Google a rozpoznávání tváří: vychytávka nebo hrozba?

Internetový gigant koupil „garážové“ vývojáře, kteří vás identifikují podle tváře. Má to své výhody, ale nečeká nás sledování a marketing á la Minority Report?

V bitvě internetových společností není radno usnout na vavřínech a podobně jako při partičce šachu je třeba myslet o několik tahů dopředu. Dobře to ví (nejen) u Google. Internetový gigant či jiná velká společnost občas přetáhne vývojáře či jiné odborníky nebo koupí celou společnost, aby tím získala potřebné know-how. V hledáčku vládce internetového vyhledávání se tentokráte ocitla před sedmi lety založená společnost pittpatt. Jde o partičku IT odborníků na detekční software, který dovede rozpoznat tváře na fotkách i videu, což se Googlu určitě bude hodit.

Na centrále v kalifornském Moutain View jsou ovšem tajemní jako hrad v Karpatech a zatím blíže nespecifikovali, jak zamýšlí přetavit do praxe dovednosti nových kolegů. Jen pro pořádek, šlo o přátelské převzetí a čtveřice vývojářů z pittpattu má z přičlenění ke Googlu velkou radost. Podmínky transakce nebyly zveřejněny, nicméně celá partička vystudovala na soukromé Carnegie Mellon University v Pittsburghu ve státě Pennsylvania, kde se celý projekt předcházející založení pittpattu zrodil.

Dobrý sluha, ale zlý pán

Součástí party jsou tři analytici obrazů a jeden specialista na rozeznávání vzorů. A jen tak pro zajímavost, název pittpatt pochází ze spojení slov Pittsburgh a Pattern, neboli doslova pittsburghský vzor. Na svých stránkách publikovala partička pittpatt následující prohlášení:

Technologie počítačového vidění je už teď klíčovou součástí mnoha produktů Googlu, zahrnuje vyhledávání obrázků, YouTube a Picasa, takže jde o přirozené spojení, které nám umožní přinést výhody našeho výzkumu a technologie širšímu publiku. Budeme i nadále posouvat možnosti počítačového vidění ve všech aplikacích ať už jde o jednoduché organizování fotografií až po náročné mobilní a video aplikace.“

Software Pittpatt vás pozná, ale jak s ním Google naloží? Máme se začít bát nejsofistikovanějšího velkého bratra v dějinách?

Tiskový mluvčí Googlu k rozpoznávání tváří poznamenal: „Slíbili jsme, že nepřidáme rozlišování tváří do našich aplikací nebo produktů dokud nebudeme mít silné zabezpečení soukromých informací, a to platí i nadále.“

Google původně počítal s rozpoznáváním obličejů pro aplikaci Google Goggles, ale nakonec tuto funkcionalitu stáhl. „Pokud vím, je to jediná technologie, kterou Google vytvořil a po zralé úvaze se rozhodl ji zastavit,“ pronesl minulý měsíc na konferenci šéf Googlu Eric Schmidt. A dodal: „Lidé mohou využít tyto věci velmi, velmi ošklivým způsobem stejně tak jako tím dobrým.“

To by tedy ukazovalo, kde potřebuje Google zabrat, otázka zabezpečení a ochrany soukromí je v tomto ohledu klíčová. Ale jistě to nebude jediná prácička, která na partu z pittpattu u nového zaměstnavatele čeká. Rozpoznávání tváří se hodí i v mnoha dalších případech, tak například na každoroční vývojářské konferenci v květnu předvedl Google něco jako virtuálního kameramana.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Takových kamer si v obchodním centru sotva všimnete, software pro rozpoznávání tváří si ale nepochybně všimne vás... Stačí když sami sebe označíte na fotce na sociální síti Google+

Ten využívá technologii počítačového vidění pro stabilizaci videohovoru tím, že sleduje pohyby hlavy účastníků hovoru a pokud bude videovolat více lidí současně, kamera se automaticky zaměří na toho, kdo právě hovoří. A nesmíme zapomínat ani na Google+, novou sociální síť se kterou se Google vydal konkurovat Facebooku. Ta mimo jiné slouží ke sdílení fotek s přáteli a hned zde máme další potenciální využití technologie rozpoznávání tváří.

V blízké budoucnosti by měla usnadnit uživatelům identifikaci přátel na fotografiích, tím se ale opět dostáváme k ochraně soukromí. Automatické označování lidí na fotkách či videích totiž vyvolává obavy u zastánců soukromí a nejen u nich. Software pittpattu toho ale umí více. Dovede přesně spočítat počet lidí snímaných videokamerou, automaticky generovat zprávy o přítomnosti a pohybu osob i v delších časových úsecích.

Velký bratr Google? Bude o vás vědět všechno

Využití technologie v praxi zahrnuje měření efektivity reklamy třeba na kioscích, frekvenci výskytu a pohyb zákazníků co se týče nákupních zvyklostí a chování. A konečně bezpečnostní aplikace. Software by například dovedl zalarmovat stráž, pokud by zjistil přítomnost člověka, který není v databázi. Software, který tohle dovede si u pittpatu v roce 2007 objednala i společnost General Electric, kterou v roce 1892 spoluzakládal Thomas Alva Edison. „Inteligentní bezpečnostní kamerový systém“ rozpoznával s vysokým rozlišením a monitoroval pohyb osob, jakmile vstoupili do zorného pole kamery.

Cílená reklama tak jak o ní sní každý marketér. Chystá na nás Google něco podobného?

Že bychom se v blízké budoucnosti setkali s něčím jako byl personalizovaným marketingem á la film Minority Report? Přece jen Google vydělává primárně na reklamě a pokud mu odevzdáme informace o sobě třeba na Google+, webové stránky budeme prohlížet v Google Chrome a v mobilu budeme mít Androida, nelze nic takového vyloučit.

Když se nad tím zamyslíme, při využívání služeb Googlu o nás s takovou bude internetový gigant vědět všechno a snadno nás kdekoli (třeba v nákupním centru) identifikuje díky softwaru na rozpoznávání tváří… A to už trochu nahání hrůzu, tedy nevím jak vám, ale alespoň mně ano.

Zdroj: The Wall Street Journal

Diskuze (58) Další článek: Symbian Belle: co přinese nástupce Anny? [video]

Témata článku: Google, , , , , , , Pittsburg, Bezpečnostní aplikace, Edison, Dobrý sluha, TV +, Silné zabezpečení, Internetové vyhledávání, Pittsburgh, Google +, Rozpoznávání, Zlý pán, Cílená reklama, Sluha, Tvář, Velký bratr, Velká společnost, Vychytávka,