IGo Amigo a Navon N470: zjednodušit! (megatest)

První test nové navigační aplikace iGo Amigo v přístroji Navon N470. IGo zjednodušovalo, ořezávalo a výsledkem je jedna z nejlépe ovladatelných navigačních aplikací. (2× video)

Kde jsem? To vidím na mapě

Pocity ze zobrazení mapy a trasy jsem už popisoval při hodnocení uživatelského prostředí. Mapa tvoří většinu plochy displeje, pouze v rozích jsou informační a ovládací prvky. Kdo chce, nechá si zobrazena všechna tři informační pole, případně si vybere jedno: čas příjezdu, vzdálenost a zbývající čas. Aktuální rychlost zde chybí, Amigo ji nikde nezobrazuje. Aplikace neukáže ani povolenou rychlost, přestože ji dokáže hlídat.


IGo Amigo během navigace (zde je vidět jen simulace, při navigaci se nezobrazuje panel v pravé části)

Tyto věci ale opět můžou řešit neoficiální konfigurace. Sám jsem vyzkoušel neoficiální skin, který zobrazuje aktuální i povolenou rychlost, zákazy odbočení, čísla domů, kompas, přidává možnost manuálních objížděk, průjezdních bodů. Jenže potom je tady otázka, proč potom kupovat a upravovat jednoduché Amigo a nevzít rovnou verzi iGo 8, která tyto funkce má rovnou.

Mapu lze naklápět, posouvat a ovládat její měřítko, ale pouze v režimu prohlížení. Při navigaci si pohled na mapu ovládá iGo samo, lze jen zvolit ze tří stupňů přiblížení. Vedle 2D pohledu jsou v nabídce dva pohledy 3D – liší se tím, že pohled 3D+ obsahuje i modely budov, které se občas v mapě objevují.

Prostorový může být i symbol aktuální polohy na mapě. Místo standardní – a dle mého názoru nejlepší – šipky lze vybírat z nabídky dalších čtyřiadvaceti symbolů. Další se dají stáhnout z Naviextras.com.


Místo šipky může být na displeji vidět autíčko

Kontextová nabídka, ke které se dá dostat snadno klepnutím na displej při navigaci, dovolí ještě nastavit hlasitost. Její úroveň je dostatečná, při jízdě jsem míval ovladač sice v horní pětině škály, ale nikdy ne úplně nahoře.


Kontextová nabídka ovládá hlavně zobrazení mapy

Funkci Kde se nacházím musí mít v nabídce každá současná navigace. Jakoby se lidé nemohli jednoduše podívat na mapu. Amigo sdělí zeměpisné souřadnice a výšku, adresu, která odpovídá aktuální poloze, a dokonce čísla domů na levé a pravé straně silnice. Samozřejmě jen v případě, jsou-li tato data k dispozici. Například čísla domů v mapě ČR pokrývají jen 44 % české populace.

Pere se s výjezdem

V nabídce lze vybírat mezi šesti českými hlasy, které mohou řidiče při jízdě vést. Jejich kvalita je rozdílná, je mezi nimi třeba i Jan „centrální mozek lidstva“ známý z prvních verzí iGo. Ale třeba takový Zbyněk je velmi příjemný hlas. Slovenští uživatelé mají na výběr mezi třemi hlasy.

Až na drobnosti mohu úroveň hlasové navigace iGo chválit. Nemám přímé porovnání, ale zdá se mi méně upovídaná než u iGo 8, i když stále to není úplně ideální stav. České skloňování je také ucházející, jen u kruhového objezdu se mi jeden špatný tvar neustále zapíchával do ucha. K české lokalizaci samotného přístroje nemám vůbec žádné připomínky.

Průběh navigace včetně hlasových povelů si můžete prohlédnout a poslechnout na videu.

Navigace s iGo Amigo je velice příjemná. Nenašel jsem nic, co by výrazněji drhlo a vadilo, naopak jsem rád za jednoduché a přehledné prostředí. Ani jednou jsem se na cestách nesetkal s problémem, jehož příčinou by bylo, že jsem nepochopil, co po mě navigační aplikace chce.

Jak s počítačem

Navon se po propojení s počítačem pomocí USB kabelu chová naprosto příkladně, obsah zařízení i paměti se ukážou jako nové diskové jednotky. Kromě toho lze – opět ze stránek naviextras.com – zdarma stáhnout aplikaci Toolbox.


Prostředí a několik možností programu Toolbox

Jejím prostřednictvím se dají kupovat nové mapy, získat aktualizace, zálohovat a obnovovat obsah paměti – buď hromadně, nebo po jednotlivých položkách. Ani Toolbox ale neumí česky, jeho rozhraní se dá zatím nastavit jen do světových jazyků.

První prohlížeč obrázků, který funguje

Vedle navigačních funkcí se v Navonu objevily i věci, které s navigací nesouvisí. Už jsem psal o hrách, dokoupit lze aplikaci pro cestování – převodník, kalkulačka, převodník jednotek a velikostí (jako by to každý neměl v mobilu), zdarma se dá aktivovat prohlížeč obrázků.


Několik demoverzí her

A teď pozor: je to první prohlížeč obrázků, o kterém mohu říct, že použitelný. Asi pět sekund trvá, než se inicializuje, načtení náhledů v obrazovkovém rozlišení je ale takřka okamžité. U osmimegapixelových surových snímků přímo z fotoaparátu to už chvilku trvalo, Navon si ale náhled uložil a od té doby si ho pamatoval.

To stejné platí i při prohlížení. Prodlevy mezi obrázky v rozlišení například 1 400 × 1 050 jsou srovnatelné s prohlížením snímků ve fotoaparátu. Tohle je první navigace, u které beru vestavěný prohlížeč obrázků na milost, i když i zde platí, že pro svižnější prohlížení je vhodné obrázky zmenšovat.

Už jsem si v článku pochvaloval, že Navon se po resetu rovnou dostane do navigační aplikace. Komu by ale chyběla systémová nabídka, může se k ní dostat vyjmutím paměťové karty a restartováním. Najde zde další prohlížeč obrázků, přehrávač hudby, videa, prohlížeč textových souborů.

Amigo se povedlo

S Navonem N470 vybaveným novou navigační aplikací iGo Amigo se mi dobře jezdilo. Podobně jednoduché navigace mi osobně sedí víc než funkčně třeba bohatší, ale o to komplikovanější programy. U některých věcí jsem u iGo 8 musel hledat, jak fungují, čím dál víc mi také nevyhovují mnohastránkové nepřehledné nabídky některých jiných navigací.

IGo Amigo naviguje a snaží se k tomu přistupovat maximálně úsporným způsobem. Tak, aby nejpoužívanější funkce byly nejdřív na ráně, aby uživatelské prostředí bylo co nejčistší.

Ovládání je tak příjemné a rychlé, samozřejmě je ale nutné za to zaplatit: chybí průjezdní body, plánování tras, manuální objížďky, itinerář. Nemyslím si ale, že by to běžným uživatelům navigací moc vadilo. Těm pokročilým a náročnějším pak dobře poslouží starší iGo 8, které dál zůstává v prodeji.

Spokojení uživatelé iGo 8 také nenajdou žádný důvod, proč by svou navigaci měli měnit za novou vybavenou iGo Amigo. Pro toho, kdo zná všechna zákoutí „osmičky“ nová verze vůbec nic nepřinese. Obrací se totiž na navigační začátečníky a lidi, kterým nejde o nic víc, než se dostat z aktuálního místa do cíle. Pro ně je nové iGo Amigo výborné.

Hardware navigačního přístroje Navon N470 je takový šedý průměr, který nevyčnívá ani nezaostává. Je to standardní počítač s Windows CE, kterých jsou na trhu desítky. V současné době ale může těžit z toho, že je jedinou značkou, která iGo Amigo nabízí.

Celkově jsem ale byl se sestavou Navon N470 + iGo Amigo velmi spokojen. V této nižší cenové třídě by to byl jeden z mých favoritů.

Přístroj k testu zapůjčila firma Enter Polička, www.navon.cz

Témata článku: , , Textový dokument, Běžné auto, Kontrolka, Mega, Neznámá značka, Toolbox, Skloňování, Amigo, Vozovka, Mýtné, Dobrý jas, Pasivní držák, Nejdůležitější funkce, Černá krabička, Textový soubor, Šedý průměr, Malá zdířka, Systémová nabídka, Přehledné zobrazení, První prohlížeč, První navigace, Externí napájení, Mega +