Garmin proti TomTomu: šach nebo mat

Garmin včera překvapil, když se zapojil do již téměř uzavřené akvizice výrobce map Tele Atlas nizozemským TomTomem. K tomu Nokia kupuje konkurenční Navteq.
Napřed drobná rekapitulace. TomTom 23. července 2007 oznámil, že chce koupit jednoho ze dvou největších výrobců digitálních map, firmu Tele Atlas. Akcionářům za něj formou odkoupení akcií nabídnul sumu přes dvě miliardy eur.

Co to přesně znamená? Zde jsou předpokládané tržby a zisk Tele Atlasu. Protože se trh s mapami stále a rychle vyvíjí, porovnávejme raději odhadované finanční výsledky v letošním roce než ověřená loňská data.

  • tržby: 315 mil. eur
  • EBITDA: 65 mil. eur
  • nabídka TomTomu: 2 000 mil. eur

TomTom se tedy rozhodl koupit Tele Atlas za sumu šestkrát přesahující očekávané letošní tržby a třicetkrát vyšší než ukazatel EBITDA (zisk před zdaněním, odečtením odpisů, úroků a amortizace).

Nokii už mobily nestačí

Nebyla to poslední plánovaná akvizice v této oblasti. V prvním říjnovém dni se ozvala Nokia s informací, že kupuje Navteq. Tentokrát má jít o obchod ve výši téměř šesti miliard eur. Stejným způsobem jako na Tele Atlas se podívejme na očekávané letošní finanční výsledky Navtequ:

  • tržby: 550 mil. eur
  • EBITDA: 150 mil. eur (odhad podle výsledků v roce 2006)
  • nabídka Nokie: 5 700 mil. eur

A stejné závěry: Nokia hodlá za Navteq vydat desetkrát víc, než jsou jeho letošní očekávané tržby, a osmatřicetkrát víc, než je provozní zisk EBITDA. To jsou neuvěřitelná čísla. Ale zatímco například v západní Evropě je trh s navigačními mapami už před vrcholem, stále existují oblasti, které boom navigačních systémů teprve čeká.

Vžijte se do pozice akcionářů Tele Atlas. Napřed asi měli radost, že TomTom zhodnotí jejich investici. Jenže potom viděli, jak Nokia nabídla za Navteq mnohokrát víc, a to v nich muselo vyvolat otázky. Nemělo smysl přitlačit na TomTom a dostat z něj lepší cenu?

Nokia a TomTom budou vědět všechno

Kdo sleduje mapy pro navigační přístroje a digitální mapy, ten ví, že Tele Atlas s Navteqem mají dohromady prakticky stoprocentní podíl na trhu. Žádný jiný výrobce map se s nimi nedokáže rovnat. Pro rozumné pokrytí většího území navigačními mapami neexistuje jiná alternativa, výrobci navigačních systémů mohou vybírat jen mezi dvěma dodavateli.

Tyto dodavatele, kteří zatím fungují jako samostatné společnosti, nyní získá výrobce samotných navigačních systémů. Nokii mezi ně už klidně počítejme, představila několik přístrojů a služeb, další na sebe určitě nenechají dlouho čekat.

To je ale velmi nepříjemná situace pro ostatní výrobce. Když budou chtít mapy Navtequ nebo Tele Atlasu (a nic jiného jim nezbývá), musí Nokii nebo TomTomu prozradit přesná čísla o prodejích svých výrobků. I když oba svorně tvrdí, že Navteq i Tele Atlas budou fungovat zcela samostatně a odděleně od výroby mobilů a navigačních systémů, kdo má věřit, že se k nim tyto citlivé informace nedostanou?

TomTom nebo Garmin

Nyní jsme na poradě u Garminu, kde se řeší dopady těchto dvou velkých akvizicí. Je to vskutku problém, protože světová jednička používá mapy Navtequ, a ty teď bude kontrolovat finská Nokia. Nápad pokusit se Nokii přeplatit a nabídnout za Navteq víc asi nepadnul na úrodnou půdu, už teď je celá transakce zřejmě velmi nadhodnocená.

Ale co Tele Atlas? Opět jde sice o šíleně vysokou investici, ale stále podstatně nižší než u Navtequ. Tady by už mohla být šance, a když je ve hře navíc ještě zkomplikovaní pozice největšího konkurenta, nizozemského TomTomu, pojďme do toho. Garmin proto včera za Tele Atlas nabídnul o 15 % víc než TomTom: 24,50 eur za akcii (TomTom „jen“ 21,25 eur).

Píšu to trochu jako pohádku, ale ve skutečnosti jde o extrémně strategické rozhodnutí. Pokud Garminu tento záměr vyjde (a výsledná cena ještě vůbec nemusí být konečná), přestane používat mapy Navtequ, přejde „na svůj“ Tele Atlas. Spolu s Nokií bude ovládat trh s digitálními automapami, Navteq tím ale zároveň přijde o svého největšího odběratele a ztratí část své současné hodnoty. TomTom nejspíš přijde své postavení a ocitne se v ještě horší situaci, než byl včera Garmin. Zatímco Garmin by musel „reportovat“ pouze Nokii, která ještě v navigačním byznysu nehraje tak velkou roli, TomTom by mapy objednával u svého hlavního konkurenta.

TomTom ale ještě neodepisujme. Logickým krokem, který podle finančních analytiků bude následovat, je zvýšení nabídky. Odhadem na 27 eur za jednu akcii. TomTomu včera poklesla cena akcií, ale analytici radí neprodávat, TomTom podle nich situaci zvládne. Poklesu se dočkaly i akcie Garminu, a to i přes velmi dobré finanční výsledky za třetí čtvrtletí, které byly včera zveřejněny; trh zřejmě nevěří, že jeho záměr bude úspěšný.

Akvizice Tele Atlasu a Navtequ nemá význam jen jako investice pro firmy, které tyto výrobce map koupí. Jde tady také o rozdělení trhu navigačních systémů. Z této šachové partie vyjde zřejmě jen jeden vítěz, TomTom nebo Garmin. A to se vůbec neodvažuji odhadovat, jak se tyto změny projeví u ostatních výrobců navigačních systémů.

Diskuze (24) Další článek: General Mobile DST 11: fešácký Dual-SIM

Témata článku: , Pro +, Tom, Šach, Finanční analytik, , Mat, Nepříjemná situace, Výsledná cena