GoClever 3550A: úplně nejlevnější navigace (test)

Stojí jen 4 390 Kč včetně DPH s mapami Česka, Slovenska a východní Evropy. Levnější navigaci na českém trhu dnes nenajdeme. Jak GoClever 3550A naviguje a co umí? (Video)
Kapitoly článku

Malé řádky pro tlusté prsty

Z možností, jak zadat cíl cesty, mi chybí rychlá navigace k domovu. Je tady nutné využít oblíbené položky. Ty jsou povinně členěny do skupin, přímo do hlavní složky nelze nic uložit. U zadávání adresy bych si postěžoval na velmi drobné řádky, které brání pohodlnému ovládání prsty. S trochou soustředění to jde, navíc lze vytáhnout ovládací pero, pokud už přístroj není v držáku, ale konkurence má tohle vyřešeno lépe. Zaujalo mě vyhledávání podle PSČ, kdy GoClever na mapě vykreslí celou oblast, která zadané číslo používá.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Postup při vyhledávání adresy a možnosti, co dělat s nalezeným místem

Nepohodlná je práce se zájmovými body. Nedají se rychle vyhledat u cíle, dokonce ani u aktuálního místa, natož podél trasy. Pokaždé je nutné postupovat přes mapu – tedy najít místo, kolem něhož chceme POI hledat, zobrazit ho na mapě a příslušným nástrojem provést hledání. Databáze zájmových bodů jsou pro Českou republiku dobré. GoClever i tady využívá data Tele Atlasu. Pomocí externího programu lze do GoClever z počítače nahrát i vlastní body

Pamatuje si, kudy jste jeli

GoClever nabízí všechny běžné typy optimalizace včetně ekonomické trasy. Dokáže se vyhnout silnicím s mýtným a samostatně ještě s poplatky. Tato druhá možnost se zvolí, nechcete-li třeba české dálnice. Přijde mi to trochu nejednoznačné. Samostatně lze ovládat i průjezdnost placeným centrem. U těchto typů nastavení jsem byl napřed trochu zmatený, jestli ukazují aktuální stav, nebo jestli oznamují, na co se dá funkce přepnout, ale nakonec jsem si také zvykl.

Klepněte pro větší obrázek
Nastavení trasy a trochu nejasné ikonky: mám teď 2D pohled, nebo se do něj teprve chci přepnout?

Stejně jako u všech navigací, důležité je, že vás dovedou do cíle. Někdy to udělají trochu jinou cestou, než byste sami jeli, ale to se stává, s tím se řidič musí smířit. GoClever trasu počítá rozumně, neobjevil jsem žádné extrémy, kterých bych si všiml. U delších cest je jen výpočet trochu pomalejší, opět ale nic hrozného.

GoClever dovolí do trasy nasázet mnoho průjezdních bodů. Dokáže je také správně seřadit, aby výsledná trasa byla nejkratší. Při jízdě pak dokáže nahrávat trasu a ukládat ji do paměti ve formátu NMEA. Pomocí konverzních nástrojů, například programu GPSBabel, se tento soubor dá snadno převést do jiných formátů a trasu potom prohlížet třeba v Google Earth.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Itinerář • informace o ujeté vzdálenosti

Přístroj dokáže počítat ujeté kilometry, zvlášť lze přepínat soukromé a služební. Už je ale nerozděluje dál na jednotlivé cesty, takže tato funkce nenahradí knihu jízd. Navíc se mi stalo, že se mi tato data jednou vymazala – nevím kdy, nevím proč. Podobně jsem přišel i seznam posledních nalezených cílů, a ani tady si neuvědomuji, že bych se o to nějak zasloužil.

Naviguje? Naviguje

Při vlastní navigaci se ve spodní čtvrtině displeje objeví poloprůhledný informační pruh. Výrazná šipka ukazuje druh příštího manévru, vedle ní je vzdálenost k této křižovatce a název ulice, do které cesta vede.

Na mapě ukazuje aktuální polohu šipka. Když je auto v klidu, změní se na jiný tvar – to jen pro zajímavost. Odbočky jsou zvýrazněny i na mapě, u nejdůležitějších silnic se na displeji zobrazí také modrá „dopravní značka“ se směry, která odpovídá skutečné návěsti před křižovatkou.

V pravé části informačního pruhu mohou být dva údaje, které se dají vybrat z nabídky. Používal jsem zbývající vzdálenost a čas příjezdu do cíle, chyběla mi potom rychlost. U času dojezdu mi přijde zbytečné udávat ho až do úrovně sekund. Místo toho bych raději ocenil, kdyby byl čas udáván ve čtyřiadvacetihodinovém dni a ne v anglosaském dvanáctihodinovém cyklu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Mapa GoCleveru při navigaci

Hlasová navigace mluví česky. Povely jsou zřetelné, plynulé, u přístroje v držáku ale byly trošku zahuhlané. Líbilo se mi, že navigace hlásí, že do cíle jsou dva kilometry, kilometr a pět set metrů, tohle jsem nikde jinde neviděl.

Navigace je celkově kvalitní. Trefil jsem s ní tam, kam jsem potřeboval, a nijak jsem se u toho nepotřeboval rozčilovat a tápat. Za tuto cenu je výborná. A i když mám iGo osobně rád, ještě jednou vítám, že v GoClever je navigační aplikace Pocket Navigator. Na videu se můžete podívat, jak GoClever naviguje:

Musím se dívat na cenu

GoClever 3550A nelze srovnávat s přístroji, které jsou třeba dvakrát dražší. Je to nejlevnější přístroj na trhu, možnosti a funkce přitom nejsou nijak ošizené. Je to plnohodnotná navigace, kterou lze pohodlně používat a která nemá žádnou zásadní vadu, kvůli které bych ji musel nedoporučit.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Hlavním konkurentem je TomTom One V3 (test) a GoClever má trochu problém v tom, že je asi jen o tři sta korun dražší. Mapové pokrytí je stejné, hardware v podstatě také a navigační aplikaci má TomTom propracovanější, i když některé funkce jí chybí. Nenabízí také žádné multimediální možnosti: nepřehraje MP3, video, nedají se v něm prohlížet obrázky. Pokud tyto funkce přesvědčí, je lepší volbou GoClever. U samotné navigace bych ale doporučil spíš TomTom.

GoClever 3550A pro test poskytl obchod SkveleCeny.cz

Témata článku: Goclever, , , , Ručička, Dopravní značka, Dobrá konstrukce, Kruhový ovladač, NMEA, Nejlevnější přístroj, Test