Letošní novela zákona na ochranu spotřebitele posiluje práva zákazníků, jejich pozici v únoru podpořilo také nové nařízení vlády. Podle něj musí operátoři a poskytovatelé služeb elektronických komunikací dávat k dispozici vzorový formulář pro odstoupení od smlouvy, kterou zákazník uzavřel distančním způsobem (na dálku) a mimo prodejnu operátora. Upozornil na to Český telekomunikační úřad (ČTÚ) v aktuální březnové monitorovací zprávě.
Zákazník, který chce ukončit takto uzavřenou smlouvu, může využít tohoto formuláře, ale také nemusí, a výpověď může napsat sám tzv. „volnou formou“. Musí však obsahovat všechny náležitosti a musí z ní být zřejmé, o ukončení které služby se jedná. Operátor by měl zároveň poskytnout také vzorové poučení o právu na odstoupení od daných smluv. Takové informace pak usnadní spotřebitelům ukončení smluvního vztahu.
„Spotřebitelé mohou odstoupit od smlouvy prostřednictvím uvedeného formuláře, nicméně jeho vyplnění není nezbytnou podmínkou úspěšného ukončení smluvního vztahu. K tomu dojde i jakýmkoliv jiným prohlášením, které zákazník učiní a z nějž bude jasně patrné, čeho konkrétně se vůči podnikateli domáhá,“ upřesňuje v monitorovací zprávě Úřad. Informace včetně formuláře poskytuje také ČTÚ na svých internetových stránkách.
Vzorový formulář pro odstoupení od smlouvy
Text může obsahovat následující údaje a formulace
_____________________________________________
- Adresát:
- Jméno a příjmení podnikatele/obchodní firma/název společnosti:
- Adresa sídla, adresa pro doručování elektronické pošty:
Oznamuji/oznamujeme, že tímto odstupuji/odstupujeme od smlouvy o koupi tohoto zboží/o poskytnutí těchto služeb:
- Výčet zboží nebo služeb
- Výčet zboží nebo služeb
Datum objednání/datum obdržení:
Jméno a příjmení spotřebitele/spotřebitelů:
Adresa spotřebitele/spotřebitelů:
Datum:
Podpis spotřebitele/spotřebitelů (pouze pokud je tento formulář zasílán na listině)
___________________________________________________
Zdroj: ČTÚ (vzorový formulář ke stažení v PDF)
Pro smlouvy uzavřené distančním způsobem je lhůta na odstoupení od smlouvy ze strany zákazníka bez udání důvodu 14 dní (stačí poslední den lhůty odeslat doporučený dopis). To ovšem neplatí pro smlouvy uzavřené v provozovnách poskytovatele, typicky na prodejnách operátorů. V takovém případě Úřad doporučuje předem se na návštěvu prodejny připravit a nenechat se prodejcem zlákat ke spontánnímu objednání služby.