Invex 2001: jedno velké zklamání

Veletrh Invex, který se s železnou pravidelností opakuje již několikátým rokem, se stal v letech minulých mekkou pro všechny, které zajímají počítače a komunikace. Ovšem, jak už to bývá, s každým novým „dílem“ je to čím dál horší...

Jdeš na Invex? Ne, proč?

Zatímco na veletrh CeBIT se vždy těším, Invex mě už delší dobu nijak zvlášť neuchvacuje. Mobilní novinky jsou známy dopředu, většinou je totiž výrobci prezentují na již zmíněném CeBITu. Proto nemá smysl očekávat, že na Invexu uvidíte nějaké velké překvapení jako v německém Hannoveru. Většinu vystavovaných mobilů jsme měli již dokonce na test, takže pokud mineme stánky výrobců mobilů, vůbec nic se nestane.

Invexové novinky tedy zůstávají na operátorech, kteří před brněnským veletrhem soustřeďují všechny svoje síly na zajímavé služby. Protože se tiskové konference konají vždy v pondělí, v úterý už nemá návštěva výstaviště pro mobilního novináře téměř žádný smysl (až na osobní schůzky, na které v pondělí nezbyl čas). Navíc se s pravidelností tiskovky konají po sobě s časovým odstupem jedné hodiny, za což nemají novináři operátory pranic rádi - představení nových služeb totiž nechávají operátoři na konec prezentace, tedy na dobu, kdy už novináři musí uhánět jinam. Tohle už ale komentoval velmi trefně kolega Lutonský včera, nebudu se k tomu tedy dále vracet.

K čemu tedy vlastně Invex je? Má pro vystavující nějaký smysl? Jan Kučmáš z Eurotelu tvrdí, že operátor musí být na Invexu kvůli prestiži. Ekonomická stránka věci je však spíše stinná než světlá - stánky jsou velmi drahé a přímý i nepřímý zisk operátora z Invexu je nižší než náklady. Spíše než na „odchyt“ nových zákazníků se zde operátoři snaží nalákat ty stávající na nové služby, což je jediná cesta, jak zvýšit svůj příjem; noví zákazníci už prostě nejsou k mání. Proto také mají operátoři po stáncích rozmístěny malé koutky, kde specialisté ochotně nové služby demonstrují.

Kam to spěje?

Na letošním Invexu je však znát posun trošku jinam. Oskar se na výstavišti neukázal vůbec (pokud pominu akci Testováno na lidech), Eurotel se z pavilonu G přesunul do pavilonu Z, kde je podstatně větší klid. Nemá žádné tanečnice a orientuje se na firemní zákazníky, což je znát i na výbavě stánku. Kromě toho zde neuslyšíte žádný řev a nemůžete se zúčastnit žádných soutěží pro pubescenty. Ti stojí venku okolo kamionů Go, kde si mohou klidně řvát a soutěžit, takže neruší obchodní schůzky na stánku.

Paegas na to jde jinak, a sice ve stylu předchozích let. Na obrovském stánku, který je navlas stejný jako loni, tancují děvčata s modrými parukami v kabátech, moderátor organizuje různé soutěže a z repráků se line spousta rámusu. Jinak se nechová ani Český Telecom ve stejném stánku. Ten má stejně jako loni obrovské schody, na kterých si můžete odpočinout, případně zasoutěžit. Show uvádí Lucie Výborná a o soutěže a taneční kreace není nouze. Kolemjdoucím to zcela jistě nevadí, horší však je, když máte hned ve vedlejším stánku schůzku - to neslyšíte vlastního slova.

Invex tak rok od roku upadá, účast firem je stále slabší a novinek stále méně. Za pát let už budou na Invexu vystavovat jen ti skalní a počet návštěvníků se rapidně sníží. A novináři? Těm dojdou během pondělí do e-mailové přihrádky tiskové zprávy a na Invex už ani nepůjdou. Pokud tedy BVV nezmění formu veletrhu a neupraví podmínky pro vystavovatele, Invexu může za pár let odzvonit úplně; a doufejme, že se to nestane, protože by to byla bezesporu škoda. Právě takový veletrh jako Invex je ideálním pro osobní schůzky. Ale to by tam musel být o hodně větší klid.

 

Diskuze (53) Další článek: Nové ceny sad Go od 15. října

Témata článku: , Ekonomická stránka, Zklamání, Velké zklamání, Invex, Počet návštěvníků, Tanečnice