Garmin zkouší Linux a výsledkem je autonavigace Nüvi 860. Kromě jiných funkcí má unikátní hlasové ovládání s ovladačem na volant. 3× video
Navteq i Tele Atlas, můžete si vybrat
Garminu dodává mapy Navteq. V západní Evropě jsou dobré, v Česku a na Slovensku dobře použitelné (s výhradami). Český distributor rovnou také dodává silniční mapu Atlas Czech nebo turistickou Topo Czech 2, které jsou postaveny na datech od Tele Atlasu. Uživatel si tak může vybrat, podle čeho se mu lépe jezdí. Chce-li však využít RDS-TMC, musí sáhnout po originálním City Navigatoru, protože mapy české provenience si s RDS-TMC nerozumí.
Když už jsem u RDS-TMC a map, zmíním velmi nepřehledné zobrazení dopravních událostí na mapě. Napřed se barevně zvýrazní komunikace s nějakými dopravními problémy, přes ně se pak nalepí mapa, takže ve výsledku nic není vidět. Zvýrazněné silnice se ukážou až ve velmi velkém měřítku, a to pro přehled nestačí.
Najdete na prvních dvou snímcích zmíněný dopravní problém? Je ukrytý pod růžovou vrstvou. Na posledním snímku
jsem díky pomalému překreslování mapy stihnul sejmout vyznačené ulice, než se přes ně přepácla růžová
Zobrazení mapy na displeji je velmi schematické, ale co víc řidič potřebuje? Čím méně prvků ho může rozptýlit, tím má větší přehled. U mapy Atlas Czech jsem si ale všiml mírně nelogického zobrazování různých typů ulic. Hlavní ulice určité úrovně jsou ve městech tenčí a méně výrazné než mnohem méně důležité komunikace. City Navigator tímto problémem netrpí.
Důležité silnice jsou slabší čarou než spojovací ulice
První Nüvi s hrami
Uživatelské prostředí Garminu Nüvi 860 je až na drobné detaily stejné jako u starších navigačních přístrojů. Nabídky jsou třeba mírně animované, kolem ikon zmizely rámečky. Garmin se stále snaží být velmi jednoduchý, občas až příliš. Trochu mě mrzí, že se do Nüvi 860 ještě nedostaly inovace v podobě větších možností nastavení zobrazených parametrů. Je to zkrátka Nüvi, jaké už dlouho známe, jen s pomalejšími reakcemi.
Následující video ukazuje průlet nabídkou Garminu. Ukážu, jak se volí cíl cesty, co najdeme v menu Nástroje a jak vypadají hry na Nüvi 860.
Nüvi 860 konečně umožňuje nastavit, jaké kategorie zájmových bodů se zobrazí na mapě. Znalcům jiných navigačních přístrojů to může připadat jako samozřejmost, je to ale jeden z příkladů, kde Garmin dříve ořezával funkce s cílem zachovat jednoduchost. Podobně se může hodit i možnost vypnout automatický zoom.
Už ze starších modelů Nüvi víme o možnosti zaznamenávat projetou stopu. Už i Nüvi 760 umělo pracovat s více průjezdními body a nechat je třeba automaticky seřadit tak, aby výsledná trasa byla optimální. Stále ale chybí například ekonomická optimalizace trasy, mezi volbami je jen výpočet s prioritou rychlosti nebo vzdálenosti. Případně navigace přímou čarou.
Úplnou novinkou v autonavigacích Garmin jsou hry. Je jich celkem jedenáct: část plné verze, zbytek jen dema s upoutávkou na web www.garmin.com/games, kde se dá koupit neomezená verze. Hry asi nejsou důvodem, proč byste si měli kupovat navigaci Garmin, na druhou stranu ale nejsou vůbec špatné.
Nabídka her • než jsem sejmul obrázek, aktivovala se pauza • část her je jen v demoverzi
Mezi další funkce, které nemají nic společného s navigací, patří budík, světový čas, převodník jednotek a měn, kalkulačka, prohlížeč obrázků… Tohle všechno má už dnes sice každý v mobilu, ale když si to neodpustí jiní výrobci, nemůže se bez těchto funkcí obejít ani Garmin.
Slovník, světový čas, budík... funkce, které navigace musí mít
Obrovská výhoda: MapSource
Možnosti volby cíle cesty jsou úplně standardní, Garmin nabízí všechno, co si lze představit. Navíc díky programu MapSource, který se dodává k novým mapám, lze body a trasy efektivně plánovat v počítači. Do Nüvi se pak jen nahrají, třeba v podobě souboru GPX. S tímto formátem Nüvi umí dobře pracovat, ukládá do něj také projetou stopu a oblíbené položky.
Možnosti pro volbu cíle trasy • u bodů lze vybrat, k čemu se mají vztahovat
Zájmové body mohou být pevně vestavěné, nebo dohrané uživatelsky pomocí aplikace POI Loader. Dají se hledat i podél trasy. Jako cíl lze zadat i souřadnice, dá se vyhledávat na mapě.
Zadávání textu • nalezený výsledek hledání • kategorie POI
Výpočet trasy není z nejrychlejších, ale nepatří ani k druhému extrému. Na kvalitu vypočtené trasy si nemohu stěžovat, Garmin plánuje velmi dobře, a když se objeví problém, bude nejspíš na straně mapy. V Česku nemá Navteq ještě všechny silnice tak dobře ověřené jako Tele Atlas.
Za zmínku stojí funkce Uživatelské vyhýbání. Není to tak propracovaná služba jako TomTom MapShare, neumožňuje sdílení, ale pouze uživatelsky nastavit oblasti, kterým se má navigační přístroj při plánování trasy vyhnout. Může to být obdélníková oblast nebo cesta po silnicích. V obou případech stačí zadat dva body.
Nüvi bez překvapení
Vlastní navigace je stejná, jakou už léta od Garminu známe. Řidiče vede ženský srozumitelný hlas, na mapě v 2D nebo 3D pohledu je trasa výrazně vyznačena. Ty, kdo jsou zvyklí na jiné navigační systémy, může zmást absence symbolu následujícího manévru. Garmin totiž odbočky ukazuje pouze v mapě – bílou šipkou na naplánované trase. Dokud se tato šipka neobjeví, řidič může žít trochu v nejistotě, co ho čeká.
Navigace v 2D režimu • v 3D pohledu • občas není hned vidět šipka s dalším manévrem
Jak Garmin Nüvi naviguje, uvidíte v následujícím videu. Je ozvučené, poslechnete si standardní český ženský hlas.
Kromě možnosti zadat manuální objížďku lze využít i automatické informování o dopravní situaci RDS-TMC. Řidič může naladit kanál, který ho zajímá. Když se v jeho trase objeví nějaký dopravní problém, který bude mít za následek zpoždění, jeho předpokládaná doba se hned zobrazí na displeji.
Samotný přehled o dopravních událostech je trochu nepřehledný. Z jednoho řádku na první pohled bez otevření položky nepoznám, o co se jedná. Garmin ale odlišuje, zda jde o událost na mé trase, v okolí nebo ve větší vzdálenosti. Kromě toho se úsek poznamenaný dopravním problémem graficky odliší i na mapě.
Popisy dopravních událostí nejsou v přehledu úplně jednoznačné (mimochodem: noční režim)
Všechno dobré, až na…
S navigačními přístroji Garmin jezdím rád, rozumíme si spolu, velmi vděčný jsem zejména za unikátní možnosti práce s počítačem. V tom jsou autonavigace Nüvi skutečně nejlepší, protože si rozumí se standardním formátem GPX, není nutné nic převádět a upravovat. MapSource je i se svými chybami skvělý digitální atlas.
Zajímavá funkce: po dokoupení jednotky pod palubní desku lze k Nüvi připojit i couvací videokameru
Nüvi 860 se chovalo stejně jako předchozí modely. Výjimkou jsou ale pomalejší reakce, se kterými bych se asi nesmířil. Přestože mám pocit, že se instalací poslední verze firmwaru Garmin trochu zlepšil, stále to není ono. Už bych také přivítal nějakou navigaci „pro pokročilé“, kde by se výrobce nemusel tolik snažit o maximální americkou jednoduchost. Uznávám ale, že většina uživatelů potřebuje jen zadat cíl a nechat se vést po naplánované trasy. Různé nadstandardní možnosti by jim jen zkomplikovaly život.
Není ale sporu o tom, že Garmin Nüvi 860 je špičkový navigační přístroj.
Na závěr si můžete prohlédnout další obrázky displejů, které jsem nezařadil už přímo do textu: