Je v Česku opravdu tak draho?

Diskuze čtenářů k článku

Martin  |  14. 04. 2010 11:23

Smažte ten článek, nebo ho opravte, aby zbytečně nemátl většinu lidí, kteří do problematiky zase tak nevidí. Pan autor si evidentně nebyl schopen metodiku ani přečíst, natož ji správně přepočítat. Jediná čísla, která mu v článku sedí jsou počty SMS a MMS. Zbytek je ÚPLNĚ MIMO a to z jednoho prostého důvodu - to co autor uvádí u jednotlivých telekomunikačních košů za provolané minuty jsou POČTY SPOJENÍ. Počty minut pro jednotlivé koše jsou trošku jinde, ale to by si musel autor článku asi dát práci s tím to přepočítat dle průměrných délek hovorů pro jednotlivé koše do jednotlivých směrů, které jsou v metodice OECD také specifikovány.
Sice je to teď už irelevantní, protože v březnu 2010 byla vydána nová metodika, ale jen pro informaci jsou počty minut pro jednotlivé koše následující (podotýkám, že je to v tarifikaci 1+1, takže pro relevantní aplikaci na ceníky našich operátorů je nutné tyto minuty přenásobit vhodným koeficientem pro tarifikace jednotlivých tarifů):
Nízký tarif: 44,1 minuty (FIX 9,9, MOB 32,28, Voicemail 1,92)
Střední tarif: 114,01 minuty (FIX 24,57, MOB 85,8, Voicemail 3,64)
Vysoký tarif: 245,98 minuty (FIX 47,6, MOB 190,54, Voicemail 7,84)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Furret  |  10. 09. 2009 11:23

Možná to není tak drastiké, jak napsalo OECD, ale pořád je tu zatraceně draho a to v podstatě za nic. Vodafone a O2 alespoň předstírají, že něco rozvíjí(staví 3G síť), ale T-mobile jen dojí a zdražuje, dojí a zdražuje, dojí a dojí....

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
JJ  |  01. 09. 2009 08:37

Autor článku zřejmě netuší, co vůbec píše. Takový článek by mohl vyjít prvního dubna, ne rozhodně teď. Česko bylo a je jeden z nejdražších států na mobilní služby a to již od počátku nástupu mobilní sítě NMT od Eurotelu. Pravdou je, že původní ceny 30 a více korun za minutu, platba za příchozí hovory a podobné nesmyslnosti naštěstí odpadly, nicméně jsme stále drazí v porovnání s okolní Evropou.
Možná za xx let se to změní, kdo ví

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Marf  |  31. 08. 2009 18:05

Tipuji OECD že uvažovali kolik platí zakazník zcela neuvázaný (hovorově, datově, zprávově) v ročním průměru. To že češi jsou zyvklí se uvazovat k pevné měsíční spotřebě a jinak se nedoplatit, v zahraničí nepochopí. Neřeší "Ježiš už mi zas zbyly minuty, komu bych zaloval. Došly minuty, zavolej mi. Já taky nemám.." Zkuste si to přepočítat na svobodné lidi, kteří klidně mužou měsíc odložit foun a přitom neplatit totéž.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Marf  |  31. 08. 2009 18:18

Resp: Né že by neměli tarify s pevnou spotřebou - ale tam jsou ty ceny zas jinde. Tarify s pevnou spotřebou se nedají srovnávat vůbec. Jediný porovnatelný je absolutně volný tarif.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Michal  |  30. 08. 2009 19:42

Ziji v Angli. Mam tu mesicni pausal za 15 liber (mohu ho kdykoliv zrusit) a za to mam 300min volani po UK a 500 smsek. Za 20 liber bych mel 600 minut a neomeze smsek. Samozrejem mam neomezene voalni zdarma vramci site. Kdybych se chtel vazat, tak za 20 liber mesicne pri uvazani na 12 mesicu budu mit 800 mimut, neomezene smsek a volani vramci site zdarma....Jedna libra je cca 30kc. Myslim si, ze to vypovida hodne. A nehlede k tomu, ze na tech 15 liber delam dve hodiny.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
MASH  |  28. 08. 2009 22:45

Hmmm... Takze, opet vysmech! Sice se budu opakovat, ale velmi rad sem predlozim me oblibene srovnani se zahranicim:
Pokud se konkretne podivame treba na O2, notabene na temer srovnatelnem trhu - na Slovensku:
1) Pausal 0Kc (+zadne nutné balicky)
2) Volani do vsech siti, cely den = 3,30Kc/min
3) SMS do vsech siti po cely den = 1,50Kc
4) Uctovani 1+1 (to zn. od zacatku hovoru po sekundach)
5) Po 3. minute volani do site O2 zdarma (neni to akce, plati porad)
6) MMS (do 300kB) = 5,75Kc
7) Data (maily, internet) = 0,02Kc/1kB, tedy 2 halire za 1 kilobajt - navic uctovani po 1kB!
To, ze cesti operatori se chovaji naprosto otresne, je po elementarnim srovnani se zahranicim jasné na prvni pohled. Mozna bych byl jeste jakztakz benevolentni, kdyby se operatori vehementne snzaili o masivni investice do technologii a rozvoje siti... Ale. Vsichni nasi operatori uz maji davno, DAVNO a predevsim mnohonasobne zaplacene veskere infrastrukturalni i technologicke investice. Jejich soucasne investice jsou financne naprosto zanedbatelne, naopak rocni zisky se splhaji ke 100 miliardam - a to i v dobe krize!!! Neexistuje poradna konkurence, ceny sluzeb jsou ve vysledku u vsech 3 temer stejne! Pouzivaji klamave a zavadejici reklamy typu: "Tydne mate 20 SMS ZDARMA, ale musite si zaplatit kazdy tyden balicek za 150Kc".

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Snekac  |  28. 08. 2009 00:11

Vzhledem k tomu, že v článku jsou naprosto špatně údaje, je celý bohužel špatně.
Tedy ano, v Česku draho je, viz mobilovinky.blog.mobilmania.cz ...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jey  |  27. 08. 2009 22:43

Nestačím se divit, jak se tu může objevit podobný článek :( Autorovi gratuluju, už jsem četl jeden zmaštěnej v mobilitách, ale tohle už je moc. Navíc nechápu, proč se demagogicky do toho článku vrtají tarify se smlouvou na 2 nebo 3 roky? Viz O2 a T-Mobile. Takhle se to vážně dělat nedá.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
fx  |  27. 08. 2009 11:31

tak takhle špatný článek jsem tady na MM nečetl už ani nepamatuji.. Za prvé je nutno podotknout, že průměrný zákazník nevyužívá nejvýhodnější tarif.. Dělal jsem na infolince TM a mohu říci, že s výraznou převahou převažují zákazníci, jejichž tarif je zvolen naprosto nevhodně. Není ničím výjimečným, když Vám volá zákazník s útratou kolem 2500 Kč měsíčně a má nastavený tarif T20, který se nabízel někdy před mnoha lety a který za 180 Kč nabízí 20 volnýh minut.. Lidi většinou ani neví, jaký tarif vůbec mají.. Zkrátka se o to nezajímají.. A takových je opravdu většina.
Dalším faktorem je to, že mezi SIM kartami operátorů je spousta tzv. mrtvých SIM karet, které jen leží v šuplíku.. Takové SIM karty by se ve výpočtech vůbec neměly zohledňovat, protože se nejedná o skutečného zákazníka.. Pak by se samozřejmě i ARPU výrazně zvýšilo.
Nemluvě o rozdílu mezi mediánem a aritmetickým průměrem, který autorovi zřejmě opravdu nic neříká.. Jak již zmínil kolega výše nade mnou ;)
Celý článek vypadá jako PR zaplacený společně všemi třemi operátory. Je v něm tolik nesmyslů, že se mi z něho chtělo až zvracet

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Petr  |  27. 08. 2009 13:59

Pokud byla metodika OECD pro všechny země jednotná, lze předpokládat, že tam bude pro všechny země srovnatelná chyba, a vzájemné srovnání a pořadí zemí bude celkem odpovídat. Ze studie lze tedy vyvozovat, že je u nás opravdu nepřiměřeně draho.
Ze článku lze zase vyčíst, že i v předražené zemi lze při věšteckém umu a vhodné volbě tarifu telefonovat levněji než běžný zákazník telefonuje.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
fx  |  27. 08. 2009 14:15

To samozřejmě nikdo nepopírá.. Ale článek je zavádějící.. Snaží se člověku podsunout, že ten nejvýhodnější tarif používá běžný zákazník.. Pro podobnou studii ovšem není možné brát nejvýhodnější tarif jako standart, protože ho prostě většina lidí nepoužívá.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Cash  |  27. 08. 2009 11:24

Osobně si myslím, že se srovnávalo kolik kdo zaplatí v jednotlivé zemi za ten který určený objem hovorů sms.Je tedy nesmysl srovnávat s terify v ČR a nesrovnat s tarify v ostatních zemích. A že do srovnání nebyly například zahrnuty ceny telefonů-se nedivím.Ve většině vyspělého světa jsou telefony automaticky za kačku pardon za euro bez diskuze.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
alex  |  27. 08. 2009 11:13

pokud byla všude použita stejná metodika výpočtu tak nevadí, že absolutní čísla nesedí, relativní srovnání bude nejspíš v pořádku a po započtení kupní síly jsme jasně poslední,
takže tenhle "oslavný" článek jsem příliš nepochopil...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Chytrak  |  27. 08. 2009 10:50

Jen jsme to přelétl.....a napíši jen toto.Odhaduji že je to spíše o tom, že možná v zahraničí utratí více (otázka poměru útraty versus výplata by se měla taky řešit, ale nebudeme), jenže oni mají za více peněz taky více muziky.Ať už dotované founy, či více minut a to je důležité.Dalo by se toho asi napsat více....ale tak to imho zkráceně je je.Spíše by chtělo spočítat, kolik stojí průměrně jedna minuta.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Lojza  |  27. 08. 2009 10:06

... říká vám to něco, autore? A ano, klidně to může způsobovat i vícenásobné rozdíly v absolutních hodnotách.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Gumby  |  27. 08. 2009 09:51

Percentualne vyjadrenie poopravilo pôvodne znenie.
Nie je to až také zlé ako sa zdalo, nie je to vela, ale ani málo.
Keď správne zvolíme uhol pohladu, sme dokonca lepší od západu.
A tak nás možno aj určite poteší, že sme už vo všetkom skoro už najlepší.
A to, že nám krôčik ku špičke chýba, to nie je naša vec, ale ani chyba.
Trochu informovaněji se píše o metodice a výsledcích v
vucako.wordpress.com ... a
vucako.wordpress.com ...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
lester  |  27. 08. 2009 08:58

To bychom v drahotě určitě na 100% vyhráli.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Petrick  |  27. 08. 2009 09:02

Myslíš, že Huawei nebo Motorolu zajímá, že v Česku jsou chudáčci, kteří všechny peníze nasypou do piva a cigaret a nemají pak na volání, takže dá operátorovi BTSku se speciální chudáčkovskou slevou?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
anonym  |  27. 08. 2009 09:07

Je ti teď líp, mentální socko ?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
radim  |  27. 08. 2009 09:27

Mohl bys definovat pojem mentální socka? Socka je chudý člověk, "mentální chudý člověk" nedává smysl.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
anonym  |  27. 08. 2009 09:44

Socka je oblíbené slovo Patricka, jak je vidět z jeho příspěvků. Chudě vybavený může být člověk nejen po stránce sociální, ale i mentální. Tento fakt Patrick názorně demonstruje.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
lester  |  27. 08. 2009 09:20

Hm, máš to všechno nějaké popletené, když tak čtu ty tvoje příspěvky, jaké jsi státní příslušnosti ?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
sonix  |  27. 08. 2009 09:45

Tak jsem jsem našel tabulku s kupní sílou jednotlivých států a bohužel jsme opravdu nejdražší. Sice jsme dle OECD v mobilních službách skoro na stejném místě jako Španělsko či USA, ale Španělé mají dvojnásobné příjmy a USA dokonce trojnásobné oproti ČR. Hůř než my už jsou na tom jen Slováci a nejhůře pak Mexiko.
Jinak kdo by nevěřil, tak přídávám odkazy, můžete si to může přepočítat, možná budete šokováni
www.sfinance.cz ...
www.mobilmania.cz ...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jirk@N  |  27. 08. 2009 08:58

On autor tušil, že více méně kecá, tak si na závěr článku napsal alibi.
Ale i kdyby měl pravdu s výhodnými balíčky (jako že je v zahraničí vůbec nemají), tak žádný výhodný balíček neexistuje. Pokud máte balíček, tak se nechováte racionálně. Tzn. že nevoláte jen to co potřebujete, ale voláte, protože to máte předplacené! Proč si mám pomocí paušálu nebo balíčků určovat kolik v příštím období provolám či propíšu? Copak jsem věštec?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Petrick  |  27. 08. 2009 09:01

Jak jsem už psal, autor nepoužil ani jeden balíček. Kde jste na tom všichni byli?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
anonym  |  27. 08. 2009 09:18

Povídej, přeháněj. S tebou je prča.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
MoB  |  27. 08. 2009 09:34

Hm, já tam vidím HIT. A tyto tarify jsou vázané na smlouvu na dobu určitou. Tipl bych si, že v tom srovnání OECD tyto úvazkové smlouvy nejsou zohledněny.
Podle mě to je dobře, protože uvázat se k jednomu operátorovi je nesmysl (ještě tak půl roku u Vodafone, ale 2-3 roky u TMO nebo O2, to nikdy). Vím to, byl jsem "uvázaný", teď už nejsem (po vypršení úvazku jsem okamžitě přenášel tři čísla).
Takže autor JE nekorektní, srovnává jabka a hrušky.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Tomíno  |  27. 08. 2009 08:50

Fakt smutné.....

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Ondřej  |  27. 08. 2009 08:02

Pro zájemce - článek na stejné téma (byť bez čísel) je v Respektu z tohoto týdne. Navíc je tam povídání o virtuálních operátorech, sítích, ...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Gal  |  27. 08. 2009 07:12

Nemyslím si, že by srovnání OECD nemělo jakýsi vypovídací charakter. Propočet byl určitě pro všechny země stejný a tak si myslím, že jsou zveřejněná data OECD naprosto v pořádku. Článek by měl smysl pouze v případě, že by došlo k reálnému porovnání aktuálních nabídek v jednotlivých státech. Takto nemá žádnou informační hodnotu.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Aljosha  |  27. 08. 2009 08:43

Přesně tak! Protože OECD použilo stejnou metodu výpočtu u všech zemí, není až tak rozhodující konkrétní měsíční částka útraty, nýbrž POŘADÍ, které určuje, kde nás (zpravidla nadnárodní) operátoři ždímou víc a kde méně....
Ten článek opravdu "o ničem".

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Peter  |  27. 08. 2009 09:12

To samozřejmě není pravda. Pokud OECD použilo špatnou metodu výpočtu pro všechny země, výsledky jsou špatné, ale nikoliv nutně pro všechny stejně špatné. Některé země mohou mít tarfiy stavěné úplně jinak, než jiné, mít jiné balíčky, výhody atd.
Pořadí získané špatnými výpočty je zcela k ničemu.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
feferón  |  27. 08. 2009 09:22

Tedy resumé mi z toho plyne – když nevíme, jakou metodiku OECD uplatnilo, nebudeme na tom stavět autoritativní článek, že byla špatná. A z toho vyvozovat další fakta. ;)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
feferón  |  27. 08. 2009 08:43

Souhlasím – metodika OECD přece vůbec nemusí počítat s cenou balíčků nejlevnějších, ale např. s cenou průměrnou apod. Podstatné pro mezinárodní srovnání potom je, zda tuto metodiku dodržovali všude stejně a porovnání tak je vypovídající. Naopak, nechápu autora, když složitější kombinaci nejlevnějších balíčků (snad by se k ní i běžný telefonista sám propracoval) začne porovnávat s průzkumem citované organizace a vyvozovat z toho, že jsme vlastně daleko levnější. Pro vzájemné porovnávání je opravdu zásadní stejná metodika. Pokud budeme chtít srovnání v absolutních cenách, myslím, že i na Mobilmanii bylo několik srovnání se zahraničím, ze kterých ČR jasně vyplynula jako země předražená.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Petrick  |  27. 08. 2009 08:57

Pozor, autor nepoužil ani jeden balíček, jenom vybral takový tarif, který je vhodný vzhledem k počtu minut. Přece když provolám měsíčně 150-200 minut, tak si neaktivuju Odepiš, kde za každou minutu zaplatím 12 Kč, ale najdu něco, kde je těch 150 minut v ceně a ten zbytek nějak rozumně, ne?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Petrick  |  27. 08. 2009 09:00

Problém je v tom, že nejde udělat stejný propočet. V každé zemi se lidi chovají jinak. U nás jsou socky, kteří posílají hodně zpráv. V USA jsou zase líní psát zprávy, tak hodně volají. A operátor tomu přizpůsobí tarify, protože jsou to možná zloději, ale ne blbí zloději. Jak to pak chceš porovnávat? Jasně, pro českého "Vodafone Odepiš" pisálka bude v USA strašně draho, ale bude sám, protože kromě něho tam skoro nikdo zprávy psát nebude.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
anonym  |  27. 08. 2009 09:06

Tak se mentální socka vykecala a teď bude chvíli klid.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Kuba  |  27. 08. 2009 07:03

A co zlodejske praktiky kolem?
Neustale okradani zakaznika formou spatnych faktur, neuveritelne dlouhe casove rozmezi pro aktivaci jedne sluzby nebo deaktivaci jine. Kolikrat uz byla Telefonica v cernych ovcich nebo na vlastni oci, to je az neuveritelny.
Az na vyjimky zadny konkurecni boj o zakaznika formou cen (+/- stejne ceny), porad jen nejaky stupidni balicky, v kterych se vyznat a o vsech vedet je nemozne!
Dotovani telefonu za upsani se je naprosto tragicky, kdyz si ted otevru treba stranky O2 a podivam se na dotovane ceny pri upsani se na nekolik let, tak bych plakal!!!
V Britanii se o me operatori rvali, bylo videt a citit, ze maji opravdu zajem abych byl jejich zakaznik!! Kdo nezazil nepochopi. Tady se nemuzu ubranit pocitu, ze me maj vsichni tri operatori u zadnice! a proc by ne, kdyz neni kam jit - nikde mi nic vyhodnejsi nenabidnou, kdyz si drzi stejny ceny... proste zacarovany kruh.
Takovyhle clanky me dokazou vytocit!!

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
martin straka  |  27. 08. 2009 08:41

v podstatě jste si odpověděl sám, buď volejte z okna na nejbližší známé nebo si ponechejte svojí britskou kartu v roamingu, pak to asi vyjde stejně jako kdyby jste fungoval s kdekterým z našich operátorů...Vás vytáčí články, mě občas takovéhle štěky vašeho ražení. Vychvalujete zahraničního operátora ale i tak vlastníte některého z českých. Takže sklapnout paty a dál sypat penízky do velkých operátorovic měšců. Články s přemírou čísel moc nemusím, ale podle mě má vypovídací hodnotu. Hezký den

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
anonym  |  27. 08. 2009 09:04

O podobných jako Vy se říká "blbý jako volič ODS". Víte soudruhu, jaké jsou roamingové podmínky v Česku ? Proč se divíte, že pokud někdo pracuje ve Velké Británii a samozřejmě občas zavítá domů, je nucen použít služeb českého operátora ? Inu, jako odesák asi stále žijete v iluzi, že vše u nás je krásné a věčně zelené a že si tento dojem nesmíme nechat rozvracet nějakými eurokecálky, že ?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
jin  |  27. 08. 2009 10:55

Proc do toho michate politiku? At si kazdy voli koho chce todle stim nema nic spolecneho..

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
pawe  |  27. 08. 2009 11:40

Pro anonyma: myslím ,že jste si spletl forum.K volební agitce a léčení komplexů se podívejte na stránky KSČSSD,tam vám nikdo nebude odporovat.Toto je věcná diskuse o drahotě telefonování v Česku,ke které jste ač nepřímo přispěli vy soudruzi,kteří jste 40 let pracovali s bolševiky na "industrializaci" průmyslu.Kde jsme mohli být,nebýt těch let .....

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
anonym  |  27. 08. 2009 11:55

Los buranos odesakos v akci ? Kam jsme to dopracovali za 20 let odesákismu, vidíme docela názorně, modrý burane !

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jarda  |  27. 08. 2009 14:43

Jdi si vypouštět tu svojí žumpu na stránky nějaký partaje ty hňupe, a neotravuj tady ovzduší

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
yenda  |  27. 08. 2009 06:50

Moje matka ma tarif u O2, účet ji platím, volá velmi VELMI skromě, tarif je nejvýhodnejší možný a účet je průměrně 300 - 350 Kč/měsíc = cca 60 minut. A že by zrovna moje matka byla průměrný zákazník dle vašich výpočtů se mi opravdu nezdá.
Autor asi opoměl, že existuje spousta aktivovaných karet ale nevyužívaných, které zřejmě Vaše počty deformují.
Další příklad: Ve firmě mám 5 tel. za cca 9.000/měsíc, tj. 1.800,-/1 tarif. Potom na mých 5 tarifů musí existovat asi 50 podprůměrných účastníků, kteří srovnají průměr.
Myslím, že zjištění platby průměrného by se jednoduše zjistilo: roční obrat všech 3 českých operátorů vydělit cca 8,5 mil mobilních účastníků a jsme doma.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
tRest  |  27. 08. 2009 08:41

Když se kouknu do zahraničí, tak vidím mnohem výhodnější tarify, takže to spíš bude tak, že OECD měřila všem špatně, takže data jsou srovnatelná... Opravdu bych byl raději, kdybych vsi v ČR mohl vybrat z tarifů zahraničních operátorl než těch našich. A to nemluvím o dotacích přístropjů a kratších úvazcích.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor