IGo 8: ideální navigace (megazkušenosti)

IGo 8 patří mezi nejlepší navigační aplikace pro kapesní počítače. Přečtěte si zřejmě nejpodrobnější článek s uživatelskými zkušenostmi, který kdy o této navigaci vyšel.

Hlasové instrukce: lepší, ale ne nejlepší

Stručně: v iGo 2006 byly nic moc, ve 2006SE jsou o něco lepší a v iGo 8 ještě lepší. Laťku vysoce nastavenou TomTom Navigatorem ale iGo 8 nepřekonalo. Občas je zbytečně ukecané, občas mluví lámaně a nepřizpůsobuje instrukce rychlosti jízdy. Jedu-li v obci rychlostí 45km/hod, opravdu nepotřebuji první upozornění na manévr 800 m předem, bohatě stačí 200 m.

K dispozici máme spousty jazyků, pro češtinu mužský i ženský hlas. Hlasové instrukce rozhodně neurazí, nejsou vyloženě špatné, ale zvláště zkušenější a náročnější uživatele nenadchnou. Obrovským plusem však je, že soubory s hlasovými instrukcemi lze velmi snadno upravovat, takže se dá očekávat, že nějaký dobrodinec připraví lepší hlasy, stejně jako tomu bylo i pro iGo 2006. Navíc lze bez problémů použít i hlasy z předchozí verze. Ne že bych čekal, že si nějaký masochista do iGo 8 nahraje Jana z prapůvodního iGo 2006, ale oblíbené hlasy od třetích stran, jako třeba hantec, budou fungovat bez problémů.

Mapové podklady

Mnou zakoupená verze obsahuje mapové podklady celé Evropy. Mapy jsou od Tele Atlasu, pro země východní Evropy byly již tradičně použity zdroje od národních dodavatelů map. Vše je bezešvě integrováno do jednoho celku. Kolik zemí na kartě máme (a na kolik máme licenci), s tolika iGo pracuje. Nejsou zde žádné předpřipravené balíčky omezené na několik zemí.

Mapové podklady jsou vesměs z února letošního roku. Pokrytí je tedy dostatečné, leckdy lepší, než u konkurence, zde výhrad nemám. Ne že by byly podklady bez chyb, ale v rámci toho, co trh nabízí, patří mezi ty hodně dobré.

Výběr cíle: i za Pepíčkem

I tato oblast byla silnou stránkou již v předchozí verzi programu a tak máte opět možnost jako své cíle hledat skoro cokoli, co vás napadne. Trasa může mít mnoho průjezdních bodů, program umí i optimalizovat trasu tak, abyste projeli všechny body co nejúsporněji.


Hlavní oblasti výběru cíle • zadávání cíle dle zeměpisných souřadnic • zeměpisné souřadnice můžeme zadat v libovolném formátu, spodní tlačítko slouží pouze pro změnu aktuálního zobrazení


Oproti zvyklostem jsou bohužel názvy světových stran v souřadnicích lokalizovány • volba cíle z naposledy hledaných • samozřejmé je zadání adresy


U adresy program nabízí pouze použitelná písmena a omezuje tak možnost překlepu • oblíbených máme čtyři stránky po osmi položkách • s nalezeným cílem můžeme dále pracovat


Například si můžeme zobrazit adresu a nejbližší zájmové body • nebo dané místo přidat do trasy, jako radar, POI či oblíbenou položku

Podrobněji představím navigaci na kontakty v Pocket Outlooku.


Tyto kontakty se po startu programu samy naimportují do POI složky Kontakty • Perfektně fungují i s diakritikou ve jménu • i v adrese

 
A jedeme za Pepíčkem!

K výběru cíle bych měl dvě výhrady. První z nich se bude týkat hledání obce, kterých se stejným jménem existuje několik. Zatímco u některých se u názvu nalezené obce objeví blízké větší město a jste schopni alespoň zhruba určit, zda to odpovídá vašemu zadání, jindy máte smůlu a musíte to zkoušet jednu po druhé, viz můj příklad s Jesenicí:

 
Tak schválně, která Jesenice je ta pravá?

Druhý problém s výběrem cíle je hledání POI. Standardně totiž iGo vyhledává POI ve vzdálenosti asi 250 km od referenčního bodu (aktuální pozice GPS, cíl trasy, zvolené místo na mapě). To běžně nebývá problém, ale pokud jsem v Praze, chci třeba jet na služební cestu do Nizozemska a vybrat jako cíl kontakt z kapesního Outlooku, iGo 8 mi ho neukáže. Použiju-li standardní postup Hledat-POI-Blízko polohy GPS, bude Nizozemsko příliš daleko.

Samozřejmě to jde obejít přes „Hledat POI okolo kurzoru“ a „píchnout“ do mapy někam poblíž Nizozemska, ale je to dost otravné. Chápu, že nějaká hranice, od kdy se POI ignorují, být musí, protože v databázi jsou stovky tisíc položek. Ale stačilo by, aby se tato hranice neaplikovala na složku Kontakty či vlastní složky POI.

Výpočet trasy: na jedničku

Nepřekvapí, že výpočet trasy je velmi rychlý. Uživatel má navíc možnost výpočet ovlivnit řadou voleb. Kromě typu dopravního prostředku (auto, kolo, chodec…) je možné omezit použití různých komunikací (dálnice, placené silnice, trajekty, cesty přes hranice, pruhy pro spolujízdu, nekvalitní silnice či oblastí, kde je vyžadováno povolení). Do třetice je to pak možno vybrat algoritmus (nejkratší, nejrychlejší, ekonomický a snadný).

Jen upřesním, že ekonomický režim zvolí rozumný poměr mezi potřebnou vzdáleností a časem. Nepožene nás o 20 km delší trasou jen proto, že odhadnutý čas pro tuto trasu bude o minutu kratší. A naopak nepovede nás o kilometr kratší trasou, když by znamenala o 20 minut delší cestu. Snadný algoritmus se pak snaží vybrat co nejpohodlnější cestu s maximální preferencí dálnic a s minimem odbočování (ocení asi ženy). Pro pamětníky – zmizela možnost zvolit si „přesnost“ algoritmu (využíval to někdo?). Vypočtené trasy mi přijdou velmi kvalitní a vyhovují mi. I časové odhady doby příjezdu sedí.


Menu trasa je příjemně bohaté • přehled vypočítané trasy • vypočítaná mapa zobrazená na mapě


Zobrazení podrobného itineráře • itinerář jako seznam projížděných silnic • třetí způsob zobrazení itineráře


Detail manévru z itineráře, ten můžeme i nuceně vynechat spodním tlačítkem • vypočtené trasy můžeme ukládat i načítat


V pokročilém režimu si můžeme prohlédnout simulaci trasy • a to i v dvourozměrném režimu mapy

Zcela unikátní záležitostí mezi všemi navigacemi je však tlačítko podivně nazvané Metody navádění. Stiskneme-li ho po vybrání cíle, iGo spočítá trasu všemi čtyři zmíněnými algoritmy a na jedné obrazovce ukáže porovnání se vzdálenostmi, časem i silničním profilem trasy. Klepnutím na konkrétní profil trasy pak tuto trasu vybereme jako aktivní a můžeme vyrazit do cíle.

Velmi se mi na této funkci líbí to, že na jedno klepnutí jasně vidím, o kolik km je nejkratší varianta menší než mnou preferovaná ekonomická a naopak, o kolik ekonomická trvá déle než nejrychlejší varianta. Samozřejmě i tady platí, že kdo tuto funkci využít nechce, nemusí. Ten jen vybere cíl, zvolí „Navigovat“ a iGo 8 vypočítá trasu dle přednastavených parametrů a začne s navigací.

 
Přehled možných typů tras je fantastickou funkcí pro ty, co chtějí mít vypočtenou trasu pod kontrolou

Osobně považuji iGo 8 z hlediska možností plánování trasy za absolutní jedničku. Tolik možností ovlivnit výpočet nenabízí snad žádná navigace.


Článek pokračuje v další kapitole: zájmové body, radary, ostatní funkce

Témata článku: , , Obrovský plus, Pokročilý režim, Mega +, Idea, Mega, První polovina, Paměťová náročnost, Uzavírka, Spodní tlačítko, Čas strávený, Významné zlepšení, SRN, Režim Čas, Slabá stránka, Matrjoška, Grafické zobrazení, Prvotní nadšení, Maximální detail, Předvolba, Polovina roku, Sedlo, Pozorný čtenář, Dostupná kapacita