GoClever 3550A: úplně nejlevnější navigace (test)

Stojí jen 4 390 Kč včetně DPH s mapami Česka, Slovenska a východní Evropy. Levnější navigaci na českém trhu dnes nenajdeme. Jak GoClever 3550A naviguje a co umí? (Video)

Už jsem chtěl kritizovat, že systémová nabídka není přeložena do češtiny, když jsem náš jazyk objevil vzadu v seznamu (omluvte angličtinu na fotkách). Z této nabídky lze spustit navigační aplikaci, je zde nastavení systému a také několik dalších funkcí, které přímo s navigací nesouvisí. Proto je zmíním jen v letu: přehrávač hudby (s kvalitou jsem nebyl moc spokojen), přehrávač videa, čtečka elektronických knih a prohlížeč obrázků (hodně pomalý).

Klepněte pro větší obrázek
Systémovou nabídku lze přepnout do češtiny

Oceňuji, že v systémové nabídce lze vypnout zvuk při doteku na displej. Zbývá nastavení jasu displeje, data a času a několika dalších drobností. To je vše, takže pojďme na navigaci.

Český navigátor

I když přístroj tvrdí, že v něm naviguje GoClever Navigator 7, znalci hned poznají českou aplikaci Pocket Navigator 7 od firmy MapFactor. O ní jsme podrobně psali už při testu navigace Actis 3 – článek doporučuji třeba už kvůli tomu, abyste si přečetli jiný názor.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Hlavní nabídka navigační aplikace

Od českého distributora vím, že zvažuje i nasazení aplikace iGo My way. Osobně jsem ale velmi rád za Actis, už kvůli tomu, že to je změna po smršti stejných navigací postavených na iGo.

Práce s navigační aplikací je v mnoha ohledech jiná než u známých navigací typu iGo, TomTom, Garmin. Možná, že se uživatelům těchto přístrojů bude zdát i nepřátelská. Dal jsem si ale práci, abych ji pochopil a aby se mi dostala pod kůži, a mohu zodpovědně prohlásit, že jde opravdu jen o zvyk. Ovládání je jiné, ale má logiku, a z některých postupů a možností by si i konkurence mohla vzít příklad.

Ukázku ovládání si můžete prohlédnout na videu:

GoClever používá mapy Tele Atlasu, podle různých znaků odhaduji, že jde o poslední verzi. Západní Evropa je výborná, Česká republika skvělá, Slovensko použitelné, země východní Evropy jen místa. V modelu s východní Evropou jsou kromě Česka a Slovenska ještě mapy Chorvatska, Estonska, Maďarska, Lotyšska, Litvy, Polska a Slovinska.

Český distributor připravuje i možnost aktualizace map. Bude placená, u východní Evropy by se cena mohla pohybovat kolem 600 Kč, u celé Evropy kolem 1 000 Kč. Pokud se tento předpoklad podaří dodržet, bude aktualizace map výhodnější než u jiných značek.

Jistou nevýhodou jsou pomalejší reakce aplikace při velkém množství aktivních zemí. Jenže přímo v nabídce programu lze země zapínat a vypínat. Není tak žádný problém nechat aktivní jen Českou republiku, a jiné země zapnout jen v případě potřeby.

Klepněte pro větší obrázek
Lze zapnout jen ty mapy, které potřebujete

Jaký zvolit pohled a jaké zvětšení

Mapa v denním režimu mi připadá pěkná, ale trochu nevýrazná. Je to kvůli barvám, ale také kvůli silnicím zobrazeným v 2D režimu velmi úzkou čarou, kolem kterých je ještě poprašek zájmových bodů, šipka jednosměrných ulic a občas velmi malým písmem ještě nápis. Ani noční režim situaci moc nevylepší. U něj bych také přivítal možnost snížit jas displeje, který je teď stejný u obou režimů a je těžké najít kompromis, který je ve dne vidět a v noci neoslňuje.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 
Fotkám nelze úplně věřit, ale přesto bych ocenil výraznější mapu • mapa v nočním režimu

Klepněte pro větší obrázek
Noční režim a nabídka programu

Ovládání mapy je trochu nezvyklé. K dispozici jsou čtyři nástroje: Ručička mapou posouvá. Lupa dovolí měnit měřítko, na to ale jinak stačí i dvě tlačítka v rozích displeje. Při navigaci se nezobrazují, stejně jako prostřední tlačítko pro vstup do nabídky, ale stačí klepnout na displej, a hned se objeví.

Další funkcí v mapě jsou informace. Po klepnutí se ukážou informace o místu. Od nejpřesnější, třeba v podobě zájmového bodu, přes město, okres, kraj a stát. Místo lze odsud také přidat k oblíbeným položkám. Nástroj s vlajkou označí místo, na které se dá navigovat, použít ho jako průjezdní bod nebo pro podrobné plánování trasy.

Toto ovládání je jiné, zpočátku nezvyklé, ale funguje. Pěkné je mimochodem posouvání mapou, při kterém se jakoby posouvá poloprůhledná vrstva.

Klepněte pro větší obrázek 
Výsuvná roletka se čtyřmi ovladači pro mapu

Během testu jsem často přepínal mezi 2D a 3D pohledem na mapu, nemohl se rozhodnout, který se mi líbí víc. Zkoušel jsem také, jestli mám změnu měřítka nechat na přístroji, nebo jestli si ji mám řídit sám. U první možnosti je užitečné, že se měřítko při delší cestě, kde na řidiče nic záludného nečeká, zmenší a mapa ukáže větší území. Manuální nastavení měřítka mi zase pomohlo při jízdě v noci a mlze v neznámém terénu plném zatáček. Automatický zoom je zmenšil do neviditelných kliček.


Článek pokračuje v další kapitole: hledání cíle, navigace, hodnocení

Témata článku: Goclever, , , , Kruhový ovladač, Nejlevnější přístroj, Test, Dobrá konstrukce, NMEA, Dopravní značka, Ručička