GSM v podzemí – 3 roky poté

Diskuze čtenářů k článku

Ondřej Krejčíř  |  09. 05. 2002 19:25

No ještě jsem článek nečetl, ale zarazila mě pravopisná chyba v popisu článku... "co trvají jisté problémy s přechodem s podzemí zpátky na zem" podle meho nazoru (jestli jsem daval pozor ve skole) tak by tam melo byt "přechodem z podzemí"...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
sadaam  |  08. 05. 2002 20:47

až na ty tunely:((

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
--  |  08. 05. 2002 18:08

(Příspěvek zrušen. Redakce)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
CZ03  |  07. 05. 2002 22:39

Zvláštní je že Vídeňáci maj signál i mezi stanicema. Pozoroval jsem tam jednoho maníka (sám jsem to z důvodu omezeného vol. limitu nezkoušel), který začal hovor ve stanici a telefonoval asi přes tři další stanice. Závisí samozřejmě na zvolené síti. Ale stejně... Možná to bude kratší vzdáleností mezi stanicema a lepší konstrukcí vagónů. Ty naše made in USSR...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
pepe  |  08. 05. 2002 14:29

Vídeňáci mají totiž v tunelech natažený drát. a nejenom v těchto; třeba i v alpských. A co se týká volání ve vagónech U-Bahnu. Je to docela fajn, sám mám Maxí (teda dnes už vlastně T-Mobilí kartu a je to celkem příjemné. Byl jsem v Praze a tam se volat nedá. Ty vagony rachotí -  to je jak jet v tanku Tak to neřešte.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Lahvoň  |  09. 05. 2002 14:43

Ono snad tunel ani jinak nez vyzarovacim dratem rozumne pokryt nejde. Stejna metoda byla pouzita i u nas.

Ale zkusenost rika, metro dela hroznej randal. I nove soupravy. A hlavne sila signalu take nic moc. S nekterymi telefony nebylo mzne udrzet signal, natoz hovor, i pri jizde pokrytym tunelem.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
DJ BOBR  |  07. 05. 2002 18:19

Mimochodem, s handoverem spodek->vršek nemám problém. Horší je handover vršek->spodek (1800->900). Ten mi občas spadne, ale i tak to není tak strašné.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
DJ BOBR  |  07. 05. 2002 18:15

Jednou jsem zkoušel v Pražském metru skřípnout do dveří 1 metr izolovaného drátu a nechal ho vlát do tunelu. Druhý konec jsem připojil k telefonu a ono to fungovalo

Mimochodem, když před ztrátou signálu podržíte hovor, někdy se stane, že ho lze po příjezdu opět obnovit...

Osobně mi dost vadí, když mluvím s někým přes hodinovou Oskartu a musím hovor přerušit, protože spěchám a v metru není signál...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
...  |  07. 05. 2002 14:42

je docela zajímavé, že v Pze nejsou pokryté tunely, když třeba ve Vídni je pokryto vše (záleží bohužel na operátorovi). tak me napadá, že při jízdě je takový rachot, že bych stejně nic neslyšel )

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
ervin  |  07. 05. 2002 13:05

jo to dobra vec kdyz jste majiteli 900mhz telefonu a jste zakaznikem Oskara, je to jedine misto kde v Praze a okoli 30km chytnete signal.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Mrotor  |  07. 05. 2002 13:56

On jeste nekdo dneska ma nedualni telefon ??

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
mowla  |  07. 05. 2002 14:08

A vis kolik takovych je??? Kolega ma treba N3110, dalsi SieS4Power...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Mrotor  |  07. 05. 2002 15:33

Ja vim.
Tchyne ma taky jednu N2110. Otec zase Siemens C10, ale tomu duala poridim at chce nebo ne
... a to je maji na Oskarovi!

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
JAM  |  07. 05. 2002 15:36

Ne, skoro nikdo, JENOM POLOVINA NARODA, KTERA POUZIVA NOKII 5110

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
czbird  |  07. 05. 2002 18:51

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
ervin  |  08. 05. 2002 01:15

ne, nokia to neni. Je to eri GF rada.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
mowla  |  07. 05. 2002 10:37

Jen bych mel nekolik pripominek:
- souprava metra neni dukladnejsi Faradayova klec nez souprava vlaku, ma dostatecne prosklene plochy, takze odstineni signalu bych se moc nebal
- stanice (i tunely!!!), kde bylo mozno si zavolat pred pokrytim metra, jsou predevsim na trase "B", tam kde metro vede nadzemnim tubusem
- z nekterych tunelu se dnes volat da - napriklad je to tunel mezi Muzeem a Hlavnim nadrazim ("C") - je natolik kratky, ze jej signal ze zminenych stanic dostatecne pokryva
- problem odesilani SMS z jedouciho metra tkvi zejmena v tom, ze SMS "jdou" po servisnim kanale a ten je po prijezdu do stanice obvykle "zahlcen" prihlasujicimi se telefony
- pro SMSkovani i volani je vyhodne byt co nejblize konci soupravy, signal je k dispozici nejdele

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Lahvoň  |  09. 05. 2002 14:39

nebo byt na zacatku soupravy. Signal je jiz pred prijezdem do stanice :)

Jinak s tim odstinenim soupravou je to slozitejsi. Ze zkusenosti s testovanim gprs mohu vcelku zodpovedne rici, ze to zalezi i na dane stanici. Predpokladam ze podle konstrukce stance a umisteni anten. Dale pak, kde se v souprave metra nachazite. U dveri a zhruba u stredu oken je komunikace nejlepsi. Zasimco v sedu, zady ke stanici a s neprosklenou stenou za sebou lovite signal nejdele.
Btw, pokud behaji sms po gprs, tak je to ok, bez ohledu na vytizenost signalizacnim kanalu. A ejste ejdna vec, zatim se mi stalo jen dvakrat, ze by pri odesilani telefon nahlasil chybu (prave vinnon pretizeni signal. kanalu). Takze on to zas az takovy problem neni.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
mowla  |  13. 05. 2002 14:15

SMS pres GPRS - souhlas, ja mel na mysli bezne odesilani SMS. Prave v okamziku prijezdu na stanici se mobily registruji, dojde ke kratkodobemu pretizeni servisniho kanalu a telefon pri pokusu o odeslani SMS hlasi chybu odeslani (to, co popisujes v zaveru).

Jinak je ale opravdu nejlepsi byt na konci soupravy - relativne brzy se ti telefon prihlasi a signal mu umre absolutne naposledy - a nebo uplne na zacatku, aby se telefon prihlasil jeste pred zahlcenim servisniho kanalu....

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
OneStone  |  27. 05. 2002 15:23

Konec metra je lepší, většina telefonů totiž mizející signál drží až do posledního okamžku, zatímco pokud se objeví nový, najde ho většinou až když metro zastaví ve stanici, nemůže totiž dopředu vědět, na kterém kanále se vysílá v následující stanici .

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Dobesch  |  07. 05. 2002 08:44

Jo to co tady někdo píše - a stálo by to třeba i za nějaký pokus od Mobilmanie - metro je "sosák" baterek. Příklad v Praze, když deně jezdím ráno 30 min. a odpoledne 30 min. mi telefon vydrží 4 dny (bohudík nejsem natolik nepostradatelný, abych musel mít telefon u ucha neustále-takže mohu i posoudit kolik toho kdy "provolám"). Ve Vrchlabí mi (ten samý telefon, s tou samou baterkou) vydržel dní 7.  Pátral sem proč, a pak mi došlo, že jen za jednu cestu metrem projedu 15 stanic - tj. 15*přihlášení na síť + výstup na povrch a pohyb po "povrchu" běžným MHD = cca 20-25 přihlášení za cca 45 min. To je, myslím si, docela záhul. Od té doby, co mi tohle došlo se jen bavím, když se zde v diskuzích dva na dálku dohadujou čí telefon vydrží dýl a kdo má "šmejdštější" baterku. Pokud je jeden z nich z Prahy ........(ale to diskutující většinou nesdělují)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
mowla  |  07. 05. 2002 10:26

Mensi vydrz baterky v Praze - nebo jakekoli vetsi aglomeraci, souvisi i s tim, ze z kapacitnich duvodu je v techto lokalitach vyrazne vetsi hustota BTS a tudiz je telefon nucen delat hand-over daleko casteji, nez v mistech pokrytych ridseji (treba i ve Vrchlabi). Takze nemusis zrovna jezdit metrem, staci i treba tramvaji ci autobusem (centrem mesta) - vysledny efekt bude pravdepodobne zhruba stejny.
Podobnou zkusenost mam i z cestovani autem - pokud nedam na cca trihodinovou (priblizne 300 km) cestu foun do HF, taky mam na jejim konci baterku vyrazne "cuclejsi", nez po trihodinovem setrvani na miste.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Mrotor  |  07. 05. 2002 13:49

Taky jsem si vsiml, ze pri pohybu dostava baterka na frak. Ale mam tuseni, ze telefon vysila a prihlasuje se do site jen pri zmene LAC. Pokud meni jen bunku ve stejne oblasti LAC (pripadne se prihlasuje po vypadenem signalu) nemel by vysilat. Nebo ne ?? V Praze ma ale Metro (na Oskarovi) a povrch 3 ruzne LAC - 1000, 1100 a 1200. Telefon se tedy bude prehlasovat pokazde kdyz clovek prekroci hranici oblasti. Nebo extrem muze asi nastat kdyz se bude signal oblasti misit a telefon bude preskakovat (a vysilat) z jedne LAC do druhe.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
mowla  |  07. 05. 2002 14:54

Podle mych informaci telefon komunikuje nejen pri zmene LAC, ale i pri zmene BTS. Doufam, ze odbornik, ktery mi toto potvrdil, nekecal.   

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
OneStone  |  27. 05. 2002 15:17

Tak to ti pekne kecal, telefon (teda samozrejme v pohotovostnim stavu) komunikuje skutecne jen pri zmene LAC. Bohuzel u me nastala presne ta neprijemna situace, o ktere se zminuje Mrotor - mame kolej presne na rozhrani dvou BTSek z ruznych LAC, takze se mi telefon prehlasuje kazdych 10 minut .

Dalsi vec je ale spotreba behem hovoru, pri kazdem handoveru (tedy i mezi dvema BTS) musi telefon znovu zacit vysilat na plny vykon a teprve postupne dle svoleni dane BTSky muze prebytecny vykon snizovat.

A jeste jedna vec - prechod 900/1800 je dost energeticky i technicky narocny, a to je taky jeden z hlavnich duvodu proc hovory pri vylezu z metra padaji (napr. Oskar ma v Praze na povrchu POUZE 1800 a metro je pochopitelne cele 900).

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Martin  |  07. 05. 2002 11:55


window.open=NS_ActualOpen;
Pri vjezdu do kazde stanice se telefon znovu neprihlasuje, tedy pokud se nezmenil LAC, coz u ET v metru nepripada v uvahu (vsude 1121). Co je ale pravdepodobnejsi, ze ve Vrchlabi je nastaven vetsi DRX a tudiz telefon vydrzi dele. Pouha zmena DRX napr. z 6 na 2 Vam snizi vydrz baterky cca na polovinu (testovano na N6150). ET s tim jednu dobu v Praze dost laboroval a ten rozdil ve vydrzi pri ruznem DRX byl markantni

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Kolous  |  07. 05. 2002 12:31

Muzete prosim priblizit laikovi to DRX ? Diky.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Martin  |  07. 05. 2002 20:27


window.open=NS_ActualOpen;
Laicky receno:

DRX urcuje jak dlouho nemusi byt telefon "na prijmu" aniz by cokoli propasnul.... Cim je tato hodnota vyssi, tim dele muze byt telefon v uspornem rezimu.

Doporucuji precist GSM specifikace na www.etsi.org tam je vsechno

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
jirka  |  07. 05. 2002 08:19

Vyplnuji cas cekani na vlak psanim SMS, je to fajn... ze existuje sit i v metru...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
gobb  |  07. 05. 2002 08:00

neni to blbost, je to zaujimavy clanok. co sa clovek nedozvie... skoda ze v Bratislave nemame taketo problemy

metro = oaza bez telefonovania a sms. To je fajn napad

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
czbird  |  07. 05. 2002 08:00

Skvele, az ke konci clanku se dozvidam, ze maj prazaci pokryte jenom zastavky  A k cemu je to jako dobre, hehe? Tolik humbuku kvuli

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
czbird  |  07. 05. 2002 08:01

PROSIM O SMAZANI QUADRUPLICITNIHO PRISPEVKU...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Michal  |  07. 05. 2002 09:04

Když o tom nic nevím, tak do toho nekecám.  V dost tunelech se dá v klidu SMSkovat (hovory kvůli hluku nestojí za to).

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
czbird  |  07. 05. 2002 10:20

Fakt super, vyhozenych hafo penez jenom kvuli tomu, aby sis mohl smskovat v tunelu... Vzdyt smsky ti neutecou... a hovory jenom na zastavkach? fakt mi to prijde jako dost velka hovadina...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Michal  |  07. 05. 2002 11:04

Argumentovat tim, ze neco neutece je docela odvazny - nejsem sam kdo jezdi metrem. Nerad bych se mylil, ale pocet prepravenych cestujicich v metru jde myslim do desetitisicu az stotisicu denne. Dle logiky argumentace potom nemusi mit cenu montovat, serizovat, testovat a opravovat BTSky a obsluzne zarizeni nekde v "Horni - Dolni" pro nekolik stovek az tisic uzivatelu.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
czbird  |  07. 05. 2002 12:44

To je jednoduche - pokud pouzivas k vyrizovani zaliezitosti SMS, pak cas rozhodne neni tvoji prioritou. O spolehlivosti teto sluzby ani nemluve... A opravdu si myslim, ze pokryti pouze stanic metra je prakticky na nic.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
mowla  |  07. 05. 2002 14:08

Jasne, souhlas - dokud nebudou pokryty i tunely, jde o pokryti "polovicate"...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
jklamo  |  07. 05. 2002 21:10

Pokud cestuješ každej den 13 stanic metra tam a 13 zpátky tak se to dost hodí. Přece nebudu jak blbec čekat na odeslání SMS, až vylezu z metra. Hezky jí pošlu zevnitř a v klidu v metru si ještě můžu přečíst odpověď.......

Pokud metro nepoužíváš, nedoporučoval bych ti poučovat.....

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
czbird  |  08. 05. 2002 14:51

Jediny, kdo tady poucuje, jsi ty.  Ja pouze suse konstatuju, ze neni-li signalem pokryta cela trasa, je to jakoby nebylo pokryte vubec. Tudiz na nic.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
LM  |  09. 05. 2002 13:13

Proc na nic. Docela se mi obcas hodi, kdyz muzu zavolat ze stanice, kde cekam na metro. V noci to muze byt az 20 minut casu. To je dost ne?
Lukas

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Lahvoň  |  09. 05. 2002 14:29

Mohu se zeptat, jak casto jezdite metrem?

Odhaduji ze asi prilis ne. Ja jezdim metrem temer denne. A mozna byste se divil, kolik jsem za tech par let vyridil z metra hovoru. Ono totiz v souctu ztravite ve stanici docela dost casu. O prestupech nemluve. A signal presahuje i dost daleko do tunelu. Takze hovor kolikrat vydrzi i 10 az 15 sekund v jedoucim metru. A za tu dobu se da hovor vyridit.

A ted uplne jina vyuzitelnost. A tou jsou data. Pokud se zamerim na wap, tak vzdalenost z jedne stanice do druhe je presne tak na precteni jedne wapove stranky. Podminkou je samozrejme gprs, jelikoz u toho ani nemusite poznat, ze jste byl minutu bez signalu. Jakmile prijedete do stanice, pokracujete se stahovanim, kde jste prestal.
Pokud jde o data ve spojeni s PDA, neni take vbec problem. Jedina vada na krase, wapova stranka se ve stanici stahne jeste s bohatou rezervou. U klasicke html stranky z internetu je vetsiou dat vice a proto to nekdy muze trvat i do druhe stanice.

Proto radim pro priste, vyzkousejte, pote kritizujte.
Stejna tak bych totiz mohl kritizovat in-door pokryti. V obchodu preci nakupujete, tak proc telefon. Stejna demagogie.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
czbird  |  10. 05. 2002 07:30

Vsak to docela sedi. Netravim v obchode tolik casu, abych se tam bez signalu neobesel... a totez plati o metru.  Pouzivam telefon z 90% na volani, a dokud nebudou pokryte tunely, budu stale povazovat metro za "not suitable environment".

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jirka  |  07. 05. 2002 17:15

cca 1000000 (slovy jeden milion) cestujících denně

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Míla  |  08. 05. 2002 10:43

Podle stránek dopravniho podniku přepraví metro 423 mil. osob/rok. Takže to vychází na cca. 1.1 mil. lidí/den.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Rebel  |  07. 05. 2002 15:26

Jak neutecou? Naopak napriklad v pripade ze potkam revizory mi pokryti signalem znacne usnadnuje zivot, jelikoz muzu hned informovat ostatni spolubojovniky pres jistou SMS konferenci, nebo naopak muzu byt vcas varovan kam nemam jezdit...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
czbird  |  07. 05. 2002 18:47

Jo, to bude presne ten duvod, ...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
czbird  |  07. 05. 2002 18:47

Jo, to bude presne ten duvod, proc ...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
czbird  |  07. 05. 2002 18:47

Jo, to bude presne ten duvod, proc to ...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
czbird  |  07. 05. 2002 18:50

Do pr**le,tohle nasobne postovani me uz vazne stve... a zase to uplne samo... grrr...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
lukas  |  07. 05. 2002 16:13

V metru je strasna nuda a SMS to zkrati

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Linux  |  07. 05. 2002 18:15

Hry vyjdou levnejs

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
czbird  |  07. 05. 2002 08:00

Skvele, az ke konci clanku se dozvidam, ze maj prazaci pokryte jenom zastavky  A k cemu je to jako dobre, hehe? Tolik humbuku

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
czbird  |  07. 05. 2002 08:00

Skvele, az ke konci clanku se dozvidam, ze maj prazaci pokryte jenom zastavky  A k cemu je to jako dobre, hehe? Tolik

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
czbird  |  07. 05. 2002 08:00

Skvele, az ke konci clanku se dozvidam, ze maj prazaci pokryte jenom zastavky  A k cemu je to jako dobre, hehe?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Michal  |  07. 05. 2002 07:30

je to uplná blbost o čem se to tady piše

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
seeman  |  07. 05. 2002 07:18

To teda jste

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
icTaZ  |  07. 05. 2002 02:01

me se jeste nestalo, ze by mi hovor pri prechodu metro-povrch nebo naopak spadl. pro uplnost: mam oskara a problemy nebyly ani s nokii 6150 ani se soucasnou 6310. pro stouraly dodam, ze tak 3x tydne lezu/vychazim a telefonuji . problemy jsem nezaznamenal ani u aktivniho w@pu over gprs. a na kterych stanicich mam takove bezva zkusenosti? smichovske nadrazi, andel, karlovo namesti, mustek, muzeum, dejvicka a vltavska.

nejhorsi, co se mi kdy stalo - v jednom zakouti na pomerne spletitem smichovskem nadrazi - byla asi 1 vterinova pauza, kdy me protejsek na drate neslysel. nicmene hovor to v pohode ustal, ja zopakoval 2 slova a mluvilo se dal... hluk v okoli je castejsi problem nedorozumneni se

jinak s nepokryvanim tunelu souhlasim - prijde mi to jako zbytecnost. ostatne to si myslim i o pokrytych stanicich . obcas se signal hodi, ale oaza klidu od sms a volani pod jmenem metro byla taky fajn.

osobne casto telefon v metru stejne vypinam - zvlaste na delsi cesty. neustale vyhledavani site (vjezd do tunelu) a prihlasovani k siti (vjezd do stanice) odsava z baterky zbytecne cenne miliampervteriny, ne? nehlede na to, ze pio ceste toho ve stanicich toho stejne moc nevyridite, maximalne dotycnemu sdelite, kdy to ma zkusit znovu nebo musite volat zpatky vy

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Svata Hribek  |  07. 05. 2002 08:28

Pokud chcete oázu klidu existuje taková jednoduchá věc - Vypnout telefon

Pokud navíc chcete být jako nedostupný tak můžete odpojit baterku a vypadá to jak když jste zalezl do metra do tunelu.¨

S pokrytím stanic tedy souhlasím, ale tunely by byly opravdu zbytečné přesvědčili jsme se o tom na I P Pavlova, kde signál byl, ale neslyšeli jste se pro hluk.

Je ale fakt, že když jedete a potřebujete se dovolat či dosmsovat, tak ty stanice jsou dost málo.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Howe  |  07. 05. 2002 00:46

Nojo, toho sem si ani nevšimnul, že ten hovor cestou ven spadne, ale ty tunely by se mi líbily, aby byly pokrytý.Třeba když čekám důležitej hovor, tak ty stanice jsou mi v jedoucím metru na prd.

Nebo když posílám SMS, tak mě to vždycky zaskočí ....

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor