Společnost Epic Games v létě pustila do Google Play Storu a Apple App Storu aktualizaci hry Fortnite, v níž vědomě porušila podmínky. Ty omezují mikroplatby na platební systém Googlu, resp. Applu. Epic však nechal hráče používat alternativní platební systém, z něhož Apple a Google nemají provizi.
Když firmy Fortnite ze svých storů stáhly, Epic se vytasil s připravenou žalobou, podle níž Google a Apple šikanují vývojáře. Apple palbu opětoval zrušením vývojářskému účtu Epicu a protižalobou, že chce Epic vědomě obcházet jasně daná pravidla, aby si zvýšil zisk.
U Googlu je situace jiná. App Store je na iOS (bez jailbreaku) výhradním zdrojem aplikací. Androidu nezakazuje instace z jiných obchodů, čehož využívá Amazon, Samsung a další. Epic si vybral Samsung a Fortnite publikoval na jeho Galaxy Store, kde se platí přes systém od Samsungu. Kromě toho Epic od samého začátku nabízí Fortnite také jako APK instalátor ve vlastním obchodu.
Je však nutné říct, že ne všechna řešení jsou rovnocenná. Galaxy Store či jiné obchody předinstalované výrobcem se chovají stejně jako Google Play Store. Avšak ty doinstalované uživatelem (Epic Games Store, Amazon Appstore, F-Droid atd.) to mají horší. Uživatel musí nejdříve v systému povolit instalaci softwaru ze zdrojů třetích stran a Google jej pak průběžně informuje (až obtěžuje) tím, že jej před těmito aplikacemi varuje. Takže uživatelé si Epic Games Store mohou stáhnout, ale za cenu snížení komfortu.
Google však v nejnovějším příspěvku na blogu pro vývojáře píše, že v Androidu 12 (vyjde příští rok) chce ostatním obchodům otevřít dveře, aniž by to pro uživatele znamenalo bezpečnostní kompromisy. Jak přesně bude nový distribuční model vypadat, však zatím nevíme.
Na Play Storu dál s Google Pay
Google zároveň upraví podmínky, aby bylo lépe pochopitelné, že v jeho obchodě funguje pouze Google Pay. Na pravidlech samotných se nic nezmění, lišit se bude jen znění dokumentu. Podle Googlu prý jen 3 % vývojářů skrz své aplikace prodává digitální obsah přes Play Store. A jen 3 % z tohoto počtu nasadila alternativní systémy plateb. Kdo jej dosud nevyužívá, ten bude mít rok (do 30. 9. 2021) na nápravu.
Aplikace musí využívat fakturační systém Googlu pro in-app platby za virtuální herní produkty, funkce aplikací, předplatné služeb nebo cloudový software. Za nákup maloobchodního zboží, poplatky za služby (taxi, dovoz jídla), členské poplatky do klubů, dary nebo úhrady faktur se ale může platit i jinými prostředky.
V obchodech třetích stran lze pochopitelně používat libovolné platební metody.