Jak poznat přenesená čísla a ušetřit

Kamarád vám neřekl, že přešel k jinému operátorovi? Zjistěte to dříve, než na měsíčním vyúčtování!

Se svobodou roste zodpovědnost – v životě i v telekomunikacích. Se začátkem roku 2006 jsme dostali možnost odnést si své číslo k libovolnému operátorovi. Služba byla nejprve toužebně očekávána, po spuštění kritizována za dětské nemoci, ale dnes už je ve skvělé formě.

S přenositelností však přišla nejistota. V minulých letech jsme vždy věděli kam (do které sítě) voláme, dnes už to ale neplatí. V čem je problém? Někdo vlastně žádný nepocítí: „Proč by mě mělo zajímat, kolik provolám svému zaměstnavateli? Ani rozdíl několika desetníků na osobním tarifu mě nerozhodí…“ Pak je tu ale většina, která své náklady na volání hlídat musí a rozhodně jí není jedno, zda volá do své, nebo cizí sítě.

TIP: na toto téma můžete diskutovat ve fóru MM

Pro příklad nemusíme chodit daleko. V korunách za minutu to mají předplacenkáři Vodafonu 2,98 oproti 7,14. U „desetikorunových“ tarifů je rozdíl ještě větší, v dalších případech se do hry dostává čerpání volných minut, bonusy, akce operátorů, volání do vlastní sítě zdarma… Jednoduše? Tady jde o peníze! Jak tedy zabránit, nebo spíše počítat s tím, že voláte do jiné sítě, než by se mohlo podle předvolby zdát?

Internet, SMS, hlas a spol.

V drtivé většině případů postačí následující tabulka. Asi 98,5 % telefonních čísel stále patří do té sítě, na kterou ukazuje předvolba. V současné době je přeneseno přibližně 150 000 čísel. Pro ostatní případy naši gentlemanští operátoři připravili hned několik služeb. Některé jsou rychlé, jiné zase vždy po ruce.

O2T-MobileVodafone
601 (CDMA)603608
602604774
606605775
60773x776
71x (CDMA) 777
72x  
Do budoucna můžeme počítat i s předvolbou 79x, kterou dostane čtvrtý operátor U:fon

Začněme třeba u internetu. Každý z trojice operátorů má svoji webovou aplikaci:

U „růžových“ a „červených“ se dozvíte pouze fakt, jestli zadané číslo je, či není v síti onoho operátora. Proto doporučuji používat aplikaci na stránkách O2. Ta si totiž nehraje na schovávanou a sdělí přímo jméno sítě, ve které je číslo registrováno.

Screenshot 2007-04-12_01-35-53.png Screenshot 2007-04-12_01-34-02.png Screenshot 2007-04-12_01-34-07.png 
Nejen na internetu jde O2 příkladem

Jste-li na cestách, poslouží podobné služby dostupné přes SMS. Stačí odeslat zprávu v definovaném tvaru na určené telefonní číslo. Oproti internetu platí fakt, že je možné použít pouze službu toho svého operátora. Co do informací, nejotevřenější je opět O2.

  • O2: C724123456 13.04.2007 na číslo 999333
    Zde můžete zjistit, v jaké síti bylo číslo registrováno v zadaný den. Tento parametr není povinný. Odchozí SMS je zpoplatněna podle příslušného tarifu.
     
  • T-Mobile: SIT 604123456 na číslo 4603
     
  • Vodafone: CISLO KDE 608123456 na číslo 7700

Jedna SMS a pak věčný klid

Pokud se vám zdají popsané způsoby zbytečně složité, určitě se nebudete bránit službě, kterou jsem si nechal na závěr. Jde o hlášku, kterou budete upozorněni při volání na přenesené číslo těsně před spojením hovoru. Po jejím vyslechnutí tak ještě máte čas vytáčení ukončit.

(De)aktivace upozornění probíhá pomocí v tabulce uvedených textových zpráv zaslaných na čísla příslušných operátorů.

 O2 (999111)T-Mobile (4603)Vodafone (7700)
hláška automaticky nastavenaneanoano
aktivaceHLASKA AHLASKA AHLASKA A 1234
deaktivaceHLASKA DHLASKA DHLASKA D 1234
zjištění stavuHLASKA S
cenadle tarifuzdarmazdarma


U O2 je možné hlášku (de)aktivovat také na bezplatné lince *33 a na WAPu (nastavení najdete ZDE). U T-Mobilu je v pohotovosti zákaznické centrum 603 603 603, hlasový systém 4603 a T-Zones. Vodafone nabízí možnost změnit nastavení upozornění v internetové samoobsluze. 

Diskuze (5) Další článek: ČTÚ: s blikající nálepkou na mobilu porušujete zákon

Témata článku: , , , , Přenesené číslo, Pře, Vyslechnutí, Gentleman, Jak,