Google: balónem na telekomunikace

Google na to jde úplně jinak než ostatní. Odlehlé části Spojených států bez signálu pokryje komunikačními balóny s BTS.

Google, vysoce hodnocená společnost s neméně vysokými ambicemi, se chystá vstoupit na trh poskytovatelů telekomunikačních služeb. A hned její první projekt je poněkud netradiční, možná i revoluční. Google na místo budování nové infrastruktury stacionárních základních stanic zvažuje nasazení obdoby meteorologických balonů jako vysílačů bezdrátových sítí. Podle středečního článku v uznávaném deníku The Wall Street Journal zvažuje internetový gigant spolupráci nebo rovnou odkoupení společnosti Space Data, která v současnosti telekomunikační služby na tomto principu zajišťuje pro dopravní a těžařské firmy. Jak ředitel společnosti Space Data Jerry Knoblach, tak zástupci Googlu odmítli možné partnerství komentovat, jiní lidé uvnitř firmy prý spolupráci připouštějí.

Klepněte pro větší obrázek
Jeden portál vládne všem... Google nyní míří také na telekomunikační trh

Vzhůru do oblak

Každý takový balón postupem času vystoupá 30 kilometrů do stratosféry, přičemž nese malou krabičku s elektronikou, která funguje jako základová stanice BTS (Base Transceiver Station) pokrývající tisíce kilometrů čtverečných kilometrů zemského povrchu. Společnost Space Data má s telekomunikačními balóny čtyřletou zkušenost, od roku 2004 jich vypustila přes 15 tisíc, nejvíce na americkém jihozápadě. Dále zde máme skutečnost, že 36 % Američanů žijících na venkově nemá internetové připojení. Problém totiž spočívá v tom, že zavést do takového odlehlého místa optický kabel nebo u ní stavět vysílač není nikterak levná záležitost. Jerry Knobach ale nabízí řešení v podobě jeho balónových vysílačů. Jediná podle něj nahradí 40 stacionárních BTS.

Udržovat „balónový“ telekomunikační systém ale vyžaduje kreativitu a tvůrčí myšlení. Plynem plněné balóny totiž nevydrží fungovat věčně, v praxi vydrží okolo 24 hodin, dokud neprasknou v horní vrstvě atmosféry. Krabička obsahující veškerou elektroniku je ale na rozdíl od balónu na jedno použití příliš drahá, proto jakmile je balon zničen, zamíří zpět k zemi na padáku. To znamená, že lidé ze Space Data musí neustále vypouštět nové balony a zároveň sbírat černé skříňky s elektronikou. Na tuto práci by sami nestačili, takže si najímají místní farmáře.

Klepněte pro větší obrázek
Kdepak, komunikační balón společnosti Space Data je mnohem menší než tyto horkovzdušné

Pan Knobach si jejich spolupráci velmi pochvaluje a dodává: „ Na to, že tito lidé pracují takřka nepřetržitě, jsou skvělí vypouštěči“. Spokojenost je ale také na straně farmářů, ti za každý start balónu inkasují 50 dolarů. Odměna čeká také na sbírače „černých skříněk“ s elektronikou, ty jsou samozřejmě vybaveny navigačním systémem GPS a za jednu nalezenou krabičku platí Space Data rovných sto dolarů. Samotná elektronika je totiž velmi drahá, její hodnota je 1 500 dolarů, zatímco cena balonu jen 50 dolarů.

Klepněte pro větší obrázek
To už je lepší, svou velikostí připomíná meteorologický balón

Peníze navíc se hodí

Tak přesně tak to vidí například šedesátiletá farmářka Sharon Hodges ze státu Oklahoma. „O technické stránce věci toho moc nevím, ale peníze navíc se hodí“, říká. Stát Oklahoma se nachází severně od Texasu v centrální části Spojených států a stejně jako u jeho západních sousedů bychom na rozsáhlých pláních a prériích této rovinaté země hledali mobilní signál marně. Sharonina úloha začíná každý den před západem slunce, kdy rozbalí jeden balon a naplní ho vodíkem tak, aby měl dva metry průměru. Dále už zbývá jen upevnit elektroniku a balón vypustit. Vystoupá rychlostí asi tři sta metrů za minutu a svou cílovou výšku v rozmezí 20 až 30 kilometrů dosáhne za necelé dvě hodiny.

Klepněte pro větší obrázek
Komunikační balóny vypuštěné v Oklahomě se pomalu pohybují napříč dalšími státy až do Arizony

Většinu balónů plní Space Data vodíkem, jelikož je levnější než héliun používané v pouťových balóncích a moderních vzducholodích. „Ano, vodík je hořlavý, ale v našich balónech je ho málo. Nejde o žádný Hindenburg,“ říká Jerry Knoblach. Vylučuje také možné nebezpečí pro dopravní letadla a přirovnává své balóny k těm meteorologickým, kterých se na světě vypustí přes 1 800 denně a žádný problém s nimi není. Google věří, že tyto komunikační balony radikálně změní přístup lidí k mobilním službám a internetu, tedy těch, kteří žijí na venkově v místech bez signálu.

Zatím chybí licence

V poslední době je Google vidět v roli nažhaveného zájemce o koupi licence na provozování mobilní sítě na frekvenci 700 MHz. Zatím má vše na stole Americký telekomunikační úřad, je ale pravděpodobné, že Google licenci nakonec získá. I mnozí analytici se shodují na tom, že komunikační balóny budou mít úspěch. Například Peter Jarich, analytik společnosti Current Analysis říká: „Je to dobrý způsob jak využít děr ve stávajícím pokrytí“. A dodává: „Pokrýt málo obydlená odlehlá místa běžným způsobem by bylo neúnosně drahé, Google se na celou věc dívá jiným pohledem a jinak o ní přemýšlí, jen to prostě přesně ten způsob myšlení, který byste od něj očekávali“.

Zdroj: The Wall Street Journal

Diskuze (31) Další článek: NASA vybuduje na Měsíci mobilní síť

Témata článku: Google, , , , , Dobrý způsob, Tom Princ, Balón, Google +, Rovina, Těžař, Telekom, Optický kabel