s podrobnými údaji o cestě • itinerář • možnost tvorby trasy pomocí průjezdních bodů
Článek pokračuje v další kapitole: držák, Nüvi a geocaching, kompas, hodnocení