Co všechno předchází tomu, než se vám dostane nový mobilní telefon do ruky? Nahlédněte s námi do kuchyně designérů.
Málokoho napadne se zamýšlet nad cestou, kterou musel mobilní telefon urazit, než se stal prodejním artiklem lákajícím tisíce nových majitelů. Věřte, že se jedná o pořádný kus neuvěřitelně vzrušující a komplikované cesty od první myšlenky až po uvedení na trh.
Na počátku byl materiál
Otcem tváře mobilních telefonů Nokia 6500 je designér společnosti Nokia Anton Fahlgren, spolu s Henrikem Johanssonem, produktovým managerem. Na první pohled nenápadný párek seveřanů se však pořádně vytáhl. Jejich poslední kousky předčily očekávání v počtu prodaných kusů. Nokia 6500 classic a Nokia 6500 slide označeny jako „Umělecké spojení materiálů a techniky v telefonech střední třídy“ a nejsou svému zařazení nic dlužny. Prvotřídní design v sobě skrývá funkce telefonů třetí generace.
TIP: Nokia 6500 classic v katalogu mobilů, velká recenze 6500 classic a 6500 slide
Autoři tohoto mobilu usoudili, že blyštivých pozlátek už je dost. Rozhodli se nabídnout zákazníkům telefon, který je konstrukčně odolný, designově dokonalé spojuje moderní materiály: „Nejedná se jen o design podle posledních trendů, ale o design, který vydrží – o klasiku,“ prohlašuje Anton Fahlgren.
Základem dobrého produktu je znalost zákazníků a jejich potřeb. Uživatelé mobilních telefonů jsou různí: „Každá skupina uživatelů má své specifické požadavky, které je potřeba znát, abychom jim mohli nabídnout telefon, který je uspokojí,“ shodují se autoři Nokie 6500 classic.
Muži, kteří stvořili 6500 classic: Anton Fahlgren a Henrik Johansson
Na počátku designérské práce při vývoji nového mobilního telefonu stojí, podle Anthona Fahlgrena, výběr materiálu: „Je to základ. Podle volby matriálu můžeme rozmýšlet, jak bude mobil vypadat. Každý z materiálů nabízí specifické možnosti práce s ním samotným, stejně jako konstrukční vlastnosti.“ Pro novinku mezi telefony střední třídy zvolil designér hliník. Materiál méně typický, zato stále více využívaný: „Hliníkový povrch je unikátní svými vlastnostmi, odolností a možnostmi opracování,“ vysvětluje svůj výběr Anthon Fahlgren, umělecký otec Nokie 6500 classic.
Vývoj stojí a padá na rozhodnutí
„Vývoj nového modelu mobilního telefonu je nesmírně náročná, zato však zajímavá práce,“ říká Henrik Johansson, produktový manažer společnosti Nokia, který třímá ve svých rukou velkou moc. Právě on je tím člověkem, který určuje, jaké atributy bude splňovat daný model mobilu, rozhoduje o sebemenším detailu a zajišťuje koordinaci mezi jednotlivými stádii zrodu každého nového modelu. „Samotný vývoj může trvat i pět let. Máme dvě možnosti, jak přistupovat k práci na vývoji modelu, který má splňovat jisté požadavky. První z nich je mobil uvést na trh v poměrně krátké době, podmínkou však je, že budeme vycházet z komponentů, které jsou již k dispozici a z nich sestavíme nový model. Druhou, časově náročnější možností je pak vytvořit si představu a návrh nového modelu, přesně specifikovat technické požadavky a čekat, až budou vyvinuty námi navržené komponenty,“ vysvětluje Henrik.
Pouze obyčejná tužka a papír: tak vzniká design neobyčejného telefonu
Drobounké překážky obřích rozměrů
Samotný design Nokie 6500 classic prošel dlouhým vývojem a svou podobu mnohokrát změnil. „Málokdo si umí představit, jak i ty nejdrobnější detaily dokáží ovlivnit vývoj telefonu,“ poukazuje na náročnost vývoje nového mobilu Henrik Johannsson, „například u Nokie 6500 classic způsobil velké komplikace úhel spodních rohů na navigační klávese, který se liší od úhlu horních rohů. Při výrobě jsme narazili na problém s umisťováním této klávesy, protože přístroj, který skládá dohromady jednotlivé komponenty, nebyl schopen rozpoznat, jak má klávesu umístit. Pokud ji převrátil, součástka neseděla a nebylo možné dokončit seskládání mobilního telefonu. Řešením byla výměna tohoto přístroje. Není neobvyklé, že musíme pořizovat pro každý typ mobilu nový přístroj pro jeho montáž,“ dodává Henrik s naprosto klidným výrazem ve tváři, jakoby se nejednalo o nic mimořádného. Takového a ostatních podobných detailů si běžný uživatel všimne jen zřídka a přitom právě tyto drobnosti utváří celý přístroj, jehož zrod je podmíněn mnoha faktory a práce na něm bývá velmi náročná.
Kompletování jednotlivých pohledů do celkového konceptu
Skryté umění
„Necítím se jako celebrita,“ říká s upřímnou skromností Anthon Fahlgren, designér pracující pro největšího výrobce mobilních telefonů, který se svému řemeslu užil ve švédské škole světoznámého designéra, „nebránil bych se jakékoli designérské práci, ale práce s mobilními telefony je nesmírně zajímavá,“ dodává třicetiletý umělec. Je tedy možné, že jednou budete sedět třeba na židli od designéra, který je autorem Nokie 6500 classic. Prozatím se můžete kochat vytříbeným designem tohoto mobilu, bavit se jeho bohatou výbavou a studovat, čím vším tento malý kousek moderní technologie prošel, než se vám usadil v dlani.