Google se na svých vývojářských stránkách pochlubil updaty na pozadí systému, o kterých nikdo až dosud nevěděl. Konkrétně zmiňuje rychlejší spouštění aplikací a vykonávání úloh nebo menší zátěž na paměť. Právě za tím stojí Android Runtime (ART), tj. engine, který je klíčovou součástí operačního systému Android. Poskytuje běhové prostředí a klíčová API, která potřebují systémové služby a všechny aplikace. A zatímco prostředí Androidu má každý z výrobců upravený podle svého, ART je pro všechny Android smartphony stejný.
Google vůbec poprvé potvrdil, že využívá pravidelné aktualizase Služeb Google Play i k aktualizacím ART. Google tak dokáže vydáním aktualizace pro ART zrychlit načítání aplikací u všech Androidů na celém světě, konkrétně u ART 13 se mu podařilo zrychlit úvodní načítání aplikací až o 30 procent! K samotnému testování nové verze ART využívá Google 18 milionů APK souborů, které kompiluje, spouští, testuje u nich kompatibilitu a provádí výkonové a paměťové benchmarky. A to u spousty různých zařízení, která co možná nejlépe odrážejí široký ekosystém Androidu.
Jako oprava auta za jízdy
ART však původně nebyl navržen na updaty „za chodu“, ale pouze v rámci velké aktualizace systému. Google jej tak musel nejprve „vyvázat“ ze systému, aby jej bylo možné průběžně aktualizovat. Veškeré komponenty jsou už nyní osamocené, a Google může u Androidů na dálku vylepšovat a optimalizovat bezpečnost nebo zmiňovanou rychlost načítání aplikací.

Aktualizace ART vylepšují průměrnou dobu načítání aplikací, v některých případech až o 30 procent
A to platí o všech zařízeních, v nichž běží Android 12 a vyšší verze systému. Brzy Google rozšíří aktualizace ART i na ořezaný Android Go. V nejbližší době bude vydána verze ART 14, která budou součástí Androidu 14, a aktualizací se dostane i na další telefony. I ta má přinést lepší běh aplikací, které budou zabírat méně úložného prostoru. Pokud vás zajímá více technických detailů, odkážeme vás na tyto stránky.