Nové mobily Alcatel z řady 50x a 70x jsou pro manažera špičkově vybaveny. Mají kalendář, seznam úkolů, velkou paměť pro kontakty. Naštěstí už do nich data nemusíte přidávat ručně: Alcatel už má balíček, který umí synchronizovat mobil s počítačem.
Nové mobily Alcatel z řady 50x a 70x jsou pro manažera špičkově vybaveny. Mají kalendář, seznam úkolů, velkou paměť pro kontakty. Každý kontakt může mít více záznamů, jako např. mobil, telefon do práce, e-mail, funkce, firma apod. Je logické, že tyto údaje nebudete všechny zadávat do mobilu ručně.
Alcatel konečně nedávno uvolnil program pro synchronizaci s počítačem, resp. s programy Microsoft Outlook, Lotus Notes a Organizer. Baliček se jmenuje Data Kit a najdete v něm:
- datový kabel (bohužel hodně krátký),
- program PhoneTools pro správu mobilu, posílání faxů, připojení k Internetu
- a program Intellisync, který umí synchronizovat mobil s počítačem.
Zatím není balíček komerčně nabízen, nicméně jeho uvolnění do volného prodeje se dá očekávat velmi brzy, předpokládaná cena okolo třech tisíc.
Dnes podíváme na program pro synchronizaci, Intellisync for Alcatel.
Nejprve ho musíte nastavit Ihned při instalaci si vybíráte sériový port, přes který bude mobil komunikovat s počítačem. Nicméně, můžete jej změnit i po instalaci, před každou synchronizací. Po spuštění programu se ukáže základní obrazovka se třemi tlačítky: první slouží pro spuštění synchronizace, druhé pro nastavení a třetí pro zobrazení seznamu historie všech synchronizaci a provedených procesů (výmaz, přidání, upravení položky).
Nejprve je nutné nastavit, co se bude synchronizovat a jak. Klepněte tedy na druhé tlačítko. V dalším dialogu vybíráte port pro komunikaci, implicitně je nastaven ten, který jste vybrali při instalaci. Další, podstatně důležitější nastavení se skrývají pod tlačítkem Configure Applications.
Zde si vybíráte, s jakým programem se mají synchronizovat kontakty, kalendář a úkoly v mobilu. Vybírat můžete z programů Lotus Notes 4.5 a 4.6, Lotus Organizer a Microsoft Outlook od verze 98 nahoru. Výběr aplikace provádíte klepnutím na danou položku a stisknutím tlačítka Choose. Tam také vybíráte, zda se mají data jen kopírovat z mobilu do počítače, nebo z počítače do mobilu, případně plně synchronizovat.
Poznámka: Nevíte přesně, co je synchronizace? Proces, kterým se data v mobilu a počítači spojí dohromady. Změny, které uděláte v mobilu, se projeví v programu v počítači a naopak. Pokud nějaký záznam z mobilu nebo počítače smažete, smaže se (po případném potvrzení) i v druhém zařízení. To stejné patří i pro přidávání záznamů. Cílem je, aby v mobilu i v počítači byly stejné informace, i když je budete měnit pouze v jednom zařízení.
Tlačítko Advanced pak nastavuje další parametry synchronizace. Na záložce ToDo volíte, zda se mají přesunovat pouze změněné položky (pending items) nebo všechny položky. Doporučuji nechat implicitní nastavení. Další záložka Confirmations nastavuje, zda se má program ptát na mazání (confirm deletions), změnu a přidání položek.
Nejdůležitější je ale záložka Conflict Resolution, která nastavuje způsob řešení konfliktů. Konflikty nastávají tehdy, když se nějakým způsobem změní tatáž položka v počítači i v mobilu. Jednotlivé přepínače mají tento význam:
- Add all conflicting items – všechny konfliktní položky budou zdvojeny. Do mobilu se přidá ta z počítače a naopak, takže budou na každé straně obě verze.
- Ignore all conflicting items – konflikty budou ignorovány. Do počítače se nepromítne změna z mobilu a naopak.
- Alcatel wins – poměrně jasné: položka v počítači se změní podle změny v mobilu.
- MS Outlook wins (zde je případně jméno vámi vybraného programu) – položka v mobilu se přepíše konfliktní položkou z počítače.
Poslední záložku tohoto dialogu můžete nechat být, není důležitá.
Nyní máte možnosti synchronizace nastaveny a můžete ji spustit z hlavního dialogu tlačítkem
Synchronize Your Data. Postupně se budou číst záznamy z mobilu a z počítače, zjišťovat změny, zapisovat nové položky, mazat staré apod. V případě konfliktů se počítač dotáže, případně upozorní na změny, které provedl. Tyto změny můžete, pokud jste si to nastavili, buď potvrdit, nebo zamítnout.
Pokud jste si v úkolech vytvořili kategorii, bude automaticky vytvořena v Outlooku (případně jiném programu) a naopak. To samé platí pro kontakty – pokud máte někoho v mobilu ve skupině Pracovní seznam, v Outlooku se přiřadí do kategorie Professional. Pokud máte lidičky v Outlooku rozděleny do vlastních kategorií, vytvoří se tytéž kategorie v mobilu.
Bohužel, jinak bezchybná synchronizace má malý problém – v mobilu se nezobrazují české znaky, resp. jsou vidět čárky, a místo znaků s háčky různé paznaky. Zkoušel jsem také kontakty z kalendáře nasypat do čistého Outlooku. Všechny znaky byly vidět normálně česky, až na „ž“ a „š“ – místo nich se ukazovala mezera. Ostatní znaky se v Outlooku zobrazovaly normálně.
Synchronizace se tedy hodí tehdy, pokud nepoužíváte české znaky, případně máte v kontaktech, úkolech a kalendáři jen čárky. Pokud ale máte všechno česky, může to být problém.