Maher: trh zákazníky okrádá a je třeba to změnit

Šéf Vodafonu o vizích, penězích, čivavách a nahých mužích.
Kapitoly článku

V zemích, kde jste pracoval, jste za sebou nechal něco, čemu říkáte „organizace založená na hodnotách.“ Co přesně to znamená a jak pokračuje tato reorganizace v českém Vodafonu?

Grahame Maher: Na to je jednoduchá odpověď. Lidé jsou srdcem každé organizace. Tradičně je jeden šéf na vrcholu a říká lidem pod sebou, co mají dělat. Já se snažím poslouchat lidi, kteří vědí, co chtějí a vědí jak toho dosáhnout. Mým úkolem je umožnit jim jejich plány realizovat. Oskar se o něco takového snažil a to byl také jeden z důvodů, proč jsem chtěl právě do České republiky. Když pak firma roste, stává se více a více byrokratickou, to se snažím nahradit důvěrou ve své lidi.

A co byla druhá část otázky? Á ano, jak nám to jde tady v České republice. Jako v životě – nahoru a dolů.

Vaším dalším cílem je snížit náklady. Jednou z cest je sdílení mobilních sítí. V jaké je to fázi?

Grahame Maher: Jsme uprostřed jednání, proto nemohu říct mnoho, ale je to na dobré cestě. Snažíme se zajistit rychlá data a lepší pokrytí. Jsem si jistý, že se dohodneme, snad už brzo. Ale potřebuje to svůj čas, snažíme se o něco, co nezkusil ještě nikdo na světě. Výsledkem by měly být lepší služby za nižší ceny pro zákazníky všech operátorů, a ještě lepší pokrytí. V budoucnosti budeme stále více čelit Skypu a jiným internetovým službám. Až se naše věc povede, očekávám, že nás bude následovat celý svět.

Dalším Vaším oblíbeným pojmem je „Jít za hranice mobilního trhu.“ Co si pod tím představujete?

Grahame Maher: Když to někde použiji, automaticky se myslí, že mluvím o prodeji pevných linek, ale je toho víc. To co mám konkrétně na mysli je třeba naše V2. Firmy nezajímá, jestli jsou připojeny přes pevnou, nebo mobilní linku, v kanceláři, nebo v terénu. Jednoduše chtějí, aby věci fungovaly. My jim dáme nejlepší techniku, nejlepší služby a nejnižší cenu. Pozadí je složité, pracují na tom naše technické i marketingové týmy a až to bude hotové, budeme první a jediní na světě. Na trh chceme V2 dostat před koncem roku.

Pak je tu vaše agresivní reklamní kampaň s falešným parožím na budkách a reklamách konkurence. Měla nějaké následky? Žaloval vás někdo?

Grahame Maher: Byl to od nás Mikulášský vtípek. Přišel legrační našim konkurentům? Ne, bohužel. Byly zde i nějaké žaloby, ale omluvili jsme se, vše jsme vyřešili. Teď už jsou všichni v pohodě, ale tehdy rozhodně nebyli. Jak říkám, byl to vtip, a jestli se někdo cítí být poškozen, omluvím se znovu.

Je to pěkná historka, ale k vaší osobě se váže ještě jedna, která je možná ještě lepší. Mám na mysli tu s ragby a dvěma nahými muži…

Grahame Maher: Hmm, tak to byl jeden z nejhorších týdnů v mém životě! Byl to důležitý zápas, asi jako finále hokejového mistrovství světa, kde hraje Česká republika a Rusko. Tehdy jsem vložil důvěru ve dva chlapíky. Přišli za mnou a řekli: „Chceme zažít nějakou legraci a dostat se do televize. Za rušení pořádku je pokuta 500 dolarů, zaplatíte ji za nás?“ Souhlasil jsem.

Za pár dní jsem byl na tom zápase. Zkuste si to představit – přísná bezpečnostní opatření, všude samý policista. Seděl jsem v lóži s předsedou vlády, když se na hřiště dostali tihle dva chlapíci – Australan a Novozélanďan – úplně nazí. Premiér se ke mně naklonil a povídá: „Grahame. Není to vaše logo na jejich zadcích?“

V pondělí následovala tisková konference. Řekl jsem, že jsem s tím souhlasil, že to bylo hloupé, že je to má chyba. Už bych to nikdy znovu neudělal. Nesrovnával bych to s falešnými parohy – ten vtip se povedl a navíc byl přirozenou součástí celé kampaně, to s rugby byla chyba.

Horké téma těchto dní je roaming. Opravdu si myslíte, že jsou ceny za mezinárodní volání příliš vysoké? Kdy se v České republice dočkáme služby Vodafone Passport?

Chris Robbins: Ano, ceny jsou skutečně vysoko. Už jsme udělali nějaké vstřícné kroky a děláme další. Vlastně zrovna dnes jsme zveřejnili snížení cen roamingu ve všech evropských zemích o 20 %. Sledujeme také ceny dat a SMS. Vodafone Passport uvedeme do konce května.

Grahame Maher: Evropská Unie říká, že se operátoři chovají nefér. Souhlasím. Neměli bychom čekat na příkazy EU, měli bychom sledovat požadavky našich zákazníků. Běžnou obchodní taktikou našeho odvětví je oškubat zákazníka. I naši konkurenti to tak dělají. My jsme jiní, jsme dostatečně odvážní, abychom měnili zažitá pravidla trhu a dělali pouze to, co je pro zákazníka přínosné. V tom jsme napřed a budeme v tom pokračovat.

Problém je, že je to o vyjednávání dvou stran, nejde tedy jen o to, co chceme my.

Co Vodafone a satelitní, či jiná navigace? Hodláte se vydat touto cestou?

Chris Robbins:Už teď máme službu pro firemní zákazníky, prodáváme přístroje s integrovanou navigací. To je však pouze začátek. Snažíme se najít tu správnou službu a způsob, jakým ji dostat k našim zákazníkům. Hledáme vhodné partnery, abychom podobné služby mohli nabízet levněji než dosud a zvýšit tak zájem zákazníků.

Grahame Maher: Je tu velice tenká hranice mezi velmi dobrými službami, které lidé používají a těmi, které nepoužívá nikdo. Navigace je jednou z cest do budoucnosti, ale musí to být jednoduché, účinné a levné. Je to složitý problém, na kterém pracujeme. Problém není v technologii, ale spíše v ceně.

Další zajímavou technologií je mobilní digitální televize DVB-H. Kdy se dočkáme a dočkáme se vůbec?

Chris Robbins: Všichni tři operátoři na tom společně pracují, ale v nejbližší budoucnosti to nebude.

Grahame Maher: Ano, předběžné dohody o spolupráci jsou podepsány, síť budeme budovat společně. Problémem není ani technologie a regulátor myšlenku podporuje, ale otázkou je znovu cena. Ve Švédsku jsme spustili mobilní televizi a byla velice úspěšná. …dokud byla zdarma. To jsou věci, o kterých musíme přemýšlet. Až je vyřešíme, nabídneme mobilní televizi.

Letos měl Vodafone spustit UMTS. Proč se tak nestalo?

Grahame Maher: Na to je vlastně velice podobná odpověď. Lidé si raději sednou do kavárny a použijí Wi-Fi, protože je to levnější. Oskar velice chytře počkal a získal licenci na UMTS mnohem levněji, než jeho tehdejší konkurenti. Je však těžké dát zákazníkovi službu, kterou chce za nízkou cenu, když utratíme pět nebo šest miliónů Euro na výstavbu sítě. Také proto jsme zahájili rozhovory o sdílení sítě. Věřím, že dostupné 3G služby nabídneme zákazníkům už brzo.

Dělali jste nějaké průzkumy mezi zákazníky přímo zde v České republice?

Grahame Maher: Ano, některé my, některé ještě Oskar, ale vypadalo to podobně, jako jinde. Ve Švédsku jsme postavili první 3G síť na světě, dnes je tam 100% pokrytí, ale vše co se přenáší je hlas a něco málo dat.

Představili jste revoluční službu Vodafone Kamarádi. Je úspěšná?

Chris Robbins: Ano. Tato služba vzešla z požadavku samotných zákazníků, proto má úspěch. Když jsme se rozhodovali o jejích parametrech, věděli jsme například, že v Americe velmi dobře fungují rodinné tarify a Kamarádi k nim mají blízko. Podobný princip funguje i v ČR.

Minulý rok jste odstartovali Vodafone Live! Je tato služba úspěšná? Naplnila vaše očekávání? Jaké se chystají novinky?

Chris Robbins: Je to jedna z těch věcí, která má dvě části: je to služba samotná a její cena. To první jsme udělali dobře, to druhé momentálně spravujeme. Vodafone globálně připravuje například spolupráci s Google, Yahoo! a MSN.

Grahame Maher: Já jsem spokojený, ale každopádně souhlasím s Chrisem, chceme jít ještě dál. Pokračujeme ve vývoji, cena jde dolů a na Live! se dostane každý náš zákazník.

Logo Vodafonu můžeme vidět při mnoha kulturních a sportovních příležitostech. Jak je vybíráte?

Grahame Maher: Oskar měl velice chytrý způsob a my v něm pokračujeme. Myslím, že je hloupost trousit reklamu všude po ulicích, zaměřujeme se na konkrétní události, o kterých si myslíme, že mají smysl. V minulosti jsme sponzorovali např. hudební Vibrations, nově Febio fest, jednáme s festivalem v Karlových Varech. Je hezké, že Vodafone sponzoruje Ligu mistrů, ale my chceme být českou firmou, zaměřujeme se na české akce a děláme českou charitu.

Budete pokračovat v reklamách s Petrem Čtvrtníčkem?

Chris Robbins: Ta série byla velice úspěšná a Petr byl bezesporu jedním z důvodů, ale pro nás jsou důležité i jiné hodnoty, takže nejsme fixováni na jednoho herce.

Grahame Maher: Tato reklama přinesla zpátky Oskarovu českost. Předtím tu byly nudné růžové, nudné modré a nudné červené reklamy. Petr je Čech a pomohl to změnit.

Děkuji vám oběma za rozhovor.

Témata článku: , , Trh, Zlatý hřeb, Chytrý způsob, Veletržní palác, Lavice, Zákaz, MAh, Zak, Jednoduchá odpověď, Jedna věc, Mikuláš, Anglické slovo, Policista, Velký trh, Australan,