GoClever 4384A: jak ušetřit dva tisíce

Máte přichystaných šest tisíc na širokoúhlou navigaci s mapami celé Evropy, Bluetooth a kvalitní navigační aplikací? S GoClever 4384A ještě dva tisíce zbudou na vánoční dárky.

Tlačítka v levém spodním rohu slouží k určení sklonu mapy, tedy míře 3D efektu. Dvojicí tlačítek s kruhovými šipkami pak můžete snadno mapu otáčet. Samozřejmě si můžete zvolit mezi režimem „vždy na sever“ a režimem otáčení mapy při jízdě. Oceňuji dynamicky se objevující ikonu „vždy na sever“. Při potřebě rychlé orientace v mapě je k nezaplacení. Pravý horní roh pak okupují ikonky pro přiblížení a oddálení.

S mapou se pracuje stejně jako u většiny ostatních navigačních aplikací. Posun probíhá způsobem chytni a táhni. Za zdůraznění stojí úroveň detailů silniční sítě. I při oddálení mapy na úroveň okresu zůstávají všechny důležité tahy viditelné, což je důležité pro dobrou orientaci v mapě. A podobně, i při dostatečném oddálení se objeví názvy všech větších obcí. Přitom zůstává práce s mapou dostatečně svižná a rychlá, ani oddalování a přibližování mapy netrvá dlouho. I když jsem byl zvyklý na ještě rychlejší iGo MyWay Plus, práce s GoClever mi nevadila. Konkurence často práci s mapou podceňuje. Spoléhá na to, že uživatel chce prostě zadat adresu a slepě vyrazit cestou necestou. Jsem rád, že u této navigace tomu tak není.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Kontextové nabídky v mapě

V testovaném přístroji byla nainstalována mapa Evropy od TeleAtlasu s označením Europe TA 2008.04, jde tedy o jarní verzi. Navigace samozřejmě nepostrádá denní a noční režim i s možností automatické volby. V denním režimu jsou lesy zelené, cesty oranžové, žluté či bílé dle třídy a v mapě nechybí železnice.

GoClever nám však připravil malé překvapení: na mapě České republiky nejsou vodní plochy. Nevím, zda jde o chybu, nebo vlastnost, nicméně všechny okolní státy vodu mají. V praxi mne trošku mátlo modré zvýraznění vytyčené trasy, a to ve chvílích, kdy silnice – na Slovensku – kopírovala stejně modrý vodní tok.

Oživeno: Problém s chybějícími vodními plochami je vyřešen v diskuzi pod článkem.

Zatímco barevné sladění denní mapy chválím, u nočního režimu jsem zaskočen. Informace o lesích zmizí (jakkoli je tato informace v noci nedůležitá), žlutá se přetvoří do zuřivě zelené a na mapě vyniknou pruhované, bílo šedé železnice. Přestože je úroveň detailů silnic a měst zachována, na noční mapě se mi špatně orientuje.

Klepněte pro větší obrázek
Noční režim je trochu nepřehledný

Mapu lze přímo využít k volbě startu, cíle, průjezdních bodů, ukládání oblíbených míst nebo naopak vyhledání bodů zájmu v jeho okolí. Stačí klepnout na danou komunikaci, nebo blízko ní, a objeví se nabídka. V její hlavičce dokonce nechybí ani označení cesty, obec a kraj. Velmi jednoduše tak sestavíte jakoukoli trasu bez znalosti adresy a bez hlavní nabídky. Tento způsob vítám a často využívám.

Pokud si říkáte „to je přece samozřejmé“, musím vás zklamat, není. I dnes se prodávají navigace, které průjezdní body neumí a nemůžete od stolu naplánovat libovolnou trasu.

Zcela jiná hlavní nabídka

Když jsme testovali starší navigaci GoClever 3570A, v článku bylo zmíněno komplikované ovládání plném ikonek. V novince po původní nabídce nezůstal kámen na kameni, chcete-li ikonka na ikonce. Celé rozhraní totiž ikonky zcela postrádá, veškeré volby jsou popsány textově. Jakkoli to může znít „primitivně“, jde o velmi efektní způsob práce bez zbytečných kudrlinek a přemýšlení, co znamená ikonka lupy, šipky a šachovnicové vlaječky s nadšeným nápisem Go! Mám tedy vyrazit, nebo jsem již v cíli? Položka vyhledej bod zájmu značí vyhledání bodu zájmu a nic jiného. Jak prosté!

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Jednoznačný text v nabídkách, žádné vylomeniny

Vždy, když se mi dostane do rukou navigace s novou navigační aplikací, zkoumám na sobě, za jak dlouho se mi dostane pod kůži. Jak rychle najdu a provedu typické činnosti, například naplánování trasy a nalezení bodů zájmu okolo vyhledané trasy. U GoCleveru bylo vše otázkou minut a jsem přesvědčen, že i začátečník by se s tímto ikonek prostým systémem rychle sžil. Co se rozverných animací týká: pokud zakrývají „přemýšlení“ přístroje, nechť zde jsou. Lepší, než kdyby po stisknutí sekundu nijak nereagoval. Pokud by se ale práce ještě zrychlila, pryč s nimi! Bohužel to jen tak nezjistíme, animace vypnout nelze.

Podívejme se tedy na volby hlavní nabídky. Máte-li za cíl konkrétní místo nebo adresu, nabízí se klasická cesta přes hlavní nabídku. Zde můžete vyhledat adresu, bod zájmu, svá oblíbená místa, prohlédnout historii posledních cílů, nebo vyvolat starší naplánovanou trasu. Konkrétní místo pak můžete hledat na základě adresy, poštovního směrovacího čísla nebo zadat GPS souřadnice. Jde ale o takovou mystery keš, přes veškerou snahu se mi nepodařilo zjistit, jaký formát souřadnic navigaci „chutná“.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Hledání zájmových bodů


Článek pokračuje v další kapitole: hledání cíle, navigace, držák

Témata článku: Goclever, , , Rozložení qwertz, Tisíc, Malé překvapení, Jak, Chodec, Tis, Naplánování trasy, Kolona, Klasická cesta, Celková svižnost, Uzavřená cesta, Nožička, Klasický poměr, Horní pruh, Trasování, Největší důraz, Frenštát pod Radhoštěm, Psací stroj, Vodní tok, Standardní miniUSB, Funkční zařízení, Pravá hrana