Americká agentura FTC (Federal Trade Commision) by mohla brzy začít vyšetřovat Google a Apple. Existuje totiž podezření, že obě firmy využívaly nekalé praktiky k tomu, aby získaly uživatelská data a následně je přeprodávaly. Čtyřem americkým zákonodárcům je trnem v oknu zejména využívání sledovacích reklamních ID, které sice Apple vloni u systému iOS 14.5 umožnil deaktivovat (App Tracking Transparency), i přesto byl „jablečný“ gigant hozen do stejného rybníka jako Google.
Podle vyjádření zákonodárců, kteří po FTC požadují vyšetřování obou firem, měly obě firmy: „značně a vědomě usnadnit nekalé praktiky pro shromažďování a přeprodej uživatelských dat, a to díky zabudování specifikacích ID pro reklamní účely do svých operačních systémů“. Apple už svou změnu chování reklamních ID představil, je však možné, že se vyšetřování bude týkat starších verzí iOS. A takový Google, podle svých slov, obdobné ochranné opatření na Androidu teprve chystá.
Apple už od iOS 14.5 umožňuje uživatelům, aby u aplikací vypnuli sběr uživatelských dat. Největším protestujícím byl před roky Facebook, který má na sběru dat uživatelů prakticky postavený byznys
Právě starší verze iOS měly sledování uživatelů defaultně aktivováno, přičemž uživatele iPhonů čekala strastiplná cesta, než vůbec v systému našli, kde toto sledování vypnout. Android na tom byl ještě „lépe“, protože až donedávna nebylo možné sledování vypnout, sběr dat byl samozřejmě aktivní automaticky.
Připomeňme, že samotné reklamní či inzertní ID jsou určeny pro cílené reklamy. Podle vámi sledovaného obsahu, vyhledávání a spouštěných aplikací vám mohou obě firmy servírovat adekvátní reklamy jako na zlatém podnose. Jedná se o anonymizovaná data, podle úvodního dopisu vybízejícímu k vyšetřování však existují vcelku jednoduché metody, které dokáží anonymní data zpětně přiřadit individuálním uživatelům, např. podle zaznamenaných informací o poloze telefonu. Stačí si jen mezi daty vyhledat informace o tom, na kterém místě se telefon nachází každý v noci, když uživatelé spí. Až na výjimky je to doma...
Jak funguje App Transparency Tracking:
...a odtud už je to jen krůček k odhalení celkové identity, stačí si pomoci účty, které jsou v telefonu uloženy, telefonním číslem či obsahem e-mailů. Zda bude FTC skutečně detailně vyšetřovat Google a Apple, bude jasné v následujících týdnech.
Zdroj Wall Street Journal