Marže českých operátorů patří k nejvyšším na světě

V posledních šesti letech měli O2 s T-Mobilem 45% marži, průměrná marže Vodafonu činila 34 %. Operátoři ale kupodivu neškubou jen Čechy.

Předražené volání, pohádkové marže, nefunkční regulátor a v důsledku toho všeho oškubaní zákazníci. Tak by se dal ve zkratce shrnout postoj kritiků poměrů na českém trhu v posledních několika letech. Operátoři a zástupci ČTÚ pak v zásadě tvrdili vždy pravý opak. Kde je pravda? A dá se to vůbec jednoznačně říci? Podívejme se nyní na fakta, na tvrdá čísla, konkrétně na marže, které tuzemští operátoři na našem trhu do roku 2012 dosahovali a kolik to bylo v komparaci s jinými zeměmi. Jistě, opět můžete proti srovnání namítat to či ono, ale právě výše marže je klíčový ukazatel, který má vysokou vypovídací hodnotu.

Porovnávané ukazatele v ČR:

  • Telefónica O2 - OIBDA marže
  • T-Mobile - EBITDA marže
  • Vodafone - EBITDA marže

Úplně jednoduše řečeno představuje marže rozdíl mezi prodejní a nákupní cenou. Prostě koupím za 100 jednotek a prodám za 200, pak má marže činí 50 % (100 jednotek). Ale pozor, nezaměňovat se ziskem. Definici najdete na wikipedii.

Zisk je marže (v absolutní výši) snížená o náklady. My se dále ovšem budeme zabývat výhradně marží vyjádřenou v procentech, na absolutní čísla se tentokráte nehraje, protože ty jsou na každém trhu jiná.

Pro pořádek začněme dvěma pojmy, tím prvním je EBITDA (zisk před úroky, zdaněním a odpisy), tím druhým OIBDA (provozní zisk před odpisy). Jsou zde drobné nuance, například to, zda pro kalkulaci bereme jako výchozí čistý či provozní zisk. OIBDA dále nezahrnuje mimořádné (jednorázové) výnosy, například z prodeje majetku, ale v zásadě lze obě veličiny srovnávat.

Domácí liga

Jak je patrné z tabulky níže, dva největší operátoři si v ČR za poslední drží velmi vysokou marži okolo 45 %, a to je vskutku luxusní číslo. Abych byl naprosto přesný: průměr T-Mobilu dělá 46,72 %, průměr O2 pak 44,37 %. Vodafone oproti tomu zaostával, a to výrazně okolo jedenácti procentních bodů. Jeho průměrná marže od roku 2006 byla 34,05 %. Je tedy pravdou, že Vodafone v ČR vydělává méně než oba jeho konkurenti.

Klepněte pro větší obrázek
U Vodafonu nejsou dostupná data za rok 2012, protože společnost má posunutý účetní rok, který skončil 31. března 2013 • (obr.: infip.cz)
Klepněte pro větší obrázek
Marže tuzemských operátorů za posledních šest let • (obr.: infip.cz)

Jak je patrné z grafu výše, úplně nejvyšší marže má v ČR T-Mobile. V roce 2007 trumfnul konkurenční O2 a za rok 2009 vykázal pohádkovou marži přesahující 50 %! Od té doby spolu s konkurenty ztrácí, ale to je pro nás spotřebitele jedině dobře. Uvidíme za pár let jak se do marží promítne čerstvá cenová revoluce a příchod virtuálních operátorů.

V každém případě, ale zejména T-Mobile a O2 vydělali v ČR během posledních šesti let obrovské peníze s marží, o které si mohou jiní podnikatelé, ba dokonce operátoři v jiných zemích nechat leda tak zdát. Pohleďte na další grafy.

Česká (a Chorvatská) foják, dobrá foják...

Začněme s T-Mobilem, který jak vidno, má z tuzemské trojice operátorů nejvyšší marži. Bez zajímavosti jisté také není fakt, že česká pobočka Deutsche Telekomu drží absolutní rekord v marži – 51,55 % v roce 2009. Při pohledu do tabulky je také jasné, že ČR je spolu s Chorvatskem pro T-Mobile nejziskovější zemí. A rozdíly jsou obrovské: 13 procentních bodů oproti Polsku, šest oproti Německu a rovných 20 procentních bodů oproti Rakousku.

Klepněte pro větší obrázek
Marže T-Mobilu v jednotlivých zemích. O „prvenství“ závodí český a chorvatský T-Mobile • (obr.: infip.cz)
Klepněte pro větší obrázek
Marže T-Mobilu v letech 2011 a 2012 • (obr.: infip.cz)
Klepněte pro větší obrázek
Fialová barva ukazuje průměr, bledě modrá je marže vykazovaná v ČR • (obr.: infip.cz)

Latinos Republica Checa

Z pohledu španělské Telefónicy patří ČR spolu s Uruguají a Venezuelou do trojlístku lukrativních zemí latinské Ameriky. Tučnou marži ale realizuje i na domácím trhu. Svůj vrchol zaznamenala tuzemská pobočka v roce 2009, kdy vykázala marži 46,59 % od té doby ale klesá až k loňským 41,39 %. Zajímavá je například dvacetiprocentní marže v Irsku, což je trh, který v našem nedávném srovnání cenově úplně propadl.

Klepněte pro větší obrázek
ČR jde s marží dolů, uvidíme jak se do čísel promítne tuzemská revoluce • (obr.: infip.cz)
Klepněte pro větší obrázek
Je férové říct, že nejvíce Telefónica vydělává na domácích klientech • (obr.: infip.cz)
Klepněte pro větší obrázek
Ale sype to i v ČR, i když trend je sestupný • (obr.: infip.cz)

Vodafone: Taliáni, Němci, Češi třetí

Vodafone působí na všech kontinentech, do srovnání byly vybrány evropské země včetně ČR. Na rozdíl od ostatních operátorů jsou EBITDA marže Vodafonu u nás nižší. V případě Německa jsou marže u Vodafone vyšší než u O2, ale nižší než u společnosti T-Mobile.

Klepněte pro větší obrázek
V letech 2006 až 2009 si Vodafone pískal, pravdou je, že o čísla konkurentů může tuzemský Vodafone jen závidět • (obr.: infip.cz)
Klepněte pro větší obrázek
Z pohledu Vodafonu a marže je ČR něco jako zlatý střed • (obr.: infip.cz)
Klepněte pro větší obrázek
Marže Vodafonu klesají obecně, opačně jde domovský trh červeného operátora • (obr.: infip.cz)

Data pocházejí z výročních zpráv operátorů, analýzu vypracoval Infip.cz

Diskuze (64) Další článek: Samsung chystá další tablety, známe datum uvedení na trh

Témata článku: O2, T-Mobile, Vodafone, ČTÚ, Hospodaření a finance, Marže, Pravý opak, Fialová barva, Český operátor, Tuzemská pobočka, Cenová revoluce, Předražené volání, Operátor, Ostatní operátoři, Svět, Český


Určitě si přečtěte

Android 12 přinese nové prostředí. Google ukázal, jak bude vypadat
Vladislav Kluska
Android 12BetaAndroid
Samsung Galaxy Watch 4 se blíží. Hodinky zřejmě dokáží změřit glykémii
Martin Chroust
Krevní cukrSpekulace
Skvělá zpráva pro řidiče: Mapy.cz podporují Android Auto
Karel Kilián
Android AutoMapy.czSeznam.cz
RECENZE: Nokia 8.3 5G – dlouhé čekání na telefon Jamese Bonda

RECENZE: Nokia 8.3 5G – dlouhé čekání na telefon Jamese Bonda

** Design a modrá barva je parádní, to se musí nechat ** Výkony ultraširokého foťáku jsou slabé, škoda ** Telefon má čistý Android 11, ten ale bude potřebovat péči

Jakub Michlovský | 16

Jakub Michlovský
Android OneRecenze
Xiaomi Mi 11 Ultra má dva displeje a nejlepší foťák na trhu

Xiaomi Mi 11 Ultra má dva displeje a nejlepší foťák na trhu

** Xiaomi Mi 11 Ultra láká na špičkový fotoaparát a druhý displej ** Dvojice modelů Mi 11 Lite uspokojí náročnější uživatele střední třídy ** Překvapením je odlehčená vlajková loď Mi 11i

Martin Miksa | 105

Martin Miksa
DxOMarkDruhý displej