GPRS pod mikroskopem (I. část)

Diskuze čtenářů k článku

Peter  |  13. 05. 2004 20:31

Este som nepocul, ze by sa dalo cez GPRS faxovat...??? Nieco odfaxovat by som este uveril, ale prijat?!

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Miro Semsej  |  12. 05. 2004 19:18

Dobrý deň,


som čitateľ zo Slovenska, ktorý pravidelne navštivuje stránku mobilmania.cz.


Dopredu sa ospravedlňujem za dlhší mail, no pre mňa je dosť dôležitý!



Stránka je na super úrovni, články zaujímavé.




Článok o GPRS, ktorý ste napísali, ma ale zaujal viac ako ostatné, lebo ohľadom GPRS mám jeden problém, ktorý nevedeli vyriešiť ani redaktori MOBILMANIA.SK, ani môj operátor /ORANGE - SK/, ktorý pre istotu mlčí, ani v rôznych fórach.


BOL BY SOM PRETO RÁD, ak by ste mi odpovedali, prípadne ak by sa odpoveď nachádzala v budúcom diely článku o GPRS. /samozrejme, ak je to vo Vašich silách/


Ide o to, že mám predplatený GPRS internet, aj GPRS wap. Vlastním mobilný telefón NOKIA 3650.


No a tu je ten problém. V telefóne je aplikácia REAL ONE PLAYER, cez ktorú by sa malo teoreticky dať sledovať STREAMOVANÉ VIDEO, resp. počúvať RÁDIO. Toto však cez GPRS pripojenie na internet vôbec nejde, skúsil som vytvoriť normálne DIAL-UP pripojenie na internet /SLOVAK TELECOM/ a všetko išlo. Aj rádio, aj streamované LIVE video. Na Slovensku máme televíziu TA3, ktorá práve takto LIVE vysiela. Aj na MOBILMÁNIA.CZ ste o tejto televízii písali, ak sa nemýlim.


Ak by ste chceli skúsiť, tu je adresa, ktorú treba zadať do REAL PLAYERA:

rtsp://mobilvizia.e-zones.sk/encoder/ta3.rm


V PC po zadaní adresy do real playera cez to isté pripojenie GPRS ide všetko na 100%!


Alebo Vaše české rádio:

rtsp://tv.visual.cz/encoder/radio/radiocity.rm


Nič slovenské alebo české cez GPRS v telefóne nejde! Skúšal som ešte asi 25 rôznych adries, a PODARILO SA MI PUSTIŤ iba jednu TV-CHILE. Ide o čilskú televíziu, ktorá vysiela LIVE, no to mi je zbytočné!


Naopak, cez DIAL-UP pripojenie ide v telefóne pozerať a počúvať všetko, ale nemám desiatky tisícov na platenie takých účtov /vytáčané prepojenie mobil-pevná linka/

-----------------------------------------------------------------

Ten istý problém s GPRS je aj pri programe NOWIRE TELETEXT. Je to program pre "chytré telefóny". Demo sa dá stiahnuť na www.nowire.fi


Ide o prehliadač teletextu, ktorý obsahuje teletexty z 22 krajín, vrátane Slovenska a ČR.


Cez GPRS od ORANGE vôbec nejde /ani cez INTERNET, ani WAP pripojenie/

Takisto ale po odskúšaní DIAL-UP pripojenia program fungoval.


-------------------------------------------------------------------


Ešte raz sa opravedlňujem za dlhší mail, ale na popísanie problému to asi bolo potrebné. Bol by som rád a veľmi milo prekvapený, ak by ste dokázali nájsť odpoveď na moje 2 otázky.


V ORANGE mám totiž predplatených mesačne 1000 MB dát za 699,- Sk a využijem tak 1/3. Pritom myšlienka počúvať občas rádio alebo chvíľu sledovať TV je celkom lákavá! Aspoň by sa minuli nespotrebované MB!


PS: V sieti EUROTEL-SK ide všetko aj cez GPRS!

PS2: Zistil som, že ORANGE nepoužíva žiadnu komprimáciu dát, v čom by mohol teoreticky byť problém - no tam problém nie je...

PS3: Infolinka ORANGE špeciálne pre dáta odpovedala, že problém bude vo WAP2.0, ktorý ORANGE nepodporoval. Od 1.5 však WAP2.0 podporuje a nič stále nejde, telefón som nastavoval podľa návodu.

PS4: Ostatné aplikácie používajúce GPRS internet idú OK, napr. DORIS BROWSER, OPERA a mnoho iných, telefón je na 100% správne nastavený!

PS5: Streamované video v sieti ORANGE ide, lebo mi ide JEDINÝ ODKAZ, a to CHILSKÁ TV.


ĎAKUJEM, ostávam s pozdravom


Miroslav Šemšej, Bratislava

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
ja  |  12. 05. 2004 19:36

fuuuj, tak nechutne veliky font, to uz vickrat nedelej!

a ted k obsahu: zrejme jsi v GPRS bud za NATem nabo za firewallem.

Firewall muze byt urcite pricinou toho, ze se na video nepodivas. RTSP protokol totiz zahajuje spojeni pres RTP protokol, RTP bezi pres UDP a UDP byva na firewallech mobilnich operatoru blokovano (kvuli uctovani).

NAT (Network Address Translation) muze byt stejne tak problem, pokud nema operator nainstalovanou tzv. ALG (Application Level Gateway) pro RTSP a RTP protokoly.

Resenim tedy je prejit na jine APN, kde firewall/NAT neni (u ET CZ je to APN internet.open, jak je to na slovensku nevim). u ET CZ je internet.open treba aktivovat a jednorazove zaplatit cca 500Kc

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Miro Semsej  |  12. 05. 2004 20:09

Ospravedlnujem sa za velky font a zaroven dakujem!

A dakujem tiez za expresnu odpoved, to som necakal

U nas na Slovensku ine APN ako ORANGEWAP /pre wap/ a INTERNET /internet/
nemame.
Orange je dominantny operator, omnoho viac ludi pouziva ORANGE a preto kvoli
GPRS operatora menit nebudem. Navyse GPRS internet je u ORANGE o 30%
lacnejsi. Predplatenky s GPRS su u nas "hudbou buducnosti". U Vas, ako som
sa docital uz take nieco mate od T-MOBILE! Mozeme Vam len zavidet v dobrom
slova zmysle, lebo 3 operatori su viac ako dvaja, to asi kazdy vie....

Spat k mojmu problemu: CHILSKU TV sledovat cez GPRS mozem, ale je to jediny odkaz,
ktory funguje! Co to znamena? Asi to, ze UDP problem nebude... Alebo sa
mylim? Teda nemoze byt blokovane, ked ide co i len 1 odkaz? TV CHILE FAKT
IDE!

Teda problem sa asi vyriesit neda, lebo ORANGE ine ako tie 2 APN neponuka,
aj ked to UDP asi nie je blokovane a nainstalovanu podporu pre RTSP ma, lebo
TV CHILE ako som uz pisal ide...

Tak kde je problem? Aby som sa mohol blizsie informovat u ORANGE, lebo to,
co si napisal som vobec nevedel.... A asi ani oni /informatori/ na HOT-LINE
pre datove sluzby...

Miro

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Ho!  |  12. 05. 2004 18:57

Prosim, nesel by udelat nejaky srovnavaci test (jak tech. data, tak i prakticke zkusenosti) levnych GRPS telefonu? Prave premyslim, jaky koupit pro neomezena Twist Data a zatim mezi me favority patri Alcatel OT535, Motorola C450 a SE T230. Predem diky, moc by mi to pomohlo.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Dellák  |  12. 05. 2004 19:57

Tak nevím jak ty zbylí dva, ale SE T230 určitě nemá modem.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
MHPlus  |  13. 05. 2004 08:18

T230 GPRS modem určitě má...  Jenom "soudruzi" u SE zablokovali komunikaci s PC na 9600bps.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
swqa  |  12. 05. 2004 09:03

Q: Souvisí nějak CDMA 450 s podporou výrobců nebo jsou telefony připravené?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jarda  |  12. 05. 2004 13:54

Telefény nikoliv, ale datové karty (na prstech jedné ruky bys spočítal) jsou někde připraveny...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Ondra  |  12. 05. 2004 08:27

Dodejme jen, že tvrzení že GPRS používá packetový přenos, tj. že rozsekává data na pakety, je nepřesné. Otázkou totiž je, jestli v dnešní době ještě někde jsou data posílány jako souvislý datový blok. Pakety se používají už na úrovni IP protokolu, dokonce každý modem používá pakety, takže většina sítí s tím už jaksi počítá. Pro TCP/IP se rozsekání na paket provádí už na straně koncových zařízení (TCP se snaží, aby každý paket již dále nebyl rozsekáván na nižší síťové vrstvě).


GPRS pak si můžeme spíš představit jen jako prostředek pro přenos těchto paketů - je jasné, že každý přenesený paket je zabalen do dalšího rámce, podle nějž linková vrstva zajišťuje doručení správnému příjemci. Ale sama osobně se tato vrstva o tvorbu paketů nestará, dělají to často vyšší vrstvy.


Co mně by zajímalo je důvod, proč je omezen součet timeslotů v GPRS. Abysme to trochu upřesnili, na jednom kanálu je díky timeslotům virtuálně nikoliv 8 subkanálů, ale 16. Musíme si to představit tak, že jich je 8 down a 8 up.


Další věc je samozřejmě potvrzovací schéma GPRS, tj, jestli nějaké má, (asi určitě) a jak zasahuje to přenosu. S tím souvisí i počítání přenesených dat, protože například Oskar počítá opravdu přenesená data, kdyžto počítadlo v mobilu mi do toho započítává i ztracené pakety (ve vrstvě TCP/IP) které se ztratily v době, kdy byl telefon mimo signál (klasika v metru, když wapuju v tunelu, stránka naběhne až ve stanici, ale podle počítadla mám datový přenos řádově desítek kb - u operátora to naštěstí započítané není).

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Kamojedov  |  12. 05. 2004 09:06

Co mně by zajímalo je důvod, proč je omezen součet timeslotů v GPRS.

Je to kombinace technických a cenových omezení při konstrukci mobilky a alokačních pravidel sítě. Více detailů viz. http://vucako.bloguje.cz/41495_item.php

Co se potvrzování týče, starají se o něj OSI layer 2 protokoly RLP/LLC. Snahou pochopitelně je, aby co nejméně chyb probublalo do IP vrstvy a muselo být zoufale neefektivně ošetřováno na úrovni TCP. Slušný operátor pochopitelně účtuje jen acknowledged data, protože jinak by docházelo k situaci důvěrně známé z dial-up připojení - čím více linka šumí, tím více zaplatíte.

Zdar a sílu

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Marek Lutonský  |  12. 05. 2004 09:13

Ach, Charybdo :) Mohl byste se mi prosim ozvat na e-mail? Chtel bych se s vami na necem domluvit. Psal jsem vam pred casem vzkaz do blogu, ale asi k vam nedorazil.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
MiKa  |  12. 05. 2004 14:31

operátor účtuje objem dat, který proteče přes GSN (GPRS Support Node) uzly ve fixní infrastruktuře


v tomto smyslu je úplně jedno jestli máš kvalitní radiolink (málo oprav na L2 úrovni RLP/LLC) nebo zašuměné rádio (hodně oprav na L2 úrovni). kvalita rádiového rozhraní má vliv na rychlost, nikoli na objem účtovaných dat


 

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
poisson  |  13. 05. 2004 21:48

...aneb, kdo umí, umí, kdo neumí, šumí...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Radim  |  12. 05. 2004 08:11

Ten seznam jsou telefony nepodporující gprs!

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Drrrak.2  |  12. 05. 2004 09:49

A co ma bejt?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Radek  |  12. 05. 2004 07:58

A co Alcatel OT535, ten také zvládá GPRS a je nabízen v síti operátorů

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Rasťo  |  12. 05. 2004 07:51

Ako zistím ozajstnú rýchlosť pripojenie (nie ikonka v panely vedľa hodín). Raz som mal uložené nejaké web stránky medzi obľubenými, ale decká mi ich vymazali a ja si neviem spomenuť na ich poresnú adresu. Dakujem.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jméno a příjmení:  |  12. 05. 2004 10:51

dsl.cz

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Rasťo  |  12. 05. 2004 12:30

Ďkujem.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jarda  |  12. 05. 2004 13:50
XXTeens  |  12. 05. 2004 07:16

GPRS spustil první Eurotel?? Vy tomu opravdu věříte???

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Majkl D  |  12. 05. 2004 11:21

verime, protoze tomu tak je

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Radek  |  12. 05. 2004 01:57

Opravte si hodnotu maximální rychlosti Uplinku u dialupu na správných 33,6 kbps - uvedených 56k je možné jen u speciálních digitálních modemů na ústředně (toto řešení je vyhrazeno pro ISP a ne pro uživatele), na této straně tedy nejde o skutečný Dial-up analogovou linkou.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Kamojedov  |  12. 05. 2004 08:41

Rychlosti u EVDO a GPRS uplinku jsou ostatně blbě taky.

Howgh
http://vucako.bloguje.cz

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
1911A1 .45 ACP  |  12. 05. 2004 18:14

Pondeli zacina v sobotu? S pozdravem, Gustavillo

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Michal  |  12. 05. 2004 00:42

nepatri sice k clanku, ale pro povedomost je take dobra siemens a55 lze s trochou cviku premenit na c55 ( z duvodu relativne stejneho hw ) a tudiz i pouzit gprs ( tzn dobra a levna volba ).

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
xman  |  12. 05. 2004 00:12

jen tak dal a vice takovych zajimavych clanku

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor