Jak na to: vracíme mobil do 14 dnů bez udání důvodu

Diskuze čtenářů k článku

Honza  |  24. 08. 2006 12:35

Zajimalo by me jak to je s objednanim na ičo? jaka mam prava co se tyce vracneni zbozi?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Honza  |  24. 08. 2006 12:33

Zajimalo by me jak je to kdyz objednavam na ICO? jaka mam prava co se tyce vraceni zbozi? diky

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Kája  |  03. 07. 2005 00:13

Já jsem například uspěl s požadavkem na vrácení zboží na patro.cz i po 14-denní lhůtě. Prostě jsem o to požádal a oni mi individuálně vyhověli. Je jasné, že mi nevrátili celou částku, ale s návrhem na odečet pár stovek jsem souhlasil. Myslím, že dovolání se paragrafů prodejce jen znervózňuje a pokud se najde společná řeč, tak to jde i po dobrém. V podstatě jsem s tímto přístupem nadmíru spokojený.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Mare  |  01. 07. 2005 15:43

V prosinci předloňského roku jsem zakoupil v internetovém obchodu www.Mobilky.cz mobilní symbianový telefon Nokia za vysokou částku. V internetových obchodech jsem předtím již několikrát spotřební elektroniku nakupoval a proto jsem i tentokrát zvolil stejnou formu nákupu, obvzláště s ohledem na výhodnější cenu.
Zakoupený telefon mi přišel dobírkou obratem, se záručním listem na 24 měsíců, ovšem bez českého návodu a daňového dokladu. Chybějící český manuál jsem ihned a opakovaně reklamoval a pracovník obchodu mi přislíbil telefonicky i e-mailem jeho zaslání. Nikdy jsem jej však neobdržel. Později jsem dotazem na help linku Nokia zjistil (podle čísla IMEI mého přístroje), že mně prodaný telefon nebyl určen pro český trh, ale pro SAE (!) a je tedy z šedého dovozu.
Rovněž záruční list nebyl originál Nokia, ale servisu prodejce a zůstal jsem tedy bez nároku na záruční opravu nebo třeba jen bezplatnou aktualizaci firmware. Navíc, servis prodejce je pouze v Praze.
Zjištěním, že mně byl bez upozornění prodán takovýto telefon, jsem byl samozřejmě otráven. To, že přístroj je určen skutečně pro český trh jsem si před koupí několikrát telefonicky ověřoval a ani z inzerce firmy na internetu a v tisku nevyplýval opak. Cítil jsem se být oklamán, s prodejcem jsem ale nehnul, o nějakém vrácení nemohla být ani řeč, mobil funguje a návod si můžu stáhnout na internetu, tak co chci.
Bohužel, v té době mně nebylo známo to, co píšete ve Vašem článku.
Později jsem opakovaně nakupoval v obchodu www.Cybex.cz a vždy jsem byl spokojen.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
pet  |  01. 07. 2005 00:03

Chtěl sem se zeptat, jestli máte někdo zkušenosti s vrácením pěněz do 14 dnů u mobilky.cz alias Satron s.r.o. Nevím jesli vrátit nebo počkat až někdy klekne a pak si to užit s reklamaci.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Honza  |  30. 06. 2005 20:28

To by me zajimalo, kde autor cerpal informace .
Minimalne zde chybi:
Pokud si zakaznik koupi zbozi, ktere bylo primo pro nej objednano nebo na jeho zakazku upraveno (tzn. eshop ho bezne nema skladem - pochybuju, kterej eshop ma skladem nokii 7280), tak zakaznik nema pravo na odstoupeni od kupni smlouvy. 
Dale teto lhute nepodleha zbozi, ktere je zavisle na vykyvech financniho trhu - tzn znamy pripad Motorola RAZR V3, ktera pred rokem stala 20.000, pak behem tydne spadla na 13.000. Zakaznik, ktery si mysli, ze vrati telefon za 20 litru a pak si ho koupi znova za 13 samozrejme pohori atd atd.
Myslim si, ze by autor mel aspon uvazovat nez z pusy vypusti takovy blitky jako napsal do tohoto clanku !!!
Docela bych mu pral aby vlastnil eshop a nekdo na nej jako argument zacal vytahovat tento jednostranne napsanej clanek

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Asspenn  |  30. 06. 2005 21:22

Bohužel jsi to ty kdo píše ničím nepodložené nesmysly. Nebo můžeš ocitovat paragrafy které tvé tvrzení dokládají?
Jestli eshop má nebo nemá zboží skladem je úplně jedno, prostě ho spotřebiteli prodal a tečka.
Nebo mi chceš tvrdit že jako majitel eshopu koupím od Motoroly deset Razrů á 20K, on je za týden zlevní na 13 a já na každém tratím 7 litrů? Komu chceš tenhle nesmysl namluvit? Neoblbuj, to přece funguje úplně jinak.
 
Rozhodně by bylo lepší a hlavně slušnější uvést tady konkrétní případy v čem je článek nepravdivý nebo nepřesný a doložit to ustanoveními zákona. Jenže to dá práci a chce to znalost věco. Naťukat o někom že píše blitky je snadný, že jo. Tak uvažuj, ty autore.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Luke  |  30. 06. 2005 23:16

Ono to tak Asspenne opravdu je, kdyz koupim deset Razrů á 20K a za tyden je distibutor zlevni (Motorola primo u nas mobily neprodava) na 13 tak ja na každém tratím 7 litrů.....bohuzel presne takhle to funguje. Ochrany skladu obvykle funguji jen u zabehnutych zakazniku s vetsim odberem....

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Petr Martínek  |  30. 06. 2005 23:28

"Nebo mi chceš tvrdit že jako majitel eshopu koupím od Motoroly deset Razrů á 20K, on je za týden zlevní na 13 a já na každém tratím 7 litrů? Komu chceš tenhle nesmysl namluvit? Neoblbuj, to přece funguje úplně jinak."

Můžu se zeptat, jak JINAK to teda funguje??? Mám internetový a kamenný obchod, prodejem a servisem GSM a VT se zabývám 7 let, nakupuju u cca 10 velkoobchodů. Prosím pouč mě o tom jak to funguje a který distributor (nebo snad přímo výrobce?) mi vrátí peníze pokud dojde k dodatečnému zlevnění zboží které jsem už zakoupil. Prosím buď konkrétní

Doufám, že se nebudeš ohánět ochranou skladu, kterou poskytují T-Mobile a Eurotel na TWIST a GO sady. Ten kdo se prodejem tohoto zboží zabývá, tak dobře ví, že je naprosto na ho*no. BTW Motorolu Razr bych v sadě asi stejně nenašel :o)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
DonC  |  02. 07. 2005 10:19

Myslim ze Asspenn to myslel ponekud jinak paneve, ale to je vcelku jedno. Uvedl jen spatny priklad. Faktem zustava, ze zadny z Vas by nevzal 10ks mobilu po 20tis na sklad, byl by asi trosku blazen. A pro Ty co si to mohou dovolit drzet skladem plati zcela jina prodejni pravidla...... tak uvazujete a nechytejte se kazdyho slova.... byt mate pravdu... ale svou rakci jste dokazali i jinou vec... bohuzel.....

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
DonC  |  02. 07. 2005 10:20

Myslim ze Asspenn to myslel ponekud jinak paneve, ale to je vcelku jedno. Uvedl jen spatny priklad. Faktem zustava, ze zadny z Vas by nevzal 10ks mobilu po 20tis na sklad, byl by asi trosku blazen. A pro Ty co si to mohou dovolit drzet skladem plati zcela jina prodejni pravidla...... tak uvazujete a nechytejte se kazdyho slova.... byt mate pravdu... ale svou rakci jste dokazali i jinou vec... bohuzel.....

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
CZECH NEWS CENTER | 03. 07. 2005 00:58

Nemáte pravdu: ani u zboží, které není na skladě, ani u zboží, které je závislé na výkyvech finančního trhu. Pro nic takového nenajdete oporu v zákoně a obchodník, který se takto chová, jedná protiprávně.

Opravdu by ale bylo lepší, kdybyste místo nadávek autorovi svá tvrzení zkusil nějak dokázat. Stále máte možnost.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
ondra  |  03. 07. 2005 14:09

tady máte odkaz plného znění: http://www.zds.cz/00-367.htm. Než ten blud autor napsal, mohl si to celé přečíst intelignet:
(7) Kromě případů, kdy je odstoupení od smlouvy výslovně ujednáno, nemůže spotřebitel odstoupit podle odstavce 6 od smluv



a)
na poskytování služeb, jestliže s jejich plněním bylo s jeho souhlasem započato před uplynutím lhůty 14 dnů od převzetí plnění,


b)
na dodávku zboží nebo služeb, jejichž cena závisí na výchylkách finančního trhu nezávisle na vůli dodavatele,


c)
na dodávku zboží upraveného podle přání spotřebitele nebo pro jeho osobu, jakož i zboží, které podléhá rychlé zkáze, opotřebení nebo zastarání,


d)
na dodávku audio a video nahrávek a počítačových programů, porušil-li spotřebitel jejich originální obal,


e)
na dodávku novin, periodik a časopisů,


f)
spočívajících ve hře nebo loterii.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
CZECH NEWS CENTER | 03. 07. 2005 20:00

To je pěkné, ale:

- Kde tam vidíte něco o zboží, které bylo pro zákazníka objednáno, jak uvádí první příspěvek tohoto vlákna? V zákoně se hovoří pouze o úpravě a mobilních telefonů se tak netýká.

- Druhý bod se - teď jen podle mého názoru - opět netýká mobilních telefonů. To by celý zákon ztratil smysl, protože tento bod by potom šel aplikovat v podstatě na cokoli. Žádný produkt dnes nemá cenu, která se nemůže změnit.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
ondra  |  05. 07. 2005 13:16

b) na dodávku zboží nebo služeb, jejichž cena závisí na výchylkách finančního trhu nezávisle na vůli dodavatele,
c) na dodávku zboží upraveného podle přání spotřebitele nebo pro jeho osobu, jakož i zboží, které podléhá rychlé zkáze, opotřebení nebo zastarání.
Pokud zboží není skladem a zákazník na objednávce trvá, může se jednat o zboží upravené na přání spotřebitele a vlastně i zastarání, protože mobil taky rychle stárne díky novým technologiím.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Michal_Sedlak  |  06. 07. 2005 09:52

Výjimky stanovené v § 53 odst. 8 občanského zákoníku se týkají například změn kurzů měn, které se promítnou do ceny zboží, nebo změn cen produktů obchodovaných na veřejných trzích apod. Mobilních telefonů se toto netýká. Prodejce jej jednou objedná za jistou cenu, kterou je povinen nabídnout zákazníkovi a důležitý je moment uzavření smlouvy. Jestliže bylo zboží zakoupeno za například deset tisíc korun, pohlíží se na tuto cenu jako na platnou pro uzavřený smluvní vztah a prodejce je povinen přijmout oprávněné vrácení zboží do 14 dnů a vyplatit původní kupní cenu bez ohledu na to, za kolik se v současnosti identický mobilní telefon prodává. Nehledě na fakt, že opravdu rázné slevnění ve stylu Motorly Razr se děje velmi výjimečně na to, abyste mohli v průběhu dvou týdnů zareagovat (nevzpomínaje to, že je takovéto spekulování s cenou nemorální).
O případech zastarání se rovněž mluvit nedá, telefon sice zastarává rychle, ovšem ne třeba do doby jednoho měsíce, než je objednávka vyřízena.
O zboží upraveném na přání spotřebitele by se jednalo v případě, že by vám na telefon prodejce nainstaloval ouško od hrnku (teď samozřejmě přeháním). Netřeba myslím o takových bodech diskutovat.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
to je jedno  |  30. 06. 2005 15:31

takze prodejci podle tohoto funguji jako bezplatna pujcovna mobilu, fotoaparatu, hardwaru a podobne ??? takhle si muzu kazdych 14dni objednat mobil, pouzivat ho a vratit ho a objednat znovu a znovu...to je podle me blbost...myslim ze se muze vracet pouze zbozi nerozbalene nepouzite...chapu kdyz si nekdo neco objedna, ono mu to prijde domu, koukne na krabici a zjisti ze se mu to vlastne nevyhovuje, protoze to ma napriklad typ pametovych karet ktere nechce..a tak to posle zpet a je OK ze mu vrati penize...ale aby si to vybalil, 14 dni si s tim hral a pak to vratil, to je dost nefer vudci prodejci....vrati se mu rozbalena opotrebovana vec...a co ted sni ?? prodat to jako pouzite ? vzdyt to by kazdy za chvili zkrachoval....ve svem inernetovem obchode to resim tak, ze krabici prelepim pecetemi, a v obchodnich podminkach mam, ze zakaznik to muze vratit ale nesmi ty pecete porusit, takze zbozi rozbalit...nevim jestli to neni protizakonne...ale rozhodne nechci aby muj internetovy obchod fungoval jako bezplatna pujcovna....

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Honza  |  30. 06. 2005 15:42

Je to zajimavy,tute vyhody urcite vyuzilo hodne lidi,ja osobne si chci koupit taky telefon a chci si ho taky poradne vyzkouset a kdyby se me neco nelibilo,tak ho vratim,coz v kamene prodejne nejde udelat.Ale je pravda ze se toho du zneuzivat,ale zase koho by porad bavilo platit postovne.
PS:ale je to fakt dobry pujcit si jakykoliv telefon na 14 dni

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Asspenn  |  30. 06. 2005 20:13

Zboží nesmí být použité, nesmí vykazovat opotřebení způsobené používáním.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Fr4n74  |  30. 06. 2005 18:23

Podle me v tom predeslym clanku psali, ze prelepovani tou paskou je nezakonne ! Aspon jestli si to dobre pamatuju ...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Berny F1  |  01. 07. 2005 09:07

Nemuzu nez souhlasit. Tato lhuta by se mela vztahovat jen na to, ze na webu prodejce jsou uplne jine informace. Napriklad telefon ma BT, prijde Vam domu a BT nema. Jelikoz je to pro Vas dulezite, je Vam telefon na nic a chcete jiny nebo vratit penize. To beru jako naprosto spravne. Musim take souhlasit s tim, ze zakaznik telefon rozbali, pouziva ho a pak se rozhodne jej vratit. Prodejce si ho prece nenecha na domaci pouziti nebo si s nim nepodlozi stul. Chce taky prosperovat (vecer se najist). Tak mu nezbyva nic jineho nez telefon prodat jinemu zakaznikovi. A ted si uprime rekneme, komu z nas by se libylo, ze je napr. SIM aktivovana a je protelefonovano 50Kc kredit a nebo ze je telefon evidentne pouzivan. Ja si vzdy kupuju luxusni veci a toto by me vazne nasralo (s prominutim). Zakon, jak je ted, je podle me spatny. Byl by naprosto v pohode v USA nebo jinych zemich, ale ne v CR. Cesi jsou svine. Me osobne se stalo, ze jeden clovek, ktereho znam, si koupil notebook nez jel na dovolenou na hory, zasel do Eurotelu, pujcil si CDMA a jakmile prijel z dovolene tak vse vratil a jen se smal, jak se vsim vyje... Spolehat se jen na korektnost lidi je malo. A proto rikam tomuto zakonu, samozrejme v teto podobe, rezolutni ne. Jak jiz bylo zmineno, zkouset vydrz baterie je hloupost. Pokud nevydrzi co ma, tak je to na reklamaci. Tady by se opravdu melo jednat jen o to, zda to zbozi je opravdu to ci ono a ma to co mam mit.
Pekny den vsem. A zvlaste internetovym prodejcum

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
DonC  |  02. 07. 2005 10:12

Konecne jeden objektivni, to co se deje v CR je tragicke a pravidlo ze "lidi jsou svine" plati vice dobre. Pokud si chci neco koupit zjistim hromadu informaci necham si poradit a jsem za to pochopitelne ochoten platit a ne po tydnu spekulovat nad spatnou volbou, zejmena z duvodu ztraty casu posilanim baliku zpet a psanim mailu ci telefonovanim prodejci...... , ale zase chapu... pokud to vylozene zakon nabizi.... bylo by s podivem kdyby se to nedelo. Jeste by se mohli takhle nabizet auta..... patrne by se u nas vyrazne zvedla prodejnost motorovych vozidel..... tento udaj by byl ovsem zcela neobjektivi )

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Matrix  |  30. 06. 2005 10:47

Jak je to se softwarem, který by se případně dodával v krabici společně s mobilem? Máme nárok na vrácení peněz, a nebo to z důvodů možného porušení autorských práv nejde.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Luke  |  30. 06. 2005 12:02

no a co tim softwarem mas na mysli? Program pro spravu telefonu?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
pepa.d  |  30. 06. 2005 09:57

Firemni zakaznici OSKARA se ridi obchodnim zakonikem a maji na vraceni telefonu pouze 48h.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Luke  |  30. 06. 2005 12:01

Zvyraznil bych slovicko "firemni"

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jarda  |  30. 06. 2005 09:37

Vrátím předplacenou sadu a vybalím SIM, případně roztrhnu obálku s PINem či PUKem. I tohle by měl prodejce vzít zpět?  Jakou si může účtovat náhradu?  Jakou náhradu za poškozený obal?
V článku jste pouze ocitovali pouze části ze zákonu, ale zajímala by mě skutečná praxe. Dejte k dobru něco ze života Cybexu... 

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
P.D.  |  30. 06. 2005 09:53

Ano přesně článek je neuplní a je citovaná pouze část zákona prav kupujicích, ale již není citovaná část zákona prodavajicích! Pak z toho vznikne takovýto paskvil v kterém je 30% lží!
Podle tohodle článku vlastně můžu koupit přes internet třeba dobíjecí kupon operátora vypotřebovat ho, přinést ho osobně na prodejnu a prodejce je povinen vrátit plnou kupní cenu? 

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Janke  |  30. 06. 2005 10:47

musíš číst pozorněji
Pokud by se stalo, že byste zboží u sebe již neměli, anebo byste například opotřebováním snížili jeho hodnotu, byli byste podle § 458 odst. 1 povinni chybějící hodnotu nahradit v penězích. To se zpravidla provádí tak, že prodávající vám z kupní ceny vrátí méně – ponechá si část peněz, aby uspokojil hodnotový deficit. Právní praxe tento způsob označuje slovem „započtení“.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
P.D.  |  30. 06. 2005 10:54

A proč autor článku píše toto:
 
"Vycházejme z ustanovení § 55 odst. 1. To ukládá, že „smluvní ujednání spotřebitelských smluv se nemohou odchýlit od zákona v neprospěch spotřebitele“. Toto je pro interpretaci použitou pro náš případ poměrně všeobecné ustanovení. Nápomocná nám ale bude evropská směrnice, kterou tento zákon provádí. Směrnice č. 97/7/ES ve svém článku 6 odst. 1 uvádí, že spotřebitel může od smlouvy v uvedených lhůtách odstoupit bez sankcí a bez uvedení důvodu.

Znamená to, že jednoduše není možné, aby prodejce kladl jakékoliv podmínky pro uplatnění práva na vrácení zboží bez udání důvodu do 14 dnů od převzetí. Podmínkami se rozumí i neporušenost obalu. Dále jsou to různé poplatky, například odstupné. Nic takového vám nemá prodejce právo určovat či účtovat."
 
??????? 

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Asspenn  |  30. 06. 2005 13:38

To,  že „smluvní ujednání spotřebitelských smluv se nemohou odchýlit od zákona v neprospěch spotřebitele“ se nevylučuje s tím, že nelze vrátit opotřebované zboží nebo zboží použité tak, že jeví známky opotřebení. Zákon vylučuje možnost vrátit takové zboží, takže pokud prodejce takové zboží odmítne přijmout, neodchyluje se od zákona. Jestliže věc jeví známky opotřebení, je dokonce dobrou vůlí prodejce, vezme-li ho zpět (nemusí tak učinit), a dohodne-li se s kupujícím, že si část ceny ponechá jako kompenzaci za toto opotřebení, taktéž se neodchyluje od zákona v neprospěch spotřebitele, naopak.
 
Celý smysl ustanovení zákona o 14denní lhůtě na vrácení zboží při prodeji/nákupu na dálku je v tom, aby bylo možno vrátit zboží, které má viditelné vady, jiný vzhled, případně nevykazuje technické a funkční parametry uvedené prodejcem a dává kupujícímu možnost prozkoumat zboží tak, jako kdyby je kupoval na prodejně. Ověření existence viditelných vad, vzhledu a případně parametrů je možné bez toho, aby na zboží vznikly známky opotřebení snižující jeho hodnotu. Když si koupím mobil, stačí mi na kontrolu viditelných vad a vzhledu (barva, odstín atd.) deset minut a na kontrolu funkčnosti a technických parametrů řekněme 48 hodin (při nákupu v obchodě taky neprověřujete všechny funkce mobilu, což doma lze).
 
Ovšem jsme v Čechách, takže se tady zase najdou vychcánkové, kteří hrajou na to, že jim přijde bezvadný telefon, vypadající a fungující tak, jak má, začnou ho používat, po deseti dnech jim upadne na chodník a oni ho jedenáctý den vrátí v rámci 14denní lhůty s tím, že přišel poškrábaný nebo s prasklým displejem - tady jsou prodejci evidentně v nevýhodě a jako rozumnou bych viděl lhůtu 72 hodin od doručení věci kupujícímu s tím, že zboží nesmí být poškozené. Při ověření vzhledu a funkčnosti k poškození dojít nemůže a že bylo doručeno nepoškozené si ověřuju při převzetí.
 
Ustanovení o snížení vrácené částky se hodí přesně na dotaz zmiňující předplacenky - v tomhle případě skutečně nemám jinou možnost jak vyzkoušet funkčnosti věci a její parametry, než rozbalit SIM a něco provolat. Ale je nasnadě, že pro ověření funkčnosti věc není nutné provolat pětikilo. Takže chci-li být slušný a solidní, budu to ověřovat voláním na linky 800 xxx yyy a budu-li to zkoušet jinam, budu počítat s tím, že při případném vrácení věci dostanu řekněme o provolanou padesátku míň.
 
Ve smyslu uvedeného v článku žádných 30% lží nevidím - s výjimkou případů, kdy budu chtít, aby byl prodejce solidní a vše dodržel (to chceme všichni) a zároveň budu hrát na to, že každých 14 dní vrátím použitý mobil a dostanu zpátky všechny peníze (takoví holt mezi námi jsou, stejně jako se najdou nesolidní prodejci).
 
Takže nepochybujte o tom, že když nakoupíte u solidního prodejce a budete něco vracet opravdu z důvodů, pro které to zákon umožňuje (a ne chtít ojebat prodejce), jsou informace v článku zcela dostačující, pravdivé a vše proběhne bez problémů tak, jak článek uvádí.
Kdo bude vyhledávat externí mezní situace a kličky, jak jich využít, narazí. Pro takové však žádný článek není úplný a "pravdivý" (v jejich pojetí úplnosti a pravdy) a koneckonců jim snad ani není určen.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Karel  |  30. 06. 2005 15:32

Je k tomu zkoušení mobilu: určitě nestačí 48 hodin. Chci třeba otestoval, kolik skutečně vydrží baterka a tak je pořádně naformátovaná tak po týdnu (pokud nemá doma testér baterií s vybíječkou).

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Asspenn  |  30. 06. 2005 17:25

Já vím jak to myslíš, ale k tomu ta lhůta určena není. Snad bude srozumitelnější říct, že slouží k tomu, aby si kupující ověřil, že telefon disponuje všemi vlastnostmi, které prodávající deklaruje, ale už nikoliv k tomu, jestli fungují - to už je otázka vady výrobku a reklamačního řízení. Není to důvod k odstoupení od kupní smlouvy. Když mi prodejce bude iznerovat, že telefon má BT a on ho nemá, je to na vrácení. Když ho mít bude, ale nefunkční, je to na reklamaci. Samozřejmě že ho taky vrátím "bez udání důvodu" v rámci 14denní lhůty. To však nic nemění na tom, že  tomu není určena.
Prosím - bavíme se o principu té lhůty, ne o tom, k čemu všemu se dá/nedá vy(zne)užít.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
JohnLocke  |  30. 06. 2005 09:31

"Pokud ovšem ke konečnému uzavření smlouvy dojde převzetím zboží na prodejně, nelze výše uvedené ustanovení zákoníku aplikovat, protože pravidla pro distanční obchod se na takový případ nevztahují. To znamená, že i když si telefon na internetu objednáte, ale neuzavřete tím přímo kupní smlouvu, nebudete se moci práva na 14 denní lhůtu pro vrácení zboží domáhat." --S TÍM NELZE SOUHLASIT!
Smlouva, v daném případě kupní(tzv. spotřebitelská) je realizována nabídkou (ofertou) zájemce o koupi prostřednictvím webového rozhraní internetového obchodu, načež následuje přijetí návrhu prodejcem (provozovatelem internetového obchodu), a to zpravidla formou elektronické pošty, většinou ještě v kombinaci s telefonickým kontaktem.
Podle § 44 odst. 1 občanského zákoníku (který je třeba v tomto případě aplikovat)je "smlouva uzavřena okamžikem, kdy přijetí návrhu na uzavření smlouvy nabývá účinnosti."
Podle § 43c odst. 1 občanského zákoníku "včasné prohlášení učiněné osobou, které byl návrh určen, nebo jiné její včasné jednání z něhož lze dovodit její souhlas, je přijetím návrhu."
Z výše uvedeného je zcela zřejmé, že k uzavření kupní smlouvy dochází již v okamžiku potvrzení ze strany prodejce (e-mailem), přičemž následné fyzické převzetí věci přímo zákazníkem u prodejce na tom nemůže už nic změnit. V tomto okamžiku pouze dochází k přechodu vlastnictví k věci na kupujícího (§ 133 odst. 1 občanského zákoníku) na základě již dříve uzavřené, platné a účiné, smlouvy. V textu článku je přitom přímo citován § 53 odst. 7 občanského zákoníku, z něhož vyplývá, že spotřebitel má právo od smlouvy odstoupit do 14 dnů od převzetí plnění (koupené věci),přičemž toto je vázáno výhradně na UZAVŘENÍ smlouvy při použití prostředků komunikace na dálku. Je to i zcela logické, neboť spotřebitel již v době, kdy si jde věc převzít, uzavřel platnou kupní smlouvu a nemá možnost převzetí odmítnout (byť ji může později právě do 14 dnů vrátit, ale převzít ji předtím fakticky musí-zavázal se k tomu ve smlouvě prostřednictvím komunikace na dálku).

Jinak pěkný den.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
P.D.  |  30. 06. 2005 09:47

Právo na využití 14 denní lhůty na vrácení kupní ceny máte pouze při neosobním odběru!!!! Pokud fyzicky převezmete zboží přímo od prodejce nárok nemáte! 

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
JohnLocke  |  30. 06. 2005 12:50

Nevím z čeho čerpáte takovou domněnku, ale z občanského zákoníku určitě ne, ten hovoří (naštěstí pro spotřebitele) jasně. Diskutovat se dá pouze s lidmi, kteří používají argumenty a nepředestírají jen ničím nepodložená vyjádření.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
makro  |  01. 07. 2005 13:46

Zakon rika, ze 14 denni lhutu na vraceni mate v pripade uzavreni smlouvy na dalku. A smlouva neni uzavrena prevzetim zbozi (to uz je plneni smlouvy), nybrz potvzenim vasi objednavky ze strany prodejce.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
David Prochazka  |  03. 07. 2005 15:26

Zdravim,
nevim, jak v jinych obchodech, ale konkterne na zminovanem Cybexu a Vltave pri prevzeti podepisuji FAKTURU, resp. DODACI a ZARUCNI list. Ani jedno z toho, jak plyne z nazvu, neni smlouva. Ta je doopravdu uzavrena "nadalku". Na prodejne pouze potvrzujete prevzeti zbozi.

Pekny den.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Janke  |  30. 06. 2005 10:45

Jak jste přišel na to, že se objednávka VĚTŠINU ověřuje telefonicky? Už pár let využivám obchodování přes internet moje max. hodnota obj. zboží byla 15 000,- a ani jednou mi nikdo nevolal.
"Je to i zcela logické, neboť spotřebitel již v době, kdy si jde věc převzít, uzavřel platnou kupní smlouvu a nemá možnost převzetí odmítnout (byť ji může později právě do 14 dnů vrátit, ale převzít ji předtím fakticky musí-zavázal se k tomu ve smlouvě prostřednictvím komunikace na dálku)."
Dokud nemáte zboží zaplacené nic přebírat nemusíte (on vám stejně nikdo nic bez peněz nedá).
A uzavřením smlouvy prostřednictvím kominkace na dálku myslíte mobil, nebo internet? Protože pokud nemáte elektronický podpis tak se za Vás může vydávat kdokoli.
 

 

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
JohnLocke  |  30. 06. 2005 12:13

A Vy, když si kupujete v obchodě rohlíky, tak při tom prokazujete svoji totožnost? Myslím, že asi ne, ale kupní smlouva je i v tomto případě přesto uzavřena. Uzavřena je proto i v okamžiku potvrzení "objednávky" (čili návrhu smlouvy) provozovatelem internetového obchodu a je úplně jedno, zda e-mailem nebo telefonem. Jinak pokud jsem já kupoval zboží v i-obchodech, byl jsem vždy kontaktován i telefonicky (např. 123shop.cz, pcexpert.cz i další).
Přebrat zboží musíte, resp. od uzavření kupní smlouvy prostřednictvím webového rozhraní jste zavázán za něj zaplatit a převzít ho, teprve převzetím věci přechází vlastnické právo k věci (není to ale okamžik UZAVŘENÍ smlouvy). Mohl byste se nejvýše bránit tím, že se za Vás někdo jiný vydával, to už je ale z jiného soudku.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Janke  |  09. 07. 2005 14:01

Musíte rozlišovat mezi koupí (viz. Vaše rohlíky) a objednávkou. Co si mimochodem představujete pod pojmem koupě? Kliknutí na webových str. na tlačítko potvrdit objednávku?
Když na internetu zadám Vaše jméno a adresu a objdnávám Vám na dobírku věci za  1 000,- Kč z každého e-shopu na internetu. Tak je všechny převezmete a zaplatíte  ? Protože to prostě MUSÍTE převzít.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
JohnLocke  |  11. 07. 2005 08:06

Nejprve si přečtěte ustanovení o smlouvách v občanském zákoníku (zejména § 43c). Jistě, že by obchodník musel v případě Vašeho tvrzení, že za Vás neoprávněně jednal někdo jiný, prokázat, že jste smlouvu uzavřel Vy. V opačném případě je však situace zcela jasná - smlouva byla uzavřena "potvrzením objednávky" provozovatelem i-onchodu (tzv. akceptance). Z Vašeho příspěvku je zřejmé, že se neorientujete ani v elementární rovině v pojmech občanského práva.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Honza  |  30. 06. 2005 20:36

Kupni smlouva se uzavira mezi 2ma stranami vzajemnym plnenim, tzn penize za vyrobek. To co pises je nesmysl. To by sis zbozi mohl u prodejce objednat 1. cervna, prisel by sis ho vyzvednout treba 30.cervna a prodejce by ti v klidu dal na zarucni list razitko s datumem 1.cervna, protoze tehdy si uzavrel kupni smlouvu . Tzn. autor ma v tomto pravdu, ze pokud si zbozi prijdes vyzvednout osobne, nemas narok na 14 dni, protoze kupni smlouvu si neuzavrel na dalku ! Ty si osobne zaplatil, osobne sis prevzal zbozi a osobne si dostal danovy doklad. 14 dni je ochrana kvuli tomu aby si fyzicky mel moznost si vec porovnat s tim co se nabizi na obrazovce monitoru, coz samozrejme pri osobnim odberu muzes provest v miste nakupu.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
JohnLocke  |  01. 07. 2005 08:03

Přečti si můj příspěvek ještě jednou, a tentokrát pozorně. Uváděl jsem, že k PŘECHODU VLASTNICKÉHO PRÁVA dochází AŽ V OKAMŽIKU PŘEVZETÍ VĚCI - od této chvíle tedy začíná běžet záruční lhůta na výrobek, to ale nemá žádnou souvislost s faktickým okamžikem perfekce a platnosti kupní smlouvy. Ostatně věř si čemu chceš, já osobně mám "za sebou" takové vrácení věci internetovému obchodu, kdy jsem věc osobně převzal v kamenné prodejně tohoto obchodu a samozřejmě mi vrátili kupní cenu (tj. zaplacené peníze), ačkoli zpočátku nechtěli a argumentovali stejnou hloupostí, jakou si sem napsal Ty. Názor však radikálně změnili poté, co jsem jim sdělil, že podám žalobu a svého práva se domůžu soudně a poté, co se poradili se svým právním zástupcem. Mimochodem - na které právnické fakultě jsi studoval Ty?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
MBC  |  01. 07. 2005 14:16

Naprostý souhlas. Ovšem obejít ro lze i jinak, viz můj příspěvek výše: "Já jsem se v Alzasoftu na tohle přesně ptal - mají to šalamounsky vyřešeno, že při zmáčknutí tlačítka odeslat + následném potvrzovací emailu není uzavřena kupní smlouva, neboť pro osobní odběr je zboží pouze "rezervováno", myslím že 48 hodin. Nedojde tedy k uzavření smlouvy na dálku ve smyslu občanského zákoníku."

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
P.D.  |  30. 06. 2005 09:21

Pro Michala Sedláka: Takže podle Vás můžu koupit telefon přes internet, 14 dní  ho používat, házet po zemi, vykoupat a prodejce je povinen vrátit okamžitě peníze aniž by stihl prověřit stav telefonů????? Co když ten prodejce nemá svůj servis, například jako cybex a zboží posílá na posouzení do servisu, což pochopitelně zabere pár dní!
A ještě jedna věc, také jste tu neuvedl že prodejce musí vrátit peníze vystavením dobropisu a ten musí mít od kupujícího potvrzen, a pokud to jde poštou tak to může v praxi trvat také třeba dva týdny a více. Tak proč píšete blbosti typu že prodejce je povinen peníze vyplatit do druhého dne?
 

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Janke  |  30. 06. 2005 10:18

Zboží nesmí být poškzené a dle mého názoru ani výrazně opotřebené.
 
V případě dobropisu je to do druhého dne kdy jim doručíte dobropis. Pošta má na doručení zásilky max 3 pracovní dny.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
t  |  30. 06. 2005 11:45

Zcela bezne je klauzule o zbozi bez stop po pouziti - beznou a predpokladam paltnou soucasti smluv.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
ares  |  30. 06. 2005 09:15

chapu to tedy tak, ze napr. u czechcomputeru nebo alzasoftu nelze tuto reklamaci aplikovat v pripade, ze si zbozi prevezmu osobne, pac kupni smlouvu podepisuju v miste prodeje

jak je to treba u mobilhousu, kde kupni smlouvu podepisuju v aute prodejce?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Janke  |  30. 06. 2005 10:13

Dle mého názoru, pokud smlouvu podepíšete v aute prodejce, nárok na vrácení zboží do 14 dnů nemáte.
Apropo. nejdená se o reklamaci, jedná se o vrácení zboží bez udání důvodu. Na reklamaci máte min. 2 roky u nového zboží.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
ares  |  30. 06. 2005 11:06

jo reklamaci, sem se upsal, samozrejme ze jsem chtel napsat vraceni bez udani duvodu

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
*****  |  01. 07. 2005 19:11

Pokud smlouvu uzavřete v autě prodejce,tak nárok na vrácení do 14 dnů samozřejmě máte!

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
MBC  |  30. 06. 2005 22:43

Já jsem se v Alzasoftu na tohle přesně ptal - mají to šlamounsky vyřešeno, že při zmáčknutí tlačítka odeslat + následném potvrzovací emailu není uzavřena kupní smlouva, neboť pro osobní odběr je zboží pouze "rezervováno", myslím že 48 hodin. Nedojde tedy k uzavření smlouvy na dálku ve smyslu občanského zákoníku.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
_ja_ (novy)  |  30. 06. 2005 08:22

"My teď máme ale na mysli mobilní telefon. Tam se o porušení autorských práv bát nemusíme."

Co Smartfouny s operačními systémy?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
cree3pee0  |  30. 06. 2005 07:51

Platí to i u nákupu na splátky a třeba i u Oskara?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jirka  |  30. 06. 2005 00:48

Naději na bezpečný nákup on-line zvýšíte, pokud si k návštěvě vyberete zavedený nebo známý obchod.

TREBA CYBEX ZE ?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Pet  |  30. 06. 2005 01:39

S Cybexem jsem jednu takovou zkušenost měl. Objednal jsem si mobil, který když přišel, tak mi nevyhovoval. Bez problémů jsem ho vrátil, vybral jiný za polovinu (který shodou okolností doteď používám) a rozdíl mně bez zdržování vrátili.
 
Jinak to posílání poštou je dost opruz (i kvůli vracení nebo reklamacím). Pochybuju, že by se tím kupováním a vracením někdo zvlášť bavil. Poslední dobou si dost rozmýšlím, co koupit na internetu a co radši u nějakýho místního prodejce.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Slonik  |  30. 06. 2005 04:29

No já teda na internetu nakupuju nejraději tak, ze si zboží přes e-shop objednám a buď si ho vyzvednu osobně nebo si ho nechám přivézt kurýrem. Při přebírání trvám na tom, že si dodanou věc zkontroluju a pokud se mi něco nezdá, tak jí nepřevezmu.

Poštovní dobírkou bych si asi nic neobjednával - no možná nějakou knížku nebo cédéčko.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
babca  |  30. 06. 2005 10:58

No ale to pak není obchod na dálku.
To pak nemáš těch oněch 14 dní na vrácení bez udání důvodu...
(nebo nemám pravdu?)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Stanley  |  30. 06. 2005 12:45

Je to tak, ale záleží na prodejci. Na cybexu mi bez problémů vzali zpátky foťák i když sem si pro něj byl na prodejně.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
DonC  |  02. 07. 2005 09:46

Co ty musis byt za magora, ktery si objedna fotak.... na prodejne se na nej podiva a pak rekne ze ho nechce...... na netu je asi dost neserioznich prodejcu, ale take dost velmi neserioznich nakupujicich....

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Hock  |  03. 07. 2005 14:06

Zrovna s fotaky je mensi problem. Na prodejne se tezko zjistuje, za jakych podminek prepaluje fotky nebo ze bilou barvi do ruzova (modra, zelena,zluta) a vyrobce na tento problem neupozorni. Pokud je to uplna novinka, na forech toho take moc neni.
A vyzvednuti zbozi na prodejne, kdyz se usetri za dopravu? Proc ne. I kdyz pri objednavce za x tisic davaji prodejci dopravu zdarma. Ale fotak by tuto hranici mohl presahnout i nekolikanasobne.
Tento zakon se mi zda formulovan hodne ve prospech zakaznika. A to svadi, aby se zakaznici stali neseriozni. Pro me je to vyhoda, ale prave prodejce muze mit jiny nazor, ze?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Slonik  |  30. 06. 2005 22:39

Pokud mi to přiveze kurýr tak to právo mám. Jiná věc je vyzvednutí si na prodejně. Tam by mohlo dojít ke sporům - pokud je to opravdu prodejna, tak bych to právo nejspíš neměl; pokud by to byl jen nějaký expediční sklad (tedy prostor, který není primárně určen k maloobchodnímu prodeji), dalo by se o tom dohadovat.

Mnou uvedený způsob ale praktikuji zejména proto, abych nic vracet nemusel. Je sice krásné, že mám právo na vrácení peněz, ale i když jde všechno hladce jsou s tím spojeny náklady (něco člověk protelefonuje, poštovné a hlavně ten ztracený čas). Navíc mi přijde celkem pochopitelné, že i ten nejserióznější obchod neudělá v případě vracení zboží o mnoho více než mu ukládá zákon. O těch méně seriózních pak platí, že zákazník sice má jakási práva, ale ve finále se jich může domáhat třeba až u soudu. A to je u nás dost na dlouhé lokty. Proto uplatňuji metodu předběžné opatrnosti a problémům se snažím předcházet.

Mimochodem, právo na odstoupení od smlouvy do 14ti dnů je i v případě kupních smluv uzavíraných na takových těch "propagačních zájezdech". Ale to nebudu rozebírat, protože tímto způsobem se zpravidla prodává jiné zboží než mobilní telefony

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor