GPS-Buddy: někdo se dívá (test)

GPS-Buddy je systém pro sledování vozidel v reálném čase a pro komunikaci s jejich řidiči. Ovládá se prostřednictvím běžného navigačního přístroje Garmin.
Kapitoly článku

Místo knihy jízd

Zatím jsem popsal jen základní funkce GPS-Buddy: sledování firemních vozidel, komunikaci mezi centrálou a řidičem. Systém ale nabízí ještě další možnosti.

Díky tomu, že se všechna data archivují, lze automaticky vytvářet různé výkazy. Základem je kniha jízd a zastávek. Mohu zobrazit nebo uložit do souboru nejrůznější informace: odkud a kam, v kolik hodin, jak daleko, jakou průměrnou rychlostí, mohu zobrazit průběh rychlostí nebo celou trasu na mapě.


Výkaz jízd, zastávek a souhrnný výkaz

Kromě výkazu jízd a návštěv (zastavení) lze tvořit zprávy o navštívených lokalitách nebo ujeté vzdálenosti. Svůj výkaz mohou mít všechna čidla napojená na GPS-Buddy, třeba počet vyložení nákladu. Zprávu je možné nechat sestavit k jednotlivým osobám, lze zkompletovat také komunikaci: zprávy, úkoly nebo poznámky.

  
Možnosti pokročilých výkazů • připravené výkazy • tvorba výkazu

  
Výsledek: kniha jízd • kontrola rychlosti • přehled chodu motoru

Výkazy může dispečink generovat jednorázově, nebo se dají různými způsoby naplánovat. Výstupem může být stránka ve formátu HTML nebo PDF dokument.

   
Nastavení pravidelného výkazu • část trasy na mapě • kompletní denní trasa na mapě

Specialitky

Časté cíle je vhodné ukládat do databáze. Vyhledávají se pomocí adresy nebo přímým zadáním souřadnic, zatím není možné klepnout na místo na mapě. Zatímco u zpráv mezi řidičem a dispečinkem příliš nevadí špatné zobrazování českých znaků s háčky a čárkami, protože mohou psát bez diakritiky, u databáze lokalit je to už větší problém. Zde se adresy doplňují automaticky, háčků a čárek se nedá zbavit.

 
Háčky a čárky Garmin nemá rád • do adres se ale doplňují automaticky

 
Práce s adresami

Řidičům lze v GPS-Buddy také naplánovat pracovní dobu: pevnou nebo pružnou. Systém dokáže pracovat i se svátky a zvláštním volnem. Dokáže také sledovat ujetou vzdálenost. Na začátku je třeba opsat stav kilometrů z ukazatele ve vozidle, zbytek sleduje navigace.

 
Plánování pracovní doby • přehledy ujeté vzdálenosti

GPS-Buddy udržuje i databázi řidičů. Pokud se ve vozidlech střídají, prostřednictvím nabídky v Garminu mohou před jízdou vždy zadat kdo je řidič, kdo spolujezdec a kdo spolujezdec. Nic nemusí hlásit do centrály, změna se hned projeví v informačním panelu dispečera.

 
Seznam řidičů v Garminu • a v internetové aplikaci

Vozidla je možné slučovat do skupin, což se hodí u rozsáhlejšího vozového parku. Užitečná je i možnost evidence spotřeby paliva. Řidiči po tankování centrále prostřednictvím Garminu jednoduše sdělí stav tachometru, počet litrů a celkovou cenu.


Zadávání čerpání paliva v Garminu • výsledek v internetové aplikaci

Nesmím zapomenout ani na možnost nastavení upozornění na vybranou událost. To může být změna stavu některého ze snímačů, začátek nebo konec pohybu, příjezd nebo odjezd z vybrané lokality. Lze vybrat konkrétní vozidla, nastavit čas v jednotlivých dnech týdnu. A také způsob informování: e-mailem na zadanou adresu, textovou zprávou nebo informací na panelu informačního systému.


Nastavení čidel

Stále píšu jen o GPS-Buddy Pro, který testuji. Výrobce ale nabízí i méně interaktivní systém GPS-Buddy Log, který sám o sobě neumožňuje komunikaci mezi centrálou a řidiči, ale zaznamenává data. Po příjezdu je dispečer nechá manuálně načíst do internetové aplikace GPS-Buddy.


Funkce pro import dat z pasivního GPS-Buddy Log

Věřte svému velkému bratru

Test GPS-Buddy neproběhl ve firemním prostředí. Se zařízením v provizorním kufříku jsem ale několik dnů jezdil a zkoumal jeho možnosti. Výsledky najdete v obrázcích, které jsou rozesety po tomto článku. Přijímal jsem zprávy z improvizované centrály, odesílal své reakce. Vadily mi problémy s přenosem českých znaků s háčky a čárkami, ocenil bych lepší a hlavně kompletní překlad aplikace. Některé zprávy, které jsem odesílal ve stavu offline, se do dispečinku dostaly s větším zpožděním, ale blíž jsem nepátral po příčinách. Celkově se ale GPS-Buddy choval tak, jak jsem od něj čekal.

Výhodnost nasazení systému GPS-Buddy si musí každá firma spočítat sama. Na rozdíl od uživatelských navigátorů tady nelze jednoznačně říct, jestli je něco drahé, levné, dobré nebo špatné. Záleží na požadavcích každého jednotlivého klienta. GPS-Buddy se také nekupuje v hypermarketu. Jde o řešení přizpůsobené zadání, které dodavatel připraví, zajistí montáž do vozidel a zprovoznění.

Možnosti využití GPS-Buddy si z popisu v tomto článku asi každý dokáže představit. Přestože jsou podobné firemní systémy zatím hodně vzdáleny od uživatelského využití, nebude asi dlouho trvat a jejich funkce se dostanou i do běžných GPS zařízení. Jednou z prvních ukázek je služba TomTom Kamarádi, která dokáže na jiné navigaci zobrazit polohu přátel s podporovanými TomTomy.

Systém GPS-Buddy k testu zapůjčila a dodává společnost Fons

Témata článku: , , , Skříňka, Reálný provoz, Firemní systém, Speciální software, Buddy, Div, Řídící jednotka, Domluva, Irská, Test