Cena patří mezi hlavní parametry, které při výběru chytrého telefonu posuzujeme. Ušetřit se dá pořízením levnějšího modelu, anebo nákupem telefonů z druhé ruky. Zaplatíte méně a přitom se dá například sehnat i předchozí top model se zajímavou slevou.
Rozmyslete si, kde nakoupíte
Zboží můžete nakoupit od firmy, nebo fyzické osoby. To může znamenat velké rozdíly z hlediska reklamace. Mezi firmy patří kamenné bazary, zastavárny či velcí prodejci, kteří se živí prodejem použitých telefonů. Často to bývá doplňková služba k tradičnímu prodeji nových telefonů.
Nejoblíbenější smartphony
Další oblíbené smartphony
Druhým případem bývá typicky jednotlivec inzerující použitý telefon na některé z bazarových platforem, jako je Bazoš, Aukro, ale i například Facebook Marketplace. I zde je ale třeba rozlišovat, zda se jedná o fyzickou osobu, která telefon prodává z osobních důvodů, nebo podnikající osobu, která si na bazarových platformách vydělává přeprodejem použitých telefonů.
Mezi nákupy v bazaru a přes inzerát jsou rozdíly, které se hodí znát. Podrobně se jim věnujeme na následujícím listu.
Rozdíly u nákupů v bazaru či přes inzerát
Bazarům, zastavárnám a prodejcům použitých telefonů jde primárně o zisk, který je cílem jejich podnikatelské činnosti. Tyto firmy zpravidla použitý telefon od někoho výhodně vykoupí a poté se se sníženou cenou proti novému kusu snaží zařízení prodat dále. Cena v těchto bazarech tak proto většinou bývá vyšší, než za kterou byste zařízení sehnali na volném trhu z druhé ruky.
Na druhou stranu u těchto firem můžete počítat s větším výběrem zařízení a většinou také se zárukou. Už jen to je výhodou, jelikož firma si předem zkontroluje stav zařízení, aby si mohla dovolit záruku nabízet. Jak si ale později vysvětlíme, slibovaná záruka v tomto případě nemusí být žádnou garancí.
Nákup od jednotlivce
Takový nákup je náročnější, jelikož kupující musí věnovat čas hledání inzerátů na různých platformách. Odměnou však zpravidla bývá nižší pořizovací cena. Pokud se nejedná o překupníka, ale člověka, který se telefonu zbavuje například z důvodu přechodu na vyšší model, tak mu většinou nejde o zisk, ale o to se telefonu rychle zbavit.
V takovém případě si vždy zkuste prodávajícího prověřit, pokud má na daném portálu nějakou obchodní historii. Nejvíce vypovídající jsou v tomto případě zákaznické recenze. Pořádně si v takovém případě pročtěte i text inzerátu, zda je součástí telefonu i příslušenství (nabíječka apod.) a také v jakém stavu by telefon dle prodávajícího měl být. Pokud bude mít inzerát podezřele nízkou cenu, buďte opatrní. Neříkáme, že se občas nedá nakoupit výhodně, ale nízká cena většinou má nějaké opodstatnění.
Pokud si nebudete jistí, zkuste se s prodejcem domluvit na osobním setkání, kde si zařízení můžete vyzkoušet. Pokud nepůjde o web s možností zabezpečené platby, nikdy neposílejte podezřelým prodejcům peníze předem.
Od prodejce si vyžádejte číslo IMEI telefonu (mobily Dual SIM mají dvě). Předem si tak můžete v databázi kradených přístrojů od Policie ČR ověřit, zda náhodou telefon nebyl nahlášený jako kradený.
Užitečnou informací je také účtenka (doklad) k nákupu. Jednak uvidíte, kde bylo zboží zakoupeno, ale také to, jestli se na něj ještě vztahuje záruka. Pokud chcete mít naprostý klid na duši, můžete s prodávajícím podepsat také kupní smlouvu.
Na dalším listu poradíme, co zkontrolovat na telefonu před nákupem.
Zkontrolujte stav telefonu
To, že prodávající u zařízení deklaruje určitý stav, neznamená, že to tak musí být skutečně i doopravdy. Proto je dobré ideálně ještě před koupí při fyzické kontrole zjistit, zda je vše v pořádku.
Začněte vizuální kontrolou, zda telefon vypadá v pořádku. Jestli není poškrábaný, nebo jinak poškozený více, než prodávající deklaroval.
Při nákupu z druhé ruky je dobré si ověřit, zda telefon nefiguruje v seznamech kradených zařízení. K tomu poslouží kód IMEI, který vyvoláte vytočením *#06#.
Doporučíme zkontrolovat i balení, zda prodejce skutečně přidal vše, co slíbil v inzerátu, případně uvedl v kupní smlouvě. Pro jistotu zkontrolujte, zda se skutečně jedná o stejný kus, který vám výrobce nabízel, což poznáte podle IMEI. U většiny moderních smartphonů jej najdete v nastavení, případně můžete v číselníku telefonu zadat kód *#06#.
Pokud telefon vypadá v pořádku a IMEI souhlasí, můžete se pustit do testu funkčnosti. Do telefonu vložte SIM a vyzkoušejte jestli se přihlásí do sítě, zda fungují mobilní data a doporučujeme vyzkoušet i mobilní hovor, čímž otestujete, zda je v pořádku sluchátko a mikrofon telefonu. Zkuste přepnout také na hlasitý odposlech, čímž zkontrolujete stav hlavního reproduktoru.
Na telefonu zapněte světlý režim a zkontrolujte, zda nejsou na displeji nikde vadné pixely. K tomu se může hodit například i benchmark Antutu, který umí takto displej celý rozsvítit různými barvami, abyste jej mohli zkontrolovat vizuálně, ale vyzkoušet například i dotykovou vrstvu.
Jak rychle otestovat funkčnost telefonu? Pokračujte na další list
Vyzkoušejte funkčnost
Telefon se může nějak chovat při rychlém osahání, ale jinak pak při běžném provozu a hlavně v zátěži. Vyzkoušejte tedy, jak je systém plynulý, zda se nikde nic neseká, případně zkuste do telefonu nainstalovat nějaký benchmark.
Může jít o AnTuTu, Geekbench, 3D Mark… Na konkrétní aplikaci nezáleží, důležité je, že všechny telefon dostanou do extrémní zátěže. Rychle zjistíte, jak moc se zahřívá, jak je stabilní nebo zda aplikace z důvodu nějakého problému nespadne.
Funkčnost a stabilitu zařízení rychle prověří například některý z Benchmarků. AnTuTu vám dokáže pomoci otestovat například i displej.
Benchmark dokáže odhalit i podezřele rychle se vybíjející baterii. Rozhodně ale i tak doporučíme podívat se do stavu baterie v nastavení. Na iOS zde vyčtete například aktuální maximální kapacitu baterie, která prozradí, kolik toho má telefon skutečně za sebou. Pokud bude aktuální maximální kapacita nad 90 %, je baterie stále ve skvělé kondici a nemusíte mít strach. V případě kapacity baterie na 80–90 % už počítejte se sníženou výdrží.
V případě nižší reálné kapacity počítejte s tím, že možná už brzy budete muset navštívit servis. Baterie s kapacitou 80 % se už dostává za hranici své tradiční životnosti a může se to brzy začít projevovat skokovými změnami stavu či úplným vypínáním telefonu.
Klíčový parametr je fotoaparát. Nejdříve jej zkontrolujte vizuálně, zda nemá například poškrábané čočky. Pokud ne, zapněte aplikaci fotoaparátu, vyzkoušejte si, jak telefon ostří a zkuste pořídit ukázkové snímky všemi objektivy, ať si ověříte, že je vše v pořádku.
V další části vysvětlíme, jak je to se zárukou při nákupu ve specializovaném bazaru.
„Záruka” v bazaru jako bezpečnější volba
„Záruka” je v případě nákupu zařízení z druhé ruky důležitým parametrem na který byste měli myslet. Důvod, proč jsme slovo dali do uvozovek je ten, že slovo záruka se dnes používá mylně jako zažitý pojem z minulosti, ale ve skutečnosti z pohledu občanského zákoníku jde většinou o tzv. odpovědnost za vady. Více vysvětleno ve slovníčku pojmů.
Zatímco při nákupu nového telefonu v obchodě máte tradičně „záruku” dva roky, u použitého zboží je to však trochu jinak. Situace se navíc velmi liší podle toho, zda jste použitý telefon kupovali od firmy či jednotlivce.
Slovníček pojmů
V článku mluvíme o záruce, což je dnes spíše zažitý pojem z minulosti. Z pohledu občanského zákoníku je to dnes složitější. Ten totiž rozlišuje 2 různé pojmy - odpovědnost za vady a záruka za jakkost.
Odpovědnost za vady - termín používaný pro nárok kupujícího uplatňovat právo z vadného plnění zakoupeného produktu. Tato odpovědnost u nových produktů zpravidla trvá 24 měsíců od koupě. Dle novely zákona o ochraně spotřebitele z roku 2023 však ještě platí, že první rok je na straně prodejce navíc důkazní břemeno. V případě reklamace se tak do roku od koupě na produkt pohlíží tak, že vada u produktu byla už v momentě nákupu a prodejce musí případně dokázat opak. V druhém roce plnění odpovědnosti už se na vadu pohlíží tak, že vznikla při používání a naopak kupující musí prokázat, že vada u produktu byla už v momentě pořízení.
Záruka za jakkost - termín používaný, když prodejce garantuje u produktu zachování stavu věci po určitou dobu, tedy to, že během dané doby nejdou ke zhoršení stavu produktu a bude stále plnit svou funkci, jak má. U smartphonů prakticky nenajdeme!
Pokud chcete mít větší jistotu a nevadí vám si za ni připlatit, budete určitě více chránění v případě nákupu z obchodu či bazaru, který vám zboží prodá napřímo a nejde jen o pouhého zprostředkovatele prodeje. Takové firmy většinou stav zboží kontrolují a proto k nákupu nabízí i garanci, kterou často označují jako tzv. smluvní záruku. Jedná se o jiný typ záruky než u běžného prodeje a lišit se zde mohou podmínky i její délka.
Doba odpovědnosti za vady ze strany bazaru většinou odpovídá i stavu zařízení. Vzhledem k tomu, že nejde o nové produkty, pohybuje se obvykle kolem jednoho roku. V některých případech prodejci nabízí záruku jen po dobu šesti měsíců. Ta se většinou vztahuje na běžné opotřebení a hlavně skryté vady, na které prodejce před nákupem případně neupozornil. Prodejci často ale nabízí možnost příplatku za plnou záruku. Výhodou je u těchto všech případů možnost vrácení zboží, pokud vám nebude vyhovovat. Ze zákona platí i zde čtrnáctidenní lhůta.
Při nákupu od fyzické osoby je to se zárukou výrazně odlišné.
Pozor se zárukou při nákupu od jednotlivce
Složitější je to při nákupu použitého telefonu od jednotlivce. Pokud se prodejem telefonů živí, jedná se o lepší variantu a máte zde v případě problémů větší šanci se dovolat spravedlnosti.
I zde by totiž měla platit 14denní lhůta na vrácení a získat byste zde měli i záruku zmíněnou v předchozí části. I zde ale jde o skryté vady a nevztahuje se na vlastnosti, na které vás prodejce předem upozornil. Pokud v inzerátu bude uvedeno, že má telefon například zmíněných 80 % z maximální kapacity baterie, nemůžete pak žádat o reklamaci za to, že po pár měsících baterie úplně odešla.
Horší je to pak v případě nákupu od jednotlivce, který se prodejem neživí. Zpravidla půjde o lidi na inzertních portálech, kteří se zbavují svého staršího telefonu. Zde už nárok na reklamaci víceméně nemáte, pokud se tak výslovně nedomluvíte, to platí i pro případnou dobu navrácení. Platí ale to, že vás prodávající musí seznámit s plným stavem telefonu, ať už jde o jeho vizuální stav, ale i třeba již zmíněný stav baterie či upozornit na jiné problémy.
Pokud ale podepíšete kupní smlouvu, můžete si zde určit délku záruky, respektive odpovědnosti za vady. Paradoxem ale je, že pokud se vytvoří kupní smlouva a délka záruky se v ní přímo neuvede, ze zákona je zde použita tradiční záruka 24 měsíců, která platí na skryté vady, o kterých jste nevěděli a neodpovídají běžnému používání.
Existuje zde ale i úplně opačný scénář, kdy se má prodávající záruky před prodejem dopředu zříci a poté po něm nemůže být vymáhána. Zákazník s tímto může a nemusí souhlasit, ale pokud souhlasí a zboží zakoupí, jde do toho s vlastním rizikem a bez možnosti nároku na reklamaci.
Na dalším listu vysvětlíme, že prodej telefonu se zárukou nemusí nic znamenat.
Prodávám zboží s běžící zárukou
Pozor na situace, kdy kupujete zboží od jednotlivce, které je ještě v záruce. Prodávající se tímto na bazarových platformách často chlubí a rádi vám zašlou i doklad ukazující, kdy bylo zakoupeno a do kdy záruka na produkt platí. Zde ale situace není tak jednoduchá. Záruka na prodej nového zboží vždy platí jen mezi prodávajícím a nakupujícím a je nepřenositelná.
Prodejci v inzerátech často lákají na to, že je prodávaný telefon stále v záruce. Nutné je však pamatovat na to, že ta se vztahuje pro původního majitele a v případě reklamace z vaší strany mohou v některých případech nastat komplikace.
Pokud vám takový člověk prodá použitý telefon, původní záruka se vztahuje na něj, nikoliv na vás. V případě problému pak může být uznání reklamace ošemetné. Pokud šlo o produkt koupený na přímo na prodejně a na dokladu není uvedeno jméno, vyhráli jste.
Problém nastane, pokud je na dokladu uvedeno jméno kupujícího. Zde už můžete narazit přímo na pobočce, jelikož prodejce od vás takový produkt nemusí na reklamaci přijmout. Pokud tak učiní, záleží pak na tom, o jaký servisní zákrok půjde. Pokud o nějakou výměnu s doplatkem, pravděpodobně také uspějete. Jakmile ale bude závada závažnější a prodejce ji bude chtít řešit vrácením peněz, máte velký problém, protože peníze by se vraceli původnímu majiteli. Zde ale bude stačit plná moc původního majitele, případně se s ním pak nějak domluvit na vyplacení peněz.
Vše jde ale elegantně vyřešit i smluvně. Mezi fyzickými osobami lze dnes smluvně sjednat to, že koupí „použitého” produktu na nového kupujícího přejde právo uplatňovat odpovědnosti za vady po původním prodejci, od kterého byl produkt jako nový zakoupen. Pak se vyhnete případným nepříjemnostem a výše zmíněné problémy nemusíte řešit. Vše ale musí být ošetřeno smluvně jinak se odpovědnost za vady nákupem z druhé ruky automaticky nepřenáší.
Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na devíti webech.
Vyzkoušet za 1 Kč
Nebo samostatné Živě Premium