Nokia i přes mírný pokles podílu i po prvním čtvrtletí tohoto roku udržuje pozici na čele prodejnosti mobilních telefonů. Daří se i ostatním značkám, naopak Siemens zaznamenal výrazný pokles.
Za první čtvrtletí tohoto roku se podle zprávy analytické společnosti Strategy Analytics ve světě prodalo 172 milionů mobilních telefonů. To je o patnáct milionů více než ve stejném období minulého roku.
Následující tabulka ukáže, jak se o tento balík podělily jednotlivé hlavní značky. V jednotlivých sloupcích najdete výsledky po jednotlivých čtvrtletích od začátku loňského roku, žlutě je součet za celý rok 2004. Srovnávané první čtvrtletí letošního roku je v posledním sloupci. Údaje jsou v milionech kusů.
Světová produkce mobilních telefonů |
Výrobce |
Q1/04 |
Q2/04 |
Q3/04 |
Q4/04 |
2004 |
Q1/05 |
Nokia |
44,7 |
45,4 |
51,4 |
66,1 |
207,6 |
53,8 |
Motorola |
25,3 |
24,1 |
23,3 |
31,8 |
104,5 |
28,7 |
Samsung |
20,1 |
22,7 |
22,7 |
21,1 |
86,6 |
24,5 |
LG |
8,8 |
9,9 |
11,8 |
13,9 |
44,4 |
11,1 |
Sony Ericsson |
8,8 |
10,4 |
10,7 |
12,6 |
42,5 |
9,4 |
Siemens |
12,8 |
10,4 |
12,7 |
13,5 |
49,4 |
9,3 |
ostatní výrobci |
36,6 |
36,5 |
34,9 |
37,6 |
145,5 |
35,2 |
Celkem |
157 |
159,5 |
167,45 |
196,6 |
680,5 |
172 |
V čele žebříčku stojí Nokia se svými téměř čtyřiapadesáti miliony mobilů, které prodala v prvním čtvrtletí. Je to takřka dvakrát tolik než se podařilo druhé Motorole. Americký výrobce dokázal udat 28,7 milionu kusů.
Situaci na trhu dobře popisuje i následující tabulka. Místo prodaných kusů ukazuje podíly na trhu. Opět zde jsou jednotlivá čtvrtletí od začátku loňského roku, podíl za celý rok 2004 a první čtvrtletí 2005.
Podíl výrobců na trhu |
Výrobce |
Q1/04 |
Q2/04 |
Q3/04 |
Q4/04 |
2004 |
Q1/05 |
Nokia |
28,5% |
28,5% |
30,7% |
33,6% |
30,5% |
31,3% |
Motorola |
16,1% |
15,1% |
13,9% |
16,2% |
15,4% |
16,7% |
Samsung |
12,8% |
14,2% |
13,6% |
10,7% |
12,7% |
14,2% |
LG |
5,6% |
6,2% |
7,0% |
7,1% |
6,5% |
6,5% |
Sony Ericsson |
5,6% |
6,5% |
6,4% |
6,4% |
6,2% |
5,5% |
Siemens |
8,2% |
6,5% |
7,6% |
6,9% |
7,3% |
5,4% |
ostatní výrobci |
23,3% |
22,9% |
20,8% |
19,1% |
21,4% |
20,5% |
Celkem |
100,0% |
100,0% |
100,0% |
100,0% |
100,0% |
100,0% |
V dlouhodobém srovnání je vidět, že ačkoli je podíl Nokie na trhu stále ještě největší, ve srovnání se čtvrtým čtvrtletím minulého roku výrobce zaznamenal propad. Naopak největší vzestup vidíme u Samsungu, který se ale ještě stále nedostal před druhou Motorolu. Tato značka zaznamenala růst především v asijském regionu. LG si drží silnou pozici v severní Americe.
Následující grafy srovnávají změnu podílu na trhu za stejná období – meziročně. První graf porovnává prodej v prvním čtvrtletí let 2005 a 2004, druhý graf potom stejné období v letech 2004 a 2003.
V těchto grafech nejvíc zaujme propad Siemensu. Zatímco v porovnání let 2003 a 2004 byl na druhém místě, nyní se jeho produkce propadla. Všechny značky přitom vyrostly, nejvíc LG, ale to je dané hlavně nízkým podílem, ze kterého se tato značka dostává nahoru.