Agentura CIRP vydala analýzu týkající se prodeje iPhonů. Vychází sice z dat z USA, nicméně i tak ukazuje zajímavé statistiky a hlavně nám dává nahlédnout na výkonnost prodejů jednotlivých modelů. Jak se ukazuje, zákazníci si zvykají nakupovat dražší iPhony. Zatímco v 2. kvartálu 2020 měly drtivou převahu v prodejích iPhone 11 a iPhone SE, letos se uživatelé přeorientovali na nejdražší iPhone 12 Pro Max.
Ten spolu s předloňským iPhonem 11 drží každý 23% podíl ze všech prodaných modelů v USA. Velmi populární je také iPhone 12 s cca 20% podílem. Znovu se ovšem potvrzuje relativní neúspěch nejmenšího modelu 12 mini, který představuje pouze 5 % prodejů. To je pro srovnání stejně jako v případě 3 roky starého iPhonu XR.
Se změnou preferencí se však zvedla i průměrná nákupní cena iPhonu u amerického zákazníka, která se meziročně zvýšila z 800 na 869 dolarů. Situace může být podobná i na dalších vyspělých trzích, například v Evropě. Nedávná analýza od CounterPoint ukázala globálně zvýšenou poptávku po nejdražším modelu 12 Pro Max, což muselo zvýšit i průměrnou nákupní cenu jinde ve světě.
S tím, že jsou uživatelé ochotni za iPhone více zaplatit, ale souvisí i to, že telefony používají delší dobu. S každým rokem totiž klesá počet lidí, kteří koupený model vlastní méně než 3 roky. Naopak přibylo lidí, kteří minulý kvartál měnili svůj iPhone po více než 3 letech, což je dáno hlavně prodlouženou softwarovou podporou. Takových lidí je v USA aktuálně kolem 30 %. Paradoxně nejstabilnější skupinou jsou zákazníci, kteří iPhone mění každý rok (8 až 10 %).
Takto jsme rozpitvali iPhone:
Zdroj: CIRP