Google zaplatil Applu 20 miliard dolarů za to, že je v prohlížeči Safari jako výchozí vyhledávač | Ilustrace: AI Midjourney

Ilustrace: AI Midjourney

Google zaplatil Applu 20 miliard dolarů za to, že je v prohlížeči Safari jako výchozí vyhledávač

V listopadu loňského roku vyšla v rámci vyšetřování antimonopolních úřadu najevo řada zajímavých informací o obchodech mezi Googlem a Applem. Z dokumentů vyplývá, že Google platí Applu a Mozille za to, že nastavují jeho vyhledávač jako výchozí ve svých webových prohlížečích Safari a Firefox.

Rozhodně se přitom nejedná o částky, které by se daly označit jako symbolické. V roce 2021 měl Google platit Applu 36 % z příjmů, které získal z toho, že jeho vyhledávač nastavil v Safari jako výchozí. Konkrétně se mělo jednat o 18 miliard dolarů. Dohromady za tuto „službičku“ vyplatil Mozille, Applu a dalším firmám 26,3 miliardy amerických dolarů, tj. v přepočtu asi 612 miliard korun.

Miliardy dolarů z Googlu pro Apple

Agentura Bloomberg zveřejnila v úterý 30. dubna informace z dokumentů souvisejících s antimonopolním řízením amerického ministerstva spravedlnosti. Díky tomu vyplavala na povrch aktuálnější čísla. Ač se Google a Apple v segmentu mobilních telefonů a operačních systémů tváří jako velcí rivalové, zaplatil Google Applu v roce 2022 neuvěřitelných 20 miliard dolarů, tj. v přepočtu asi 466 miliard korun.

Právě tato strategie je jedním z důvodů, proč se chováním Googlu na poli internetových vyhledávačů zabývají americké antimonopolní úřady. Jsou přesvědčené o tom, že když Google platí tvůrcům alternativních webových prohlížečů takto vysoké částky, nemají ostatní vyhledávače, jako je například Bing od Microsoftu, šanci konkurovat. Google tak dle právníků doslova monopolizoval online vyhledávání a související reklamu.

Web Android Police si klade otázku, proč Google tak intenzivně bojuje za svůj vyhledávač, když zcela jasně ovládá téměř celý segment. Podle StatCounteru drží Google na trhu s vyhledávači 86,99 % celosvětového podílu, a to už docela dlouhou dobu.

Proč to Google dělá?

Důvod je nasnadě: iPhony patří zejména v Severní Americe k nejpoužívanějším mobilním zařízením – mají 55,13% podíl na trhu. Google prostřednictvím telefonů s Androidem ovládá menší část trhu chytrých telefonů. Zajištění toho, aby většina uživatelů smartphonů používala vyhledávač Google, slouží firmě jako zlatý důl příjmů ze zobrazených reklam.

Microsoft, který provozuje vyhledávač Bing, zaznamenal v poslední době nárůst zájmu – pravděpodobně díky službám Copilot a Bing AI. Podle Bloombergu se v minulosti snažil naklonit si Apple ve svůj prospěch a nabízel výrobci iPhonů až 90 % příjmů z reklamy za to, že jako výchozí vyhledávač nastaví Bing. V této snaze však nakonec nebyl úspěšný.

Pokud vlastníte telefon Apple iPhone a chcete změnit výchozí vyhledávač v prohlížeči Safari, přejděte do Nastavení, pak klepněte na Safari. V sekci Hledání klepněte na položku Vyhledávač a vyberte ten, který vám vyhovuje. Volit můžete mezi vyhledávači Google, Yahoo, Bing, DuckDuckGo a Ecosia.

Určitě si přečtěte

Články odjinud