Messengery v Evropě budou muset spolupracovat. EU nastínila pravidla i pokuty za jejich nedodržování

  • Evropský komise připravuje nařízení Digital Markets Act (DMA)
  • Má omezit nekalé praktiky některých velkých technologických firem
  • Nejvíce citelné bude nucené propojení komunikačních služeb

Evropský parlament po dohodě s Evropskou komisí včera zveřejnili základní charakteristiky nařízení Digital Markets Act (DMA), která má na území EU omezit nekalé praktiky některých velkých technologických firem a současně zjednodušit vyšetřování a udílení sankcí za nedodržování nastavených pravidel. 

Smartphonů se přímo týká výstup z osmihodinového jednání, jehož výsledkem je nucená otevřenost mobilních komunikačních platforem. V souhrnu DMA se explicitně uvádí, že velké služby pro textovou komunikaci (jmenovitě WhatsApp, Facebook Messenger či iMessage) musí po žádosti menších komunikačních platforem umožnit výměnu zpráv, zasílání fotek, videí a videohovory s touto menší komunikační platformou. Uživatelé tak mají mít ve finále daleko větší svobodu výběru své vlastní aplikace, což by ostatně mělo podpořit i větší konkurenční boj na trhu s komunikačními aplikacemi.

V DMA je stanovena entita „gatekeeper“, do které spadají firmy s tržní kapitalizací minimálně 75 miliard EUR nebo s ročním obratem minimálně 7,5 miliard EUR. Současně tyto firmy musí evidovat minimálně 45 milionů koncových uživatelů v EU měsíčně a 10 tisíc business uživatelů ročně. Tyto společnosti, které poskytují tzv. digitální „služby základní potřeby“, jsou podle Evropské komise nejnáchylnější k potenciálním nekalým praktikám, jenž zahrnují sociální sítě či vyhledávače. 

Klepněte pro větší obrázek
Pravidla EU jsou neúprosná. Pokud budou chtít mít menší komunikační platformy propojení s velkými giganty, musí na to větší firmy přistoupit. Uživatelé tak mají mít při výběru komunikační aplikace daleko větší svobodu

V rámci DMA se také uvádí, že kombinace získaných dat pro účely cílené reklamy bude umožněna jen explicitním souhlasem, který uživatelé udělí „gatekeeperovi“. Uživatelé si navíc budou moci u všech platforem svobodně vybrat mezi dostupnými prohlížeči, virtuálními asistenty a vyhledávači. Pokud firmy nastolená pravidla nedodrží, Evropská komise jim může udělit pokutu až do výše 10 procent celosvětové obratu v předchozím finančním roce, v případě opakovaného porušení mohou sankce dosahovat až dvaceti procent!

Technologické firmy nemají moc času

V současné době probíhá finalizace nařízení DMA, které bude muset být ještě zkontrolováno právníky. Finální znění bude muset být schváleno parlamentem i radou, následně vstoupí DMA v platnost 20 dní po zveřejnění v Úředním věstníku EU. Nastavená pravidla budou platit přesně za šest měsíců od zveřejnění, což velkým technologickým firmám nedává mnoho čas na přípravu.

Zdroj Europa.eu

Diskuze (89) Další článek: Snapdragon 8 Gen 1+ má pohánět topmodely už od července. Bude vyroben 4nm procesem od TSMC

Témata článku: WhatsApp, Messenger, EU, Evropská unie, Legislativa, Evropská komise, DMA, Regulace, Nařízení, Parlament, Digital Market Act, Vyšetřování, Komunikační platforma, Digital Markets Act, IMessage, Platforma, Uživatelé, Zveřejnění, Dodržování, Komunikátor, Evropský parlament, T-Business, Technologická firma, DMOUT, Evropa