Exkluzivní barvy mobilů jsou lákavé jako bonboniéra na stole. Kdo by nechtěl telefon, který v davu vyčnívá? Výrobci se nás snaží přesvědčit, že barva smartphonu není jen volbou, ale i vyjádřením osobnosti. Lákadlo v podobě limitovaných odstínů, dostupných často jen přes oficiální webové stránky, je ale někdy velmi silné.
Výrobci vytvářejí exkluzivními variantami dojem výjimečnosti a nutí nás sáhnout po platební kartě dřív, než zmizí z nabídky. Jenže tato sázka na odlišnost může být v konečném důsledku dvousečnou zbraní. Co dnes vypadá jako designový skvost, se může v okamžiku, kdy dojde na nutnost opravy, proměnit v noční můru. První potíže často začínají prodlevami už při samotném dodání mobilu ve zvolené barvě. I když si jej předobjednáte, můžete na něj stále čekat i v době, kdy už je dávno na pultech obchodů.
Nemáme tu správnou barvu!
Když přijde na lámání chleba a telefon potřebuje opravu, může se vytoužená exkluzivita změnit v past. Servisní centra totiž často nemají náhradní díly v těchto speciálních odstínech skladem. A nejde jen o vnější kryty – někdy je problém i s vnitřními komponenty, protože výrobce trvá na tom, že barva musí sedět s původním sériovým číslem.

Samsung Galaxy Z Fold 5 v limitovaném odstínu „Icy Blue“
To názorně ilustruje například nedávná zkušenost majitele skládacího telefonu Samsung Galaxy Z Fold 5 v limitovaném odstínu „Icy Blue“. Když potřeboval opravit zdánlivě banální problém s konektivitou, narazil na nečekanou překážku. Servisní středisko nemělo skladem náhradní díly v dané barvě, a co hůř, nemohlo použít ani díl v jiné barvě.
Telefon by se totiž po takto provedené opravě zablokoval, což je svým způsobem nepochopitelné, neboť blokace je čistě softwarová a nemá technické opodstatnění. Problémy měli i někteří zákazníci s prémiovým pojištěním Samsung Care+, které slibuje „bezstarostnost“.
Samsung v tom není sám, ale…
Zní to absurdně, ale realita může být ještě barvitější. Zákazníky v takové situaci čeká kolečko telefonátů, čekání na díly a často i nabídka výměny za jiný barevný model. Někteří uživatelé popisují, že byli bez telefonu i několik dní, a to včetně těch, kteří na mobil spoléhají kvůli zdravotním pomůckám (např. pro propojení senzoru na měření hladiny cukru v krvi).
Jádro problému tkví nejen v nedostatku specifických dílů pro méně prodávané varianty. Skutečným viníkem je rigidní interní politika výrobce, která vyžaduje, aby barva náhradního dílu přesně odpovídala záznamu u sériového čísla původního zařízení. Tento interní předpis tak brání praktickému řešení, na kterém by se jinak zákazník i technik možná dohodli.
Samsung v tom ale není sám. Google u svých Pixelů sice také nabízí exkluzivní barvy, například Coral pro Pixel 7a, ale nepropaguje je tak agresivně a v diskuzích nenajdeme tolik stížností na nedostupnost dílů. Xiaomi na to jde jinak: místo jedné barvy dostupné pouze online nabízí pestrou paletu variant a spoléhá na otevřenější trh s náhradními díly, kde si zákazník může pomoci i mimo oficiální servis, což zvyšuje šanci na opravu i u speciálních edic.
Za vším hledejme marketing
Za vším hledejme marketing. Exkluzivní barvy zvyšují prestiž značky, podporují přímý prodej a vytvářejí pocit naléhavosti. Jenže každá nová barevná varianta znamená další položku ve skladu, složitější logistiku a vyšší riziko, že při opravě narazíte na nedostatek dílů.
Výsledkem je, že čím exkluzivnější telefon, tím větší šance, že při návštěvě servisu nepochodíte. De facto jde o střet zájmů mezi marketingovým oddělením, které chce určitou exkluzivitu pro zvýšení prodejů, a provozním oddělením, které bojuje s logistikou.
Pokud tedy patříte mezi ty, kdo chtějí mít klid a jistotu, že v případě poruchy nebude barva zařízení překážkou, doporučujeme držet se konzervativních variant. Exkluzivita je sice lákavá, ale v praxi může znamenat zbytečné komplikace. Ať už jste technický nadšenec, nebo jen chcete, aby vám mobil spolehlivě sloužil, někdy je méně opravdu více.
Navíc, když na drahý telefon hned po zakoupení nacvaknete kryt, který není průhledný, je vlastně jedno, jakou má pod ním telefonu barvu.