Na celém světě se krade skutečně cokoli - někde se okrádají bohaté stařenky o důchody a jinde se „chudé“ pěvecké hvězdy třepou na každý cent, o který přichází z autorských práv za zvonění v mobilech.
Na celém světě se krade skutečně cokoli - někde se okrádají bohaté stařenky o důchody a jinde se „chudé“ pěvecké hvězdy třepou na každý cent, o který přichází z autorských práv za zvonění v mobilech.
Bláznivé stahování všemožných hudebních nahrávek nejen v kvalitních hudebních formátech, jakým jsou například MP3 soubory leží v žaludku šéfům velkých nahrávacích společností - nyní si jejich právníci vzali na mušku obyčejné vyzváněcí melodie pro mobilní telefony. Podle vyjádření jednoho velkého hudebního vydavatelství přichází denně o 700 tisíc liber na nezaplacených autorských poplatcích. Slušná bilance na pár notiček jen vzdáleně připomínajících originál, že?
Co teď nejvíc frčí
Mezi nejstahovanější vyzvánění posledních několika dní patří především titulní melodie filmového trháku Mission: Impossible, Music od Madonny nebo skladba Stan od Eminema. Podle zprávy internetové společnosti Envisional představují vyzváněcí melodie pro mobilní telefony větší ztráty než například výměnná síť Napster. Ta umožňuje (či umožňovala) vzájemnou výměnu MP3 souborů navzájem mezi jednotlivými uživateli.
Velké množství internetových serverů nabízí za určitý poplatek ke stažení takové melodie. Pouze zlomek z nich však řádně odvádí autorské poplatky příslušným společnostem. Vždyť jen ve Velké Británii se používá více než 24 milionů mobilních telefonů a nejméně polovina z nich používá „pirátské“ vyzvánění. I kdyby každý z uživatelů zaplatil za stažení své melodii 3 libry (tato částka je na internetových serverech nabízejících ke stažení vyzváněcí melodie naprosto běžná) a z těchto tří liber pouze jedna třetina - tj. jedna jediná libra putovala do kapes vlastníků autorských práv, bude cílová částka více než zajímavá.
Mají pravdu?
Někteří provozovatelé ohrožených serverů se však ohrazují tvrzením, že jimi nabízené melodie jsou jejich vlastnictvím - a svým způsobem mají pravdu. Aby totiž mohli nabízet vyzváněcí melodie, musí je nejdříve vytvořit. K tomu je zapotřebí člověk s dobrým hudebních sluchem, který je schopen tento převod provést. Dá se říci, že celou skladbu vlastně „přepíše“ a pokud v ní změní třeba jen tempo nebo délky tónů, jedná se vlastně o úplně jinou skladbu vlastní, kterou nabízet může.
Co si o tom myslíte? Je tento názor „ohrožených“ provozovatelů správný? Myslíte si, že by vyzváněcí tóny měly podléhat autorskému zákonu? Řekněte svůj názor ostatním čtenářům MobilManie.