Kamarád vám neřekl, že přešel k jinému operátorovi? Zjistěte to dříve, než na měsíčním vyúčtování!
Se svobodou roste zodpovědnost – v životě i v telekomunikacích. Se začátkem roku 2006 jsme dostali možnost odnést si své číslo k libovolnému operátorovi. Služba byla nejprve toužebně očekávána, po spuštění kritizována za dětské nemoci, ale dnes už je ve skvělé formě.
S přenositelností však přišla nejistota. V minulých letech jsme vždy věděli kam (do které sítě) voláme, dnes už to ale neplatí. V čem je problém? Někdo vlastně žádný nepocítí: „Proč by mě mělo zajímat, kolik provolám svému zaměstnavateli? Ani rozdíl několika desetníků na osobním tarifu mě nerozhodí…“ Pak je tu ale většina, která své náklady na volání hlídat musí a rozhodně jí není jedno, zda volá do své, nebo cizí sítě.
TIP: na toto téma můžete diskutovat ve fóru MM
Pro příklad nemusíme chodit daleko. V korunách za minutu to mají předplacenkáři Vodafonu 2,98 oproti 7,14. U „desetikorunových“ tarifů je rozdíl ještě větší, v dalších případech se do hry dostává čerpání volných minut, bonusy, akce operátorů, volání do vlastní sítě zdarma… Jednoduše? Tady jde o peníze! Jak tedy zabránit, nebo spíše počítat s tím, že voláte do jiné sítě, než by se mohlo podle předvolby zdát?
Internet, SMS, hlas a spol.
V drtivé většině případů postačí následující tabulka. Asi 98,5 % telefonních čísel stále patří do té sítě, na kterou ukazuje předvolba. V současné době je přeneseno přibližně 150 000 čísel. Pro ostatní případy naši gentlemanští operátoři připravili hned několik služeb. Některé jsou rychlé, jiné zase vždy po ruce.
O2 | T-Mobile | Vodafone |
601 (CDMA) | 603 | 608 |
602 | 604 | 774 |
606 | 605 | 775 |
607 | 73x | 776 |
71x (CDMA) | | 777 |
72x | | |
Do budoucna můžeme počítat i s předvolbou 79x, kterou dostane čtvrtý operátor U:fon
Začněme třeba u internetu. Každý z trojice operátorů má svoji webovou aplikaci:
U „růžových“ a „červených“ se dozvíte pouze fakt, jestli zadané číslo je, či není v síti onoho operátora. Proto doporučuji používat aplikaci na stránkách O2. Ta si totiž nehraje na schovávanou a sdělí přímo jméno sítě, ve které je číslo registrováno.
Nejen na internetu jde O2 příkladem
Jste-li na cestách, poslouží podobné služby dostupné přes SMS. Stačí odeslat zprávu v definovaném tvaru na určené telefonní číslo. Oproti internetu platí fakt, že je možné použít pouze službu toho svého operátora. Co do informací, nejotevřenější je opět O2.
- O2: C724123456 13.04.2007 na číslo 999333
Zde můžete zjistit, v jaké síti bylo číslo registrováno v zadaný den. Tento parametr není povinný. Odchozí SMS je zpoplatněna podle příslušného tarifu.
- T-Mobile: SIT 604123456 na číslo 4603
- Vodafone: CISLO KDE 608123456 na číslo 7700
Jedna SMS a pak věčný klid
Pokud se vám zdají popsané způsoby zbytečně složité, určitě se nebudete bránit službě, kterou jsem si nechal na závěr. Jde o hlášku, kterou budete upozorněni při volání na přenesené číslo těsně před spojením hovoru. Po jejím vyslechnutí tak ještě máte čas vytáčení ukončit.
(De)aktivace upozornění probíhá pomocí v tabulce uvedených textových zpráv zaslaných na čísla příslušných operátorů.
| O2 (999111) | T-Mobile (4603) | Vodafone (7700) |
hláška automaticky nastavena | ne | ano | ano |
aktivace | HLASKA A | HLASKA A | HLASKA A 1234 |
deaktivace | HLASKA D | HLASKA D | HLASKA D 1234 |
zjištění stavu | – | HLASKA S | – |
cena | dle tarifu | zdarma | zdarma |
U O2 je možné hlášku (de)aktivovat také na bezplatné lince *33 a na WAPu (nastavení najdete ZDE). U T-Mobilu je v pohotovosti zákaznické centrum 603 603 603, hlasový systém 4603 a T-Zones. Vodafone nabízí možnost změnit nastavení upozornění v internetové samoobsluze.