IGo Amigo a Navon N470: zjednodušit! (megatest)

První test nové navigační aplikace iGo Amigo v přístroji Navon N470. IGo zjednodušovalo, ořezávalo a výsledkem je jedna z nejlépe ovladatelných navigačních aplikací. (2× video)

Klíčové vlastnosti

  • jednoduchost
  • přehledné uživatelské rozhraní
  • mapy celé Evropy
  • čtyři modely, které se liší velikostí displeje a příslušenstvím
  • cykloturistické mapy za minimální poplatek
  • lze importovat vlastní databáze POI
  • přehledné zobrazení variant trasy

Hlavní nedostatky

  • méně kvalitní držák
  • chybí některé funkce: průjezdní body, práce s trasami, objížďky, itinerář atd.
  • iGo Amigo není dostupné ve verzi pro PDA
  • velmi penalizuje otočení do protisměru
  • web Naviextras nekomunikuje v češtině


Navon je v Česku celkem neznámá značka, ostatně v rámci testu se jí i na Navigovat.cz věnuji poprvé. Prodává čtyři modely s navigačními aplikacemi iGo. U některých z nich si zákazník může vybrat, zda chce osvědčené iGo 8 nebo jestli je pro něj zajímavější právě testovaná novinka iGo Amigo. Cena je v obou případech stejná.

  • Navon N250: 3,5“ displej, pouze s iGo Amigo (doporučená cena 3 850 Kč)
  • Navon N470: testovaný model, 4,3“ displej (4 360 Kč)
  • Navon N560: plus podpora RDS-TMC a Bluetooth (5 200 Kč)
  • Navon N650: 5“ displej, Bluetooth, možnost přikoupení RDS-TMC (5 780 Kč)

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Navon N470: na rovinu si ale můžeme říct, že v tomto článku půjde hlavně o nové iGo Amigo

U každého modelu má zákazník možnost připlatit si 130 Kč za předinstalované cykloturistické mapy SmartMaps 1:75 000. To má smysl, i kdybyste třeba dnes nevěděli, jestli se vám vůbec budou někdy mapy hodit. Tato nabídka je ale zřejmě časově omezená, později to bude dražší – očekává se příplatek 400–500 Kč.

Jedna jako druhá

Část článku, která se věnuje hardwaru, bude záměrně kratší. Téměř by stačilo, kdybych ji odbyl sdělením „Jednoúčelový počítač postavený na platformě Windows CE“, všechno by už bylo jasné. Černá krabička, původem z Číny, totiž vypadá a chová se úplně stejně jako desítky podobných čínských navigačních krabiček.

Je ale nutné přiznat, že asijské manufaktury se učí a jejich výrobky jsou čím dál lepší po výtvarné i konstrukční stránce. U Navonu N470 bych však chválil spíše konstrukci, design je celkem obyčejný. Kvůli svým zaobleným hranám a barvě mi trochu připomínal bakelitové výrobky z dob reálného socialismu. Na funkčnost to ale nemá vliv. Trochu mě mátlo logo výrobce na horní hraně. Očekával jsem ho spíš dole, a kvůli tomu přístroj do držáku často dával obráceně.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Stále jsem si myslel, že logo patří na spodní stranu

Širokoúhlý displej má úhlopříčku 4,3 palce a běžné rozlišení 480 × 272 bodů. Na rozlišení jsem se ale musel podívat do specifikace. Zdálo se mi vyšší, což mělo ale zřejmě příčinu v grafickém prostředí iGo Amigo. Pro ovládání stačí prsty, ale kdyby bylo potřeba, z rohu přístroje se dá vytáhnout teleskopické ovládací pero.

Klepněte pro větší obrázek
Pero není při ovládání navigace vůbec potřeba

Displej má matné provedení a dobrý jas, který se dá trochu ovlivnit v základní systémové nabídce (objeví se po restartu bez vložené paměťové karty). Vadilo mi ale, že se jas displeje u nočního režimu automaticky nesníží; upraví se jen barevné podání mapy, a to mnohdy nestačí. Praktické ale je, že se s nočním režimem upraví i barevnost nabídek, na což někteří výrobci rádi zapomínají. Kdyby se ještě současně ztlumil jas červené kontrolky vedle displeje, bylo by to skvělé.

Klepněte pro větší obrázek 
Nenápadná kontrolka v noci sytě červeně září

Navon – i když zde spíš iGo Amigo – se choval podivně při automatickém přepínání denního a nočního režimu. Bez ohledu na dobu západu slunce se tmavý displej aktivoval v osm hodin večer, a k tomu se občas i poté občas samovolně přepnul zpět do denního režimu a zpět.

Držák sice drží, ale známe lepší

Jediným ovládacím prvkem je vypínač na horní hraně. Přístroj během okamžiku uspí a následně dokáže rychle probudit do stavu před vypnutím. Na levném boku jsou konektory: miniUSB pro nabíjení a propojení s počítačem, jack 3,5 mm pro sluchátka a malá zdířka přijímače RDS-TMC. K testovanému modelu se ale přijímač RDS-TMC nedodává, konektor je připraven pro vyšší Navon N560.

Klepněte pro větší obrázek
Sbírka konektorů na pravém boku

Baterie typu Li-Pol má kapacitu 1 700 mAh. Bez připojení k zásuvce autozapalovače se ale neobejdete, vestavěná baterie dokáže navigaci napájet jen kratší dobu. Pro plánování cest doma před jízdou to ale stačí, navíc se k Navonu dodává i síťová nabíječka. Na paměťové kartě formátu SD jsou uloženy mapy, kromě toho Navon obsahuje také malou vnitřní paměť (správce souborů mi ukázal kapacitu 8 MB).

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Navigační aplikace a mapy jsou uloženy na paměťové kartě

V příslušenství se vedle pasivního držáku a nabíječek dodává i ochranná fólie na displej. Nezkoušel jsem, nakolik ovlivní zobrazení, u přístroje určeného do automobilu bych se ale o displej nebál a fólii asi nelepil. S držákem jsem nebyl příliš spokojený. Docela špatně se polohuje, dva šrouby je navíc nutné občas utahovat, vyjímání navigace není úplně snadné. Držák je zbytečně komplikovaný, vzpomínal jsem na jednoduché držáky s kulovým kloubem od Garminu nebo TomTomu.

Držák je pasivní, Navon ale detekuje odpojení napájení. V takovém případě začíná odpočítávat deset sekund, po kterých se automaticky vypne. Odpočet lze ale přerušit a pokračovat dál bez externího napájení.


Článek pokračuje v další kapitole, ve které se už budeme věnovat nové navigační aplikaci iGo Amigo

Témata článku: , , Černá krabička, Přehledné zobrazení, Síťová nabíječka, Malá zdířka, Toolbox, Skloňování, Nejdůležitější funkce, Externí napájení, Šedý průměr, Kontrolka, Vozovka, Textový soubor, Východní blok, Mýtné, Neznámá značka, Mega +, Textový dokument, Pasivní držák, Systémová nabídka, První navigace, Mega, Běžné auto, Dobrý jas