Evropský parlament po dohodě s Evropskou komisí včera zveřejnili základní charakteristiky nařízení Digital Markets Act (DMA), která má na území EU omezit nekalé praktiky některých velkých technologických firem a současně zjednodušit vyšetřování a udílení sankcí za nedodržování nastavených pravidel.
Smartphonů se přímo týká výstup z osmihodinového jednání, jehož výsledkem je nucená otevřenost mobilních komunikačních platforem. V souhrnu DMA se explicitně uvádí, že velké služby pro textovou komunikaci (jmenovitě WhatsApp, Facebook Messenger či iMessage) musí po žádosti menších komunikačních platforem umožnit výměnu zpráv, zasílání fotek, videí a videohovory s touto menší komunikační platformou. Uživatelé tak mají mít ve finále daleko větší svobodu výběru své vlastní aplikace, což by ostatně mělo podpořit i větší konkurenční boj na trhu s komunikačními aplikacemi.
V DMA je stanovena entita „gatekeeper“, do které spadají firmy s tržní kapitalizací minimálně 75 miliard EUR nebo s ročním obratem minimálně 7,5 miliard EUR. Současně tyto firmy musí evidovat minimálně 45 milionů koncových uživatelů v EU měsíčně a 10 tisíc business uživatelů ročně. Tyto společnosti, které poskytují tzv. digitální „služby základní potřeby“, jsou podle Evropské komise nejnáchylnější k potenciálním nekalým praktikám, jenž zahrnují sociální sítě či vyhledávače.

Pravidla EU jsou neúprosná. Pokud budou chtít mít menší komunikační platformy propojení s velkými giganty, musí na to větší firmy přistoupit. Uživatelé tak mají mít při výběru komunikační aplikace daleko větší svobodu
V rámci DMA se také uvádí, že kombinace získaných dat pro účely cílené reklamy bude umožněna jen explicitním souhlasem, který uživatelé udělí „gatekeeperovi“. Uživatelé si navíc budou moci u všech platforem svobodně vybrat mezi dostupnými prohlížeči, virtuálními asistenty a vyhledávači. Pokud firmy nastolená pravidla nedodrží, Evropská komise jim může udělit pokutu až do výše 10 procent celosvětové obratu v předchozím finančním roce, v případě opakovaného porušení mohou sankce dosahovat až dvaceti procent!
Technologické firmy nemají moc času
V současné době probíhá finalizace nařízení DMA, které bude muset být ještě zkontrolováno právníky. Finální znění bude muset být schváleno parlamentem i radou, následně vstoupí DMA v platnost 20 dní po zveřejnění v Úředním věstníku EU. Nastavená pravidla budou platit přesně za šest měsíců od zveřejnění, což velkým technologickým firmám nedává mnoho čas na přípravu.
Zdroj Europa.eu