IGo Amigo a Navon N470: zjednodušit! (megatest)

První test nové navigační aplikace iGo Amigo v přístroji Navon N470. IGo zjednodušovalo, ořezávalo a výsledkem je jedna z nejlépe ovladatelných navigačních aplikací. (2× video)

Všechno pokrývá Tele Atlas

IGo se v našich zeměpisných šířkách prosadilo mimo jiné díky kvalitním mapám východní Evropy. Tam, kde tradiční výrobci spoléhali na dříve nedokonalé mapy globálního Tele Atlasu nebo Navtequ, iGo mělo vynikající Slovensko, Maďarsko a další země bývalého východního bloku.

Tato konkurenční výhoda se ale postupným vylepšováním mapového pokrytí vytrácela. Dnes proto také iGo Amigo kompletně vsází na mapy Tele Atlasu. Mapy jsou ale opravdu mnohem lepší než dřív, nevidím to proto jako problém. Navíc mám neoficiální informaci, že pro vybrané země bude snad možné dokoupit vylepšené mapy. Standardně jsou v Navonu mapy celé Evropy.


Přehled map, Česká republika je ve verzi 2008.10

Zmíním se zde o webu www.naviextras.com, jehož prostřednictvím Nav’n’Go (a také jiní výrobci) distribuuje různý dodatečný, často placený obsah – mapy, 3D objekty, databáze policejních radarů apod. Na něm se také aktivují některé vestavěné funkce, jako je prohlížeč obrázků, demoverze her se dají převést do plných verzí. Je to takový TomTom Home, akorát přímo na webu.


Amigo nedá s Naviextras pokoj

Nevýhodou je, že Naviextras.com nejsou lokalizované češtiny, je nutná znalost angličtiny nebo jiného světového jazyka. IGo se jinak hodně snaží uživatele na tyto služby upozornit. Na mnoha stránkách v navigaci je odkaz pro získání dalších doplňků, tu a tam dokonce vyskočí nevyžádané okno s upoutávkou.

Kam jet: osm kliků k POI

Takže kam pojedeme? U Amiga to nemohu shrnout jednoduchým prohlášením, že k dispozici jsou všechny možnosti. Chybí třeba zeměpisné souřadnice.

Základem je navigace na adresu, kdy softwarová klávesnice na displeji ukazuje pouze písmena, která lze v daném okamžiku zadat. Uvítal bych jen rozložení QWERTY, ve kterém se orientuji lépe než v uspořádání kláves podle abecedy. Kromě možnosti zadat popisné číslo (tam, kde ho mapy znají) je zde i varianta navigace na křižovatku dvou ulic. Vedle názvu města je možné použít i PSČ.


Při zadávání cíle cesty v podobě adresy

Vyhledávat se dá i na mapě a Amigo samozřejmě nemohlo zapomenout na oblíbené položky a databáze zájmových bodů. V jejich případě je ale často nutné projít mnoha obrazovkami, než se člověk dostane ke kýženému cíli.

U POI se jako první ukáže stránka s rychlý přístupem k nejbližším čerpacím stanicím, restauracím, parkovištím a ubytování. Má to logiku, protože tohle jsou asi nejpoužívanější databáze. Kdo chce víc, musí kliknout a v další fázi zvolí, kde chce vyhledávat: v okolí, na trase, okolo cíle nebo v zadaném městě. Následně je třeba vybrat, zda hledat podle kategorie (a projít někdy vícestupňovou strukturou) nebo podle názvu.


Napřed se ukážou nejčastější kategorie POI • až v další fází lze volit, kde se mají body hledat

Stejně jako velké iGo 8 i nové Amigo podporuje import uživatelských zájmových bodů. Stačí je ve formátu KML nahrát do příslušné složky v paměti. Při dalším spuštění se soubory převedou do interního formátu a objeví se mezi ostatními databázemi POI. Bohužel se ale potom nedají vyhledat podle názvu, je nutné použít příslušnou kategorii, nebo je šipkami najít v souhrnném výpisu. Nejvíc mi ale vadilo sedm (někdy osm) nutných kliknutí, než jsem se vůbec dostal k výběru těchto bodů.


Mezi vestavěnými databázemi se ukáže nahraný soubor KML • výpis čerpacích stanic Agip

S dříve použitými cíli se iGo snaží pracovat inteligentně – odhaduje, kam byste chtěli jet, a tyto body přidá na začátek seznamu. Nepodařilo se mi ale zjistit, jak tato možnost přesně funguje, a rozhodně není stoprocentní.


Chytré řazení posledních cílů

Nechce otáčet do protisměru

Po výběru příslušného cíle se hned začne počítat trasa, což trvá od několika sekund po takových deset-dvacet u hodně vzdálených míst. Jakmile je spočítáno, ukáže se stránka se shrnutím a symboly důležitých míst na trase (dálnice, trajekt, neprůjezdné místo…). Na mapě s možností posouvání a změny měřítka je vidět cíl, lze zde také provést další činnosti. Většinou následně stačí klepnout na tlačítko Start, dají se ale ještě změnit parametry optimalizace a třeba si také prohlédnout různé alternativy trasy.


Během počítání trasy • stránka s výsledkem nabízí další možnosti

Tohle má Amigo pěkně vyřešené – vedle sebe zobrazí vzdálenost a čas pro každý z optimalizačních profilů: rychlá, ekonomická, krátká a snadná trasa. První tři jsou asi jasné, poslední se snaží najít cestu bez komplikovaných manévrů na křižovatkách, třeba bez odbočování doleva apod. Klepnutím se příslušné trasy rychle ukážou na mapě.


Snadné porovnávání variant trasy

Na stejné stránce se také cíle dají uložit do oblíbených položek. Je to trochu zdlouhavé, neboť i před tím každým takovým uložením je nutné nechat spočítat trasu. Také by se mi líbilo, kdybych cíl cesty po výběru nějakého bodu z databáze mohl ještě na mapě mírně upravit, třeba klepnout na vedlejší ulici. Už se s ním ale nedá hnout.

Další funkce, která při zjednodušování vypadala, je textový itinerář. Trasu lze ale prohlížet na mapě a při simulaci se dá rychle přeskakovat mezi jednotlivými manévry, takže touto možností lze itinerář částečně nahradit.

Když iGo tolik zjednodušovalo, mohlo to vzít současně s plánovacími profily. Amigo je navigační aplikace do běžného automobilu, takže profily pro chodce, kolo, první pomoc, autobus a taxi jsou podle mého názoru úplně zbytečné. Nastavit lze vyhýbání: dálnicím, časovému mýtnému (roční známky), mýtnému za použití (typicky tunely, mosty), trajektům a nezpevněným vozovkám.


Nastavení parametrů optimalizace

Kvalita vypočtené trasy se snad ani nedá objektivně zhodnotit. S Amigo jsem se stejně jako s každou jinou navigací vždy dostal do cíle, a to je to hlavní. Nevšiml jsem si ani žádných viditelně chybně naplánovaných tras, až na jednu výjimku: navigace velmi nerada doporučuje obrat do protisměru. Místo toho, aby nechala vůz otočit, raději do trasy přidá několik kilometrů. To mi celkem vadilo, navíc se nijak jednoznačně nedá zjistit, jestli se zrovna otočení vyplatí.ˇ


Článek pokračuje v další kapitole: při navigaci, hlasové povely, další funkce, hodnocení

Témata článku: , , Malá zdířka, Pasivní držák, Externí napájení, Skloňování, Textový dokument, Mega +, Vozovka, Amigo, Textový soubor, První navigace, Systémová nabídka, Kontrolka, Toolbox, Mega, Dobrý jas, První prohlížeč, Přehledné zobrazení, Šedý průměr, Běžné auto, Mýtné, Neznámá značka, Černá krabička, Východní blok