Včera jste si mohli přečíst, jak aktivovat servisní menu, Net monitor, na telefonech Nokia a k čemu takové servisní menu slouží. Dnes se dostáváme k praktičtějším informacím – dozvíte se, k čemu takový Net monitor můžete využít.
Miloš Hernych: V následujících odstavcích uvedeme několik praktických příkladů využití Net Monitoru. Je třeba ale zmínit, že u telefonů Nokia se setkáme s různými verzemi a rozsahy servisního menu, takže ne vždy musí být popsané funkce dostupné.
Dá se v servisním menu vyčíst síla signálu? Ano, dá. Nachází se na straně 1 v prvním řádku uprostřed a udává intenzitu signálu v dBm. Čím je zobrazené číslo zápornější, tím je signál slabší. Klesne-li hodnota pod –105 dBm (u třímístných čísel se znaménko mínus nezobrazuje), už si pravděpodobně nezavoláte. Naopak číslo větší než –60 dBm znamená velmi silný signál.
Jak poznám, jestli telefonuji na 900 nebo 1 800 MHz? Na straně 1 na první pozici vlevo nahoře se objevuje číslo kanálu, na kterém vybraná základnová stanice s telefonem komunikuje. Je-li číslo menší než 124, jedná se o základnovou stanici pracující v pásmu 900 MHz. Když je číslo větší než 512, jde o vysílání v pásmu 1800 MHz.
Prý se dá při hovoru zjistit vzdálenost od základnové stanice? Sice ne zcela přesně, ale dá. Telefon totiž při hovoru potřebuje vědět, kdy má začít vysílat, aby se signál dostal k základnové stanici přesně v ten správný okamžik. K tomu slouží parametr Time Advance (TA), což je číslo v rozsahu 0–63 odpovídající vzdálenosti. Vypočteme-li TA × 0,5, dostaneme přibližnou vzdálenost vysílače v kilometrech. Parametr TA se nachází na první straně servisního menu v druhém řádku na druhém místě zleva. Správné údaje však dává pouze při hovoru!
Existují tři typy kódování hlasu lišící se kvalitou: Half Rate (HR) se pravděpodobně v žádné síti dnes nepoužívá, Full Rate (FR) je standardní kvalita a Enhanced Full Rate (EFR), jehož užívání halasně propaguje EuroTel pod značkou SuperSound. Aktuální typ kódování se pozná v servisním menu na straně 1 v posledním řádku. Při hovoru se zde zobrazuje buď TFR (Full Rate) nebo TEFR (Enhanced Full Rate). EuroTel a Oskar používají kódování EFR, Paegas FR. Záleží však také na telefonu, jestli EFR vůbec umí a zda ho má aktivováno. U Nokií se aktivace provádí zapsáním kódu *3370# – telefon se sám restartuje!
Kde najdu číslo buňky a co s ním lze dělat? Každá buňka (s vědomím nepřesnosti jí říkejme vysílač) v síti GSM má přiděleno svoje číslo. V NM ho naleznete na straně 11 na posledním řádku (parametr CID). Ve starších telefonech je toto číslo čtyřmístné a je v šestnáctkové soustavě, u novějších telefonů se uvádí jako pětimístné v desítkové soustavě. Na Internetu existují neoficiální databáze základnových stanic všech našich operátorů, ve kterých lze podle tohoto čísla nalézt jejich přesné umístění.
Program Nokia Service Menu Monitor umí z vybraných telefonů Nokia přes datový kabel vyčíst nejpodstatnější údaje servisního menu, přehledně je zobrazit, případně archivovat. K číslu buňky umí přiřadit odpovídající údaj z databází základnových stanic.
Často mi doma padají hovory. Dá se s tím něco udělat? Příčin může být samozřejmě více. Doporučuji se podívat do servisního menu na stranu 41, kde je počítadlo tzv. handoverů (tak se označuje předávání volajícího během hovoru mezi jednotlivými buňkami). Pokud jsou čísla na třetím řádku nápadně vysoká, mohlo by se jednat o ne zcela ideální konfiguraci sítě tam, kde často telefonujete. Stává se to zejména na vyvýšených místech a ve velkých městech, je však mimo rámec tohoto článku vysvětlit důvody.
Vyzkoušejte, zda v takovém případě nepomůže funkce BTS Test. Projděte se po problémovém místě s telefonem v ruce a sledujte v NM na straně 1 aktuální kanál (první řádek vlevo). Mění-li se, zapamatujte si číslo, které se objevuje nejčastěji nebo nejdéle a toto číslo uložte na kartu SIM, na pozici 33 (jméno můžete zadat libovolné, pozice je ale důležitá). V hlavním menu telefonu zvolte NM a aktivujte přímo stránku 17. Nyní vypněte a zapněte telefon. Pokud je vše v pořádku, objeví se po restartu na displeji nápis BTS Test On. Od tohoto okamžiku až do opětovné deaktivace stejným postupem (tedy přímou volbou strany 17) se telefon drží jen a pouze buňky, která vysílá na kanále uloženém na 33. pozici na kartě SIM a problémy s padáním hovoru někdy ustanou. Ovšem pozor! V případě, že se dostanete mimo dosah tohoto kanálu, telefon se tváří, že je bez signálu! Je tedy nutné například při odchodu z domova BTS Test zrušit.
Podstatné údaje o baterii a nabíjení se dozvíme na straně 20. První údaj udává okamžité napětí baterie v desítkách milivoltů, údaj pod ním zobrazuje za písmenem T teplotu baterie, vedle je v případě připojené nabíječky zobrazována informace o dosavadní délce nabíjení. Údaj na posledním řádku vlevo zobrazuje přibližnou kapacitu baterie v miliampérhodinách.
Servisní menu a jiné telefony Článek byl věnován servisnímu menu telefonů Nokia, protože je stejně jako tato značka nejrozšířenější. Servisní menu lze ale aktivovat i u jiných mobilních telefonů. Například pro telefony Ericsson a Motorola je třeba kabel a speciální software, u starších mobilních telefonů Bosch ale stačí zadat a odeslat kód *#3262255*8378#, u Alcatelů kód 000000*.
Protože servisní menu slouží převážně jen k prohlížení údajů, neměli byste jeho použitím mobilní telefon nevratně poškodit. Některými postupy ale mobil můžete dostat do stavu, kdy nebudete vědět, jak dál. Co budeme vědět, to poradíme, nesmíte ale tvrdit, že jsme vás nevarovali.
Článek byl napsán pro časopis Mobility
.