Jak to bude s mobilní televizí DVB-H: zeptali jsme se u T-Mobilu (interview)

Minulý týden byl spuštěn pilotní provoz digitálního televizního vysílání pro mobilní telefony. Technologii DVB-H v Česku představil T-Mobile a zavádění služby provází několik komplikací a nejasností. Vše jsme shrnuli do deseti otázek, na které se nám od T-Mobilu dostalo odpovědí.

Technologie DVB-H je standardem pro digitální televizní vysílání pro malá mobilní zařízení, zejména tedy pro mobilní telefony. Tuto moderní a po světě zatím nepříliš rozšířenou službu u nás minulý týden spustil T-Mobile spolu s Českými radiokomunikacemi (více informací zde).

Služba digitálního televizního vysílání, u T-Mobilu nazvaná Televize v kapse, už funguje na území Prahy v pilotním provozu. Komerčnímu spuštění ovšem brání především nepřipravené české zákony. Co ale přijde, až boj s byrokracií skončí? Co pro nás T-Mobile připraví a jaké komplikace ještě mohou při zavádění služby nastat? Zeptali jsme se za vás.

 


1) Kdy plánujete oficiální spuštění služby DVB-H v Česku a kolik bude služba běžného zákazníka stát?

Spuštění závisí na vyřešení legislativních podmínek, chtěli bychom službu spustit v příštím roce. O ceně je zatím předčasné mluvit; zjištění cenové hladiny akceptovatelné koncovými uživateli je právě mj. cílem zahájeného veřejného pilotního provozu. Plánujeme nabídnout základní a prémiový balíček TV kanálů a na základě stávajících indikací předpokládáme cenu základního balíčku v rozmezí 50 - 100 Kč.

2) Jaké bude pokrytí signálem DVB-H při oficiálním spuštění?

Naším cílem je pokrýt co největší území ČR v co nejkratším čase, nicméně to závisí na způsobu definování Multiplexu pro DVB-H (ideálně celý Multiplex vyčleněný pro DVB-H) a na postupném uvolňování frekvencí pro DVB-H v důsledku přechodu z analogového na digitální vysílání.

3) Jaké přístroje budeme moci využívat k příjmu DVB-H? Obohatí nabídku T-Mobilu nějaké nové, speciální telefony nebo zvláštní přístroje? Jaké konkrétně?

Pro pilotní provoz využíváme prototyp DVB-H telefonu od společnosti Motorola. Pro potenciální zákazníky je jistě dobrou zprávou to, že všichni významní výrobci mobilních telefonů pracují na vývoji DVB-H telefonů, přičemž některá zařízení jsou již k dispozici i v komerčním provozu, tudíž můžeme předpokládat, že v době komerčního spuštění budeme mít k dispozici několik typů DVB-H telefonů různých značek.

4) Jaká bude programová skladba po spuštění služby? Budou televizní programy interaktivní?

Chceme nabízet širokou nabídku TV kanálů různorodého zaměření (příkladem je i testovací projekt, v němž nabízíme domácí i zahraniční TV kanály, obsahující zpravodajství, hudbu, filmy, dokumenty, programy pro děti i dospělé. Počítáme s vysokou mírou interaktivity, jejíž některé prvky jsou k dispozici již nyní v testovacím provozu. V komerčním provozu by měl být každý program obohacen o široké portfolio interaktivních služeb, jako jsou odkazy na související informace na internetu, možnost stažení log, vyzváněcích melodií, tapet, objednání zpravodajství prostřednictvím SMS/MMS apod.

5) Jak velký zájem o službu „televize v kapse“ očekáváte?

V Evropě proběhla již celá řada testů DVB-H, z nichž některé realizovaly také naše partnerské sítě T-Mobile. Tyto průzkumy ukázaly, že o DVB-H je obecně velký zájem a že diváci v průměru sledovali (v jednotlivých zemích se údaje nepatrně liší) „televizi v kapse“ okolo 30 minut denně. Nejpopulárnější byly zpravodajské relace, sport či případně seriály. V ČR očekáváme obdobné výsledky, ale více nám napoví náš pilotní provoz a doufáme, že i veřejný test, které by tuto otázku měly jasně zodpovědět.

6) Jaké jsou ohlasy na tuto službu v zahraničí? Plní se prognózy operátorů ohledně předpokládaného zájmu o mobilní televizi?

DVB-H je velmi mladá technologie. V komerčním provozu je zatím pouze v Itálii u operátora 3 Italia (Hutchinson 3G). Tam během prvního měsíce komerčního provozu projevilo o službu zájem více než 100 000 zákazníků, což lze považovat za fenomenální úspěch i vzhledem k tomu, že v prvních měsících při spuštění měli k dispozici pouze jeden typ DVB-H telefonu.

7) Jak rychlé bude další rozšiřování signálu DVB-H po území ČR?

Budování pokrytí pro DVB-H je z technického hlediska poměrně snadnou a rychlou záležitostí a v zásadě by bylo možné pokrýt většinu území během několika málo měsíců. Kromě technického hlediska je zde však ještě také regulační hledisko – tedy podmínky licence a rychlost vypínání analogového TV vysílání (tj. uvolňování dalších TV kanálů pro DVB-H a DVB-T). V neposlední řadě pak také závisí na zájmu zákazníků o tuto službu, počtu dostupných zařízení, zájmu TV stanic apod.

8) Na jaké další programy se mohou zákazníci těšit? Bude například nějaký speciální televizní kanál určený výhradně pro DVB-H?

V současné době probíhají jednání s celou řadou provozovatelů TV stanic. Je však třeba zmínit, že za současných legislativních podmínek není možné, aby byl TMCZ vlastníkem obsahové licence a současně licence k provozování sítě elektronických komunikací (síť GSM/UMTS) z důvodu zákazu křížového vlastnictví obou licencí. Co se speciálního TV kanálu pro DVB-H týče, tak je to určitě jedna z možností, avšak, jak bylo řečeno výše, jeho realizace je rovněž závislá na platném legislativním rámci.

9) Budou pro DVB-H zavedeny nějaké speciální koncesionářské poplatky nebo bude DVB-H zahrnuto do poplatku pro příjem televize v domácnosti (firmě)?

Na to zatím nemohu jednoznačně odpovědět, protože zavedení koncesionářských poplatků bude záviset na platné legislativě v době komerčního spuštění.

10) Je možné, aby službu využíval zákazník konkurenčního mobilního operátora pokud bude vybaven přístrojem schopným příjmu DVB-H?

Každý mobilní operátor bude nabízet své portfolio TV kanálů, čímž si budou operátoři konkurovat a bude v zájmu operátora tyto TV kanály zpřístupnit jen svým zákazníkům. Nicméně pokud budou v nabídce mobilního operátora volně šířené TV kanály, pak to možné bude.

Na otázky odpovídala Eva Šnáblová, oddělení Strategie T-Mobile

Diskuze (26) Další článek: Anketa: chcete v bazaru diskuse?

Témata článku: , , T Mobil, Veřejný test, T - Mobil, Programová skladba, Mobil, MOBI, Jak, Fenomenální úspěch