Jak na poplatky za „neoprávněnou reklamaci“?

Sdružení obrany spotřebitelů České republiky vydalo tiskovou zprávu. Píše v ní o tom, že poplatky ze neoprávněnou reklamaci odporují českým zákonům a podnikatelé je účtují neoprávněně.
Jak na poplatky za „neoprávněnou reklamaci“?

Tisková zpráva

Sdružení obrany spotřebitelů ČR (SOS) na základě provedené právní analýzy došlo k závěru, že v praxi často účtované, ale i ze strany spotřebitelů nezřídka kritizované poplatky za tzv. neoprávněnou reklamaci odporují jak ustanovení občanského zákoníku, tak ustanovením zákona o ochraně spotřebitele a podnikatelé je tedy  účtují neoprávněně.  

Názor SOS nedávno potvrdil i provozovatel jednoho z největších internetových obchodů v ČR Internet Mall, a.s. Poté, co SOS obchod vyzvalo ke zdržení se protiprávního jednání účtováním poplatku za neoprávněnou reklamaci, přehodnotil své obchodní podmínky a argumentaci SOS po konzultaci se svými právníky uznal. „Jelikož se jedná o jednu z největších obchodních společností, které se u nás prodejem přes internet zabývají, pevně věříme, že se tento přístup obchodu stane ostatním obchodníkům vzorem svým vztahem k zákazníkům a respektováním jejich práv,“ říká tisková mluvčí SOS Ivana Picková.

V praxi nezřídka dochází k situacím, kdy si obchodníci kompenzují svoji povinnost rozhodnout o reklamaci zboží či služeb účtováním souvisejících nákladů spotřebiteli. Nejčastěji tyto náklady označují jako poplatek za práci reklamačního oddělení, diagnostiku či lokalizaci závady, přepravu zboží do servisu apod. Sama skutečnost, že si obchodník např. sjednává k vyřízení reklamace smluvního partnera nemá však z pohledu spotřebitele žádný význam a její náklady by na něj prodejce přenášet neměl. Samotný pojem neoprávněná reklamace není zákonným pojmem a dle zkušeností z poraden SOS často dochází k jeho nadužívání. „Setkáváme se i s případy, kdy je reklamace spotřebitele zamítnuta z ryze formálních důvodů a následně vyžadován poplatek za neoprávněnou reklamaci. Právo spotřebitele na uplatnění reklamace by nemělo být omezeno nebo přímo vyloučeno požadavkem, který jde nad rámec zákona. Ustanovení obchodních podmínek, které poplatek za neoprávněnou reklamaci vyžadují, jsou podle našeho názoru neplatné a příjmy takto získané proto lze považovat za bezdůvodné obohacení,“ uzavřela Ivana Picková.

Tento dokument byl vytvořen za finanční pomoci Evropské unie. Za obsah tohoto dokumentu je odpovědné výhradně Sdružení obrany spotřebitelů ČR a nelze je v žádném případě považovat za názor Evropské unie.

Diskuze (59) Další článek: Mobilní historie: milníky ve vývoji mobilní komunikace

Témata článku: Reklama, Ostatní, Jak, Finanční pomoc, Neo, Pop



Vybrali jsme nejlepší telefony, které si v září 2021 můžete koupit

Vybrali jsme nejlepší telefony, které si v září 2021 můžete koupit

** Každý měsíc vybíráme nejlepší mobily v několika kategoriích. ** Smartphony dělíme podle výbavy a ceny, aby si mohl vybrat každý. ** Nezapomínáme ani na tablety a tlačítkové telefony.

Jan Láska
TelefonySmartphonyNákup a ceny
30 největších sex symbolů šedesátých let. To byl panečku styl!

30 největších sex symbolů šedesátých let. To byl panečku styl!

Éra sexuálního uvolnění 60. let se projevila i ve filmu a stvořila takové sex symboly, jako jsou Raquel Welch, Claudia Cardinale nebo Catherine Deneuve. První Češka se svlékla pro Playboy. Znáte její jméno?

Marek Čech
Filmy a seriály
Vybíráme 17 nejlepších chytrých hodinek a náramků. Ceny začínají na tisícovce

Vybíráme 17 nejlepších chytrých hodinek a náramků. Ceny začínají na tisícovce

** Nositelnosti jsou specifická kategorie, vybírají se jinak než mobily ** Co model, to charakter, unikátní mix vlastností, parametrů a funkcí ** Od jednoduchého náramku po našlapané sporttestery

Martin Chroust
VánoceNositelnosti