Garmin zkouší Linux a výsledkem je autonavigace Nüvi 860. Kromě jiných funkcí má unikátní hlasové ovládání s ovladačem na volant. 3× video
Klíčové vlastnosti
- Velmi dobrá navigace
- Možnost výběru mapy od Navtequ nebo Tele Atlasu
- Hlasové ovládání
- Stereo reproduktory
- Rychlé USB
- Vyměnitelná baterie
Hlavní nedostatky
- Problémy s držákem u testovaného kusu
- Hlasové ovládání není v češtině
- Špatné výsledky s hlasovým ovládáním při jízdě
- Pomalé reakce přístroje
- Špatné zobrazení událostí RDS-TMC na mapě
Garmin Nüvi 860 je přenosná navigace do auta. Patří do nejvyšší řady v nabídce Garminu, nejde však o přímého pokračovatele doposud nejvyššího modelu Nüvi 760. Na něj navazuje spíš novinka Nüvi 765 a testovaný Garmin 860 jde mírně svou vlastní cestou. Souvisí to možná s novou softwarovou platformou, Garmin Nüvi 860 je totiž postaven na Linuxu, možná jsou důvody výrobce jiné.
Nüvi 680: na pohled se liší snad jen dvěma reproduktory po stranách
Nüvi 860 patří k drahým přenosným navigačním přístrojům. Prodává se za cenu, která se pohybuje kolem deseti tisíc korun. Na oplátku je to ale špičková navigace, která umí v podstatě všechno, co dnes můžeme po takových přístrojích chtít.
Přesto mě novinka trochu zklamala, důvody popíšu dále v textu. Sám bych při svém rozhodování před koupí sáhnul spíš ke staršímu Nüvi 760 nebo inovovanému modelu 765.
Na prvním ze čtyř videí v tomto článku je vidět obsah balení, Nüvi v ruce, ukážu jednotlivé kousky příslušenství. Délku zapínání přístroje v závěru videa berte prosím s rezervou. Až po natočení videa, které jsem hned po obdržení Nüvi 860 vydal v aktualitě, jsem zjistil, že Garmin se po vypnutí dokáže zapnout během sekundy.
Držák omotat, potom drží
Ani Nüvi 860 příliš nevybočuje z nalinkovaného vzhledu a konstrukce současných navigací: velký displej, kolem něj okraj, tloušťka asi dva centimetry. Od konkurence a starších modelů Nüvi se liší asi jen dvěma otvory na bocích, za kterými lze tušit reproduktory. Skutečně tam také jsou a Nüvi 860 díky nim hraje stereofonně. I hudbu bych takhle mohl poslouchat, byť je třeba uznat, že ke kvalitě lze stále vznést tunu připomínek. Se sluchátky, která se připojí do 3,5mm jacku na levém boku, je zvuk mnohem lepší.
Posuvný vypínač má na jedné straně polohu pro zamknutí, kdy displej nereaguje na dotek. Posunutí kolébky na druhou stranu přístroj zapne, delší podržení ve stejném směru ho potom vypne. Vypínač se moc dobře neovládá. Čím víc na něj shora bříškem prstu tlačíte, tím hůře se dá posunout – drhne. Nejjednodušší je proto použít nehet a zatáhnout ze strany.
Tlačítka a konektory na třech obsazených bocích
K Nüvi lze připojit i externí anténu, kdyby náhodou nestačil vestavěný GPS čip Mediatek. S počítačem nebo s nabíječkou se přístroj spojí prostřednictvím konektoru miniUSB. U počítače je více než potěšující, že USB je již standardu 2.0. Přenos map nebo multimediálních souborů do vnitřní paměti (dostupných 3,5 MB) je proto mnohem rychlejší než dřív. Vnitřní paměť nebo paměťová karta se v počítači ukážou jako další diskové jednotky. Karta má tentokrát formát microSD.
Vzadu najdeme novinku: vyměnitelný akumulátor. Jedná se o proprietární baterii Garminu, ale kdo se chce s Nüvi vydat na vysokohorskou túru, může je nakoupit do zásoby a obejde se bez externí energie. Akumulátor má kapacitu 1 100 mAh. Podsvětlení dotykového displeje je tradičně velmi silné.
Novinka: vyměnitelná baterie u Garminu do auta
Garmin má nový systémový konektor a také nový držák. Přístroj v něm ale bohužel nebyl upevněn příliš těsně, při jízdě slyšitelně poskakoval. Napřed jsem problém řešil vycpávkou z papírového kapesníku. Později jsem držák omotal tlustou izolační páskou, kterou jsem už nemusel po každém vyjmutí Nüvi znovu vracet zpět. Držák je samozřejmě aktivní, kromě elektrické energie z nabíječky se do něj a potom do Nüvi 860 dostávají dopravní informace systému RDS-TMC.
Držák se v mém případě úplně nepovedl, vyžadoval zásah kutila
Zvenku neviditelná je podpora Bluetooth. K Nüvi se dá připojit mobilní telefon a navigace potom může fungovat jako handsfree. Přes FM vysílač se do autorádia dostanou hlasové povely nebo výstup MP3 přehrávače.
Nabíječka je kombinovaná s přijímačem RDS-TMC
Třikrát řekni šnek
Nüvi 860 patří mezi první navigace od Garminu, které jsou postaveny na operačním systému Linux. Konkrétně jde o platformu Gnome Mobile, vývojáři si u Garminu mohou dokonce stáhnout zdrojové kódy. Uživatele ale nějaký Linux v navigaci vůbec nemusí zajímat, stejně jako je nemusí zajímat, že většina navigací běží na Windows CE. K holému operačnímu systému se člověk vůbec nedostane, přístroj komunikuje prostřednictvím grafického rozhraní. Však kdo z běžných řidičů ví, že na Linuxu od začátku běží i navigace TomTom?
Tip: přečtěte si podrobnější článek o Linuxu v Garminu Nüvi (v angličtině)
S novou platformou se pojí i jiné chování Garminu při zapnutí. Dříve trvalo až desítky sekund, než se přístroj inicializoval, načetl mapy a řidič ho mohl ovládat. Nyní je zapnutí okamžité. Po posunutí vypínače do levé polohy se hned objeví hlavní obrazovka. Po takovém zapnutí je ale Garmin velice pomalý, nakonec je stejně lepší počkat, až se vzpamatuje, a ve výsledku to vyjde takřka stejně jako u starších Nüvi. Delší „bootování“ se u testovaného Garminu objeví jen po vyjmutí baterie.
Hlavní displej • při navigaci se objeví dvě nová tlačítka • informace o příjmu z GPS satelitů
Reakční doba je podle mého názoru největší problém Garminu Nüvi 860. Až příliš často se objevují přesýpací hodiny a člověk musí čekat. Překreslování mapy je pomalé, čeká se i zobrazení nabídek. Je to hlavní důvod, proč bych si dnes vybral raději například starší Nüvi 760 (novinku 765 jsem ještě netestoval).
Dvě strany hlavní nabídky Nástroje
Potýkal jsem se i se stabilitou systému. Garmin rád zatuhnul a nepomohlo mu nic než vyjmutí baterie. Pravidelně se mi to stávalo třeba v situacích, když jsem chtěl při jízdě přepnout mapy. Mám ale pocit, že s nahráním nejnovějšího firmwaru se stabilita o hodně zlepšila.
Přesýpací hodiny, důvěrně se poznáte
Rozumí, co mu řeknete
Novinkou, kterou Garmin u Nüvi 860 nejvíc propaguje, je hlasové ovládání. Moc se ale netěšte, češtině nerozumí. Přístroj je potřeba přepnout do angličtiny, možná i do nějakých jiných jazyků. Aby řidič pro aktivaci hlasového ovládání nemusel sahat na displeji, Garmin dodává samostatný ovladač se dvěma tlačítky. Pomocí pružného pásku se upevní na věnec volantu. Velké tlačítko aktivuje poslech, malé tento mód ukončí. Ovladač s navigací komunikuje bezdrátově, napájí se velkou knoflíkovou baterií.
Knoflík pro hlasové ovládání se pryžovým páskem upevní na volant, zvolil jsem přesně dvanáctou hodinu
Když jsem hlasové ovládání zkoušel v místnosti, byl jsem mile překvapen, jak Garmin spolehlivě rozpoznává, co mu říkám. Praktické použití v autě však ukázalo slabiny. Hluk při jízdě dokáže navigační přístroj zmást a ve výsledku pak většině příkazů nerozumí. Na Nüvi bylo nutné velmi hlasitě mluvit, natahovat se k mikrofonu, a stejně to často nebylo nic platné. Než bych několikrát opakoval příkaz a čekal, až mu navigace porozumí, raději jednou sáhnu na displej.
Samozřejmě na to může mít vliv můj anglický přízvuk, který má daleko k rodilým mluvčím. Na druhou stranu v klidu byla má úspěšnost u Nüvi takřka stoprocentní, takže vliv hluku při jízdě je myslím jednoznačný.
Způsob hlasového ovládání si nejlépe představíte z videa. Jednoduše to, co vidíte na displeji, řeknete nahlas. V případě, kdy se na displeji objeví seznamy, u každé položky se ukáže číslice – tu pak stačí vyslovit. U hlasového ovládání se mi líbilo třeba to, že během navigaci stačilo říct „Traffic“, a když jsem si s Garminem porozuměl, hned ukázal mapu s dopravními událostmi RDS-TMC. Při ovládání na dotykovém displeji bych musel přejít přes několik obrazovek.
Ovládání navigace hlasem je určitě budoucnost. V případě Nüvi ale úplně nepřesvědčilo.
Článek pokračuje v další kapitole: mapy, prostředí, navigace hodnocení