Mobilní telefony se stejně jako každé jiné elektronické zařízení mohou pokazit. Podíváme se, co se s telefonem děje, když jej svěříte autorizovanému servisu. Také vám poradíme, jak a kdy mobil reklamovat, a které závady si můžete odstranit sami.
Tento článek vyšel v zářijovém čísle časopisu Mobility
Neexistuje žádné elektronické zařízení, u něhož by byla zaručena bezvadná funkčnost po celou dobu jeho používání, a ani mobilní telefon není samozřejmě výjimkou. V životě mnoha uživatelů proto může nastat den, kdy jejich mobil přestane fungovat.
Výrobci mobilů s určitou poruchovostí svých výrobků počítají a i když se ji samozřejmě snaží eliminovat, všichni k ní nepřistupují stejně. K posouzení kvality značek a typů mobilů se používá statistický údaj, který ukazuje, kolik daných telefonů je nutné opravovat v servisu během prvního roku používání. Obecně se má za to, že kvalitní série mobilů by se měly vejít do deseti procent – tedy že v servisu skončí každý desátý mobil.
Které mobily jsou nejporuchovější?
Do desetiprocentní poruchovosti se ale nevejdou zdaleka všichni výrobci. Nejlépe jsou na tom japonské a korejské značky (Samsung, Sharp, Sony, LG apod.), které mají poruchovost kolem pěti procent. Pod deset procent se vejde také Motorola. Poruchovost lepších evropských mobilů se pohybují kolem deseti až patnácti procent (Sony Ericsson, Siemens), těsně pod dvaceti procenty je Alcatel. Nejhůře je na tom Nokia, která se dostává až na hranici třiceti procent. Na tomto čísle se ale v drtivé většině podílí firmware, který nebývá v okamžiku uvedení telefonu na trh ještě úplně vyladěn a je třeba jej v servisu aktualizovat.
Firmware hraje hlavní roli i v servisních zásazích u jiných značek. Jeho aktualizace ale není takový problém a v rámci záruční opravy bývá poskytován zdarma. Obecně se dá říct, že ze všech mobilních telefonů se během prvního roku používání dostane do servisu každý pátý.
Ačkoli jsem hovořil o poruchovosti jednotlivých značek, nemá smysl dělat z této statistiky definitivní závěry. Žádná značka nebo typ mobilů se nedá předem odsoudit ani zvýhodnit na základě minulých zkušeností. Někdy se zkrátka na trh dostane poruchovější série mobilů.
Sony Ericsson T610 se během malé chvilky promění v hromadu součástek
Servisní technik ukazuje, v kterých místech se u Sony Ericssonu T610 musí opravi šumící reproduktor
Pro opravu šumícího reproduktoru Sony Ericssonu T610 je třeba přepájen několik rezistorů
Mobil je v pořádku, zbývá jen vyčistit displej. Pro tento účel se prodává stlačený vzduch, který dokáže odfouknout sebemenší nečistotu a displej zaručeně nepoškrábe
Nechoďte do servisu zbytečně!
Vžijte se do situace, kdy se váš mobilní telefon pokazí a v některém ohledu nefunguje tak, jak by měl. Ještě než se s ním rozhořčeně rozběhnete do servisu, vyzkoušejte sami několik způsobů, jak případnou závadu odstranit. Mnoho uživatelů jde totiž do servisu úplně zbytečně.
Pročtěte si manuál k mobilnímu telefonu. Můžete tak třeba zjistit, že při prvním nabíjení telefonu nebo třeba bezdrátového sluchátka může trvat i hodinu, než se rozběhne indikace nabíjecího procesu, že baterie při koupi telefonu není příliš nabita, že nastavený bezpečnostní kód je třeba si dobře zapamatovat, že se každý telefon neumí sám zapnout při nastaveném budíku apod. Velké procento uživatelů jde do servisu zbytečně jen proto, že o svém telefonu neví to, co by měli vědět, ačkoliv zdroj informací dostanou ve formě příručky.
Očistěte systémový konektor. Tento postup často pomáhá, vykazuje-li mobil poruchy komunikace při propojení kabelem nebo při dobíjení. Systémový konektor je velmi citlivá část telefonu.
Očistěte kontakty baterie na akumulátoru a v mobilu. Můžete tak předejít problémům s dobíjením telefonu.
Vyčistěte displej speciální pastou Displex. Když už je na displeji mnoho škrábanců, nemusíte hned měnit celý kryt telefonu, speciální pasta je velmi účinná.
Profoukněte otvor u mikrofonu a sluchátka. Otevřené části telefonu se snadno zanášejí prachem a jinými usazeninami, tento postup proto často pomůže při problémech s přenosem hlasu, kdy vás volající špatně slyší nebo naopak vy špatně slyšíte jeho.
Očistěte kontakty pod kartou SIM. Porucha komunikace s kartou může způsobovat celou řadu zdánlivě nesouvisejících problémů (restart telefonu, poruchy signálu, přerušování hovoru apod.) a jednoduché očištění kontaktů je účinnější, než by se mohlo zdát.
Tip: Všechna čištění telefonu provádějte suchým zubním kartáčkem, nepoužívejte žádnou tekutinu!
Když nechcete ztratit záruku na telefon
• nepokoušejte se mobil sami otvírat a porušit ochrannou plombu
• nenechávejte mobil odblokovat nebo do něj nahrávat neoficiální firmware
• nesvěřujte mobil do opravy neautorizovaným servisům
• používejte mobil v podmínkách předepsaných výrobcem
• vyvarujte se extrémním teplotám, pádům, zásahu vody a extrémní prašnosti
V druhé kapitole vám poradíme, podle čeho si vybrat servis, zhodnotíme klady a zápory autorizovaných servisů a podrobněji se podíváme na jejich technické vybavení.