Samsung Galaxy S III se stal nejpopulárnějším mobilem v českých eshopech. Už každý pátý zákazník má zájem o telefon od Sony.
Apple iPhone 5 se do nabídek eshopů v předobjednávkách dostal někdy v polovině září a prodávat se začal až na jeho úplném konci, přesto promluvil do záříjových žebříčků popularity mobilů v českých eshopech podle Hledejceny.cz. Zrovna Applu tato statistika příliš nelichotí, protože se v ní neodráží popularita mobilů u operátorů, v kamenných obchodech, ani ve specializovaných eshopech jako je Apple Store, přesto se jeho odhadovaný podíl díky novému iPhonu zdvojnásobil a dále roste. Nejpopulárnější výrobce telefonů je Samsung, Nokia se vytrvale propadá, roste naopak Sony.
Odhadnuté podíly výrobců na českém trhu
- Samsung - 27,9 % lidí v eshopech zajímal Samsung (jednotlivé modely Samsung v průměru zajímaly 0,34 % lidí)
- Nokia - 25 % (0,3 % na model)
- Sony - 20,4 % (0,52 % na model)
- Huawei - 5,7 % (0,57 % na model)
- HTC - 5,6 % (0,19 % na model)
- LG - 3,3 % (0,1 % na model)
- Apple - 2,8 % (0,24 % na model)
- ZTE - 2,6 % (0,37 % na model)
- Motorola - 2,1 % (0,26 % na model)
- Gigabyte - 1 % (0,19 % na model)
Čtvrtý nejpopulárnější výrobce je u nás zatím Huawei, který těží hlavně ze zájmu o model Ascend G300, který byl ještě nedávno vůbec nejžádanějším mobilem. Teď se ale propadl a předstihly ho dva Samsungy. Mezi dvacítkou nejpopulárnějších telefonů překvapivě nemá největší zastoupení Samsung a už vůbec ne Nokia, nýbrž Sony s devíti přístroji. Samsung má v Top 20 osm zástupců, Nokia jen dva, ale může ji těšit, že oba patří mezi smartfony s Windows Phone, jejichž úspěchy jsou pro ni klíčové.
Top 20 nejžádanějších modelů za září
| Model | žádanost | cena | výhodnost | vybavenost |
1. | Samsung Galaxy S III | 4,21 % | | 2,8 | 91 % |
2. | Samsung Galaxy Ace | 3,33 % | | 2,2 | 59 % |
3. | Huawei Ascend G300 | 2,68 % | | 5,0 | 68 % |
4. | Samsung Galaxy S II | 1,79 % | | 3,1 | 84 % |
5. | Sony Xperia P | 1,77 % | | 2,7 | 79 % |
6. | Sony Ericsson Xperia ray | 1,69 % | | 3,8 | 70 % |
7. | Samsung Star | 1,55 % | | 3,2 | 39 % |
8. | Samsung Galaxy Ace 2 | 1,52 % | | 3,3 | 74 % |
9. | Sony Xperia tipo | 1,49 % | | 4,1 | 58 % |
10. | Samsung Galaxy Note | 1,42 % | | 3,3 | 90 % |
11. | Samsung S5610 | 1,39 % | | 5,2 | 48 % |
11. | Samsung Galaxy Mini 2 | 1,39 % | | 3,6 | 62 % |
13. | Nokia Lumia 610 | 1,38 % | | 3,4 | 65 % |
14. | Sony Ericsson Xperia active | 1,38 % | | | 65 % |
15. | Nokia Lumia 800 | 1,33 % | | 2,0 | 74 % |
16. | Sony Xperia sola | 1,30 % | | 3,6 | 75 % |
17. | Sony Xperia go | 1,28 % | | | 70 % |
18. | Sony Xperia U | 1,28 % | | 3,7 | 72 % |
19. | Sony Xperia S | 1,27 % | | 3,3 | 87 % |
20. | Sony Ericsson Xperia arc S | 1,18 % | | 3,5 | 78 % |
V pořadí operačních systémů podle popularity telefonů, které je používají, se v září nic nezměnilo. Windows Phone se ale zase o kus přiblížil Symbianu a stále roste, přestože v prodeji jsou zatím pouze modely se starší verzí systému Windows Phone 7. Je prakticky jisté, že s příchodem "osmiček" ještě do Vánoc Windows povyskočí před Symbian a bude zajímavé sledovat, zda ukousne kus koláče i Androidu.
Odhadnuté podíly operačních systémů na českém trhu
- Android - 74,9 % lidí v eshopech zajímal Android (jednotlivé modely Android v průměru zajímaly 0,66 % lidí)
- Symbian - 10,4 % (0,31 % na model)
- Windows - 8,4 % (0,36 % na model)
- iOS - 3,8 % (0,32 % na model)
- Bada OS - 1,2 % (0,15 % na model)
- Blackberry OS - 0,8 % (0,06 % na model)
- Meego - 0,5 % (0,16 % na model)
Těch několik dnů, po které byl iPhone 5 v září v prodeji, stačilo jeho 16GB verzi na to, aby se dostal na 22. místo a stal se tak skokanem měsíce. Vstup na trh se vydařil i Xperii ion, nejvybavenějšímu telefonu Sony v prodeji. Nokia N8 jakožto ještě v srpnu nejoblíbenější Nokia ustoupila Lumiím 610 a 800. Na poli "hloupých" mobilů se z Nokií daří nejvíce modelu Asha 203, ale rostou i další novinky z řady Asha, kterým ustoupila zejména starší Nokia C1-02.
Skokani měsíce
Propady měsíce
- Přehled nejžádanějších mobilů v eshopech odhadují Hledejceny.cz. Žebříček nejžádanějších telefonů je sestaven podle počtu odchodů z jejich serveru na tyto eshopy během minulého měsíce. Každý odchod odpovídá jednomu zákazníkovi, který měl zájem o příslušný telefon.
- Statistiky se netýkají skutečných prodejních výsledků v ČR a neodrážejí popularitu mobilů u operátorů, v kamených obchodech, ani v některých specializovaných eshopech.
- Tabulka dvaceti nejpopulárnějších mobilů zobrazuje jejich odhadnutý podíl na trhu, cenové rozmezí s odkazem na přehled eshopů, kde je mobil v prodeji, výhodnost ceny vzhledem k výbavě na stupnici od 0 do 6 (čím vyšší, tím výhodnější) a vybavenost telefonů v procentech s odkazem na katalog.
- Skokany a propady měsíce vybíráme podle rozdílu mezi pořadím telefonu v žebříčcích oblíbenosti v uplynulých dvou měsících. Skokanem se může stát jen telefon, který minulý měsíc zakončil v první padesátce, propadem pak ten, který v první padesátce zahájil měsíc předminulý.