V včerejších článcích jsme vám pomohli vybrat operátora, dnes je na řadě výběr mobilu. Na trhu je hodně modelů, ale jen pár, které budou vyhovovat vašim požadavkům.
Abyste mohli služeb, které jste si u mobilního operátora zvolili, využít, potřebujete mobilní telefon. Protože s tarifem nebo předplacenkou máte vybrán i seznam služeb a funkcí, které budete používat, je vhodné toto přizpůsobit i výběru mobilu. K čemu vám bude WAP nebo datové hovory, když si koupíte mobil bez podpory těchto funkcí?
Mnoho uživatelů, typicky žen, studentů a mladých lidí, vybírá telefon podle vzhledu. Sem patří barva – čím barevnější, tím lepší. To je dáno snahou vyniknout; žlutým mobilem zaujmete daleko více než běžnou šedou či černou. Telefon také musí mít atraktivní design, vybočovat ze zaběhnutých konvencí. Sem patří typicky nejnižší modely popř. vyloženě stylové telefony. Jiní naopak dávají přednost eleganci a funkcím.
Pokud hodně cestujete, bude pro vás důležitá doba výdrže baterie, a to jak výdrž baterie při volání, tak v pohotovostním stavu. Je přece diametrální rozdíl mezi telefony, když jeden vydrží týdenní služební cestu, a k druhému si musíte vzít dvě náhradní baterie nebo dobíječku. Důležitá je také doba nabíjení. Opět je rozdíl mezi baterií, která sice vydrží týden, ale musíte ji nabíjet pět hodin nebo vydrží je tři čtyři dny, ale nabitá je za hodinu. Bohužel, dobu nabíjení vám prodejce neřekne a udávaná pohotovostní doba je od reálných hodnot mnohdy zkreslená. Vhodnějším ukazatelem jsou proto testy výdrže časopisu Mobility - přehled dosavadních měření najdete
zde.
Pro pohodlné používání je důležitá také velikost a hmotnost telefonu. Pryč jsou doby, kdy jste museli za opaskem nosit kladívka – hmotnost dnešních mobilů se pohybuje mezi 100 a 150 gramy, až na výjimky jsou velice malinké. Při výběru mobilu je také důležité, zda budete telefon nosit v kabelce nebo v pouzdře, nebo zda jej bude mít převážně v kapse. Platí ale, že malý a lehký telefon je většinou dražší a také vydrží kratší dobu na jedno nabití baterie. Záleží na prioritách.
Pro někoho je vzhled, velikost a hmotnost nedůležitou záležitostí, každý však pocítí, když se mu s telefonem špatně zachází. Nevyhovující struktura menu, špatně se držící přístroj při psaní zpráv jednou rukou, tvrdá tlačítka, ze kterým naskáčou mozoly nebo třeba malý a nepřehledný displej se slabým podsvícením. To vše se dá shrnout do jednoho slova – ergonomie. Zkrátka, pokud chcete, aby se vám s telefonem dobře pracovalo, musí splňovat základní ergonomické požadavky. Do velké chlapské ruky se spíše bude hodit větší telefon, drobným ženským prstíkům budou vyhovovat i malé telefony s drobnými klávesami.
Mezi standardní možnosti mobilu už dnes patří časové funkce; mobil bez nich si prostě nekupujte. Kromě toho, že telefon ukazuje aktuální čas a datum, takže nahrazuje hodinky, umí také ráno vzbudit. Určitě nechtějte mobil bez možnosti ukázat datum a čas zmeškaného hovoru – to je nadmíru důležitá funkce.
Mnohé nové telefony nižší střední, střední a vyšší třídy dnes podporují WAP a také datové hovory. Obojí je důležité pro přístup na Internet – WAP přímo na displeji telefonu, datové přenosy potom pro připojení přes vestavěný modem a notebook. Mnohé telefony i přesto, že podporují datové přenosy, nemají vestavěný modem a tehdy je nutné použít softwarovou nebo hardwarovou náhradu. Pokud datujete z notebooku, usnadní vám život také infračervený port, nebudete totiž muset připojovat telefon k notebooku pomocí drahého kabelu.
Standardní a zatím pouze u Pageasu využívanou funkcí je SIM Toolkit. Umožňuje například ovládat bankovní účet z menu telefonu, získávat informace jako je zpravodajství, počasí aj. přímo z menu telefonu. Je to podstatně pohodlnější než dotazovat se operátora pomocí textových zpráv. SIM Toolkit ale umí každý nový mobil, čímž je otázka zda si pořídit mobil bez a nebo s ním tedy automaticky vyřešena.
Toto byly standardní funkce, které má téměř každý mobil. Pokud si můžete dovolit za telefon připlatit, výrobci vám nabídnou modely, které toho umí daleko více. Můžete mít kalendář v telefonu, ovládání hlasem, vnitřní paměť na zprávy a telefonní čísla, skupiny volajících, profily, kalkulačku, hry, stopky apod. Velmi stručný popis těchto nadstandardních funkcí najdete ve sloupku u tohoto článku.
Telefon je otázkou kompromisu Dejme tomu, že máte zvoleny funkce, které od mobilu požadujete. Podle nich vyberete ideální telefon a zaplatíte. Existuje také jiný přístup – napřed si zvolíte cenovou hranici, kterou by váš telefon neměl pokořit a teprve pak vyberete přístroj, který nejvíce odpovídá vašim požadavkům. Zde je však nutné udělat určité kompromisy.
Pří výběru mobilu i služby buďte opatrní a raději si všechno pěkně dlouho promýšlejte. Dotovaný telefon budete splácet dva roky ve formě paušálních poplatků, telefon z předplacené sady zase nelze používat s jinou kartou SIM. Myslete na to, že s volbou operátora si zároveň volíte telefonní číslo, a s každou změnou operátora musíte vyměnit i číslo.
Deset otázek, než koupíte mobil - Líbí se vám telefon, jeho design, hmotnost a velikost?
- Jakou má pohotovostní dobu (jak dlouho vydrží zapnutý)?
- Jak dlouho s ním můžete volat (doba hovoru)?
- Je duální? Podporuje síť 1800 MHz, kterou provozuje síť Oskar a kterou začínají používat také ostatní operátoři?
- Je ergonomický? Používá se dobře? Má dobré ovládání? Má velký a dobře čitelný displej?
- Podporuje EFR, které využívá EuroTel a Oskar?
- Píší se na něm dobře zprávy? Zobrazuje jméno odesílatele textové zprávy?
- Podporuje časové funkce? Zobrazí datum a čas zmeškaného hovoru?
- Podporuje WAP a datové funkce?
- Udrží volání i v místech se slabým signálem?
Pokud jste na všechny otázky odpověděli kladně, pak jste si vybrali ten správný mobil!