V posledních šesti letech měli O2 s T-Mobilem 45% marži, průměrná marže Vodafonu činila 34 %. Operátoři ale kupodivu neškubou jen Čechy.
Předražené volání, pohádkové marže, nefunkční regulátor a v důsledku toho všeho oškubaní zákazníci. Tak by se dal ve zkratce shrnout postoj kritiků poměrů na českém trhu v posledních několika letech. Operátoři a zástupci ČTÚ pak v zásadě tvrdili vždy pravý opak. Kde je pravda? A dá se to vůbec jednoznačně říci? Podívejme se nyní na fakta, na tvrdá čísla, konkrétně na marže, které tuzemští operátoři na našem trhu do roku 2012 dosahovali a kolik to bylo v komparaci s jinými zeměmi. Jistě, opět můžete proti srovnání namítat to či ono, ale právě výše marže je klíčový ukazatel, který má vysokou vypovídací hodnotu.
Porovnávané ukazatele v ČR:
- Telefónica O2 - OIBDA marže
- T-Mobile - EBITDA marže
- Vodafone - EBITDA marže
Úplně jednoduše řečeno představuje marže rozdíl mezi prodejní a nákupní cenou. Prostě koupím za 100 jednotek a prodám za 200, pak má marže činí 50 % (100 jednotek). Ale pozor, nezaměňovat se ziskem. Definici najdete na wikipedii.
Zisk je marže (v absolutní výši) snížená o náklady. My se dále ovšem budeme zabývat výhradně marží vyjádřenou v procentech, na absolutní čísla se tentokráte nehraje, protože ty jsou na každém trhu jiná.
Pro pořádek začněme dvěma pojmy, tím prvním je EBITDA (zisk před úroky, zdaněním a odpisy), tím druhým OIBDA (provozní zisk před odpisy). Jsou zde drobné nuance, například to, zda pro kalkulaci bereme jako výchozí čistý či provozní zisk. OIBDA dále nezahrnuje mimořádné (jednorázové) výnosy, například z prodeje majetku, ale v zásadě lze obě veličiny srovnávat.
Domácí liga
Jak je patrné z tabulky níže, dva největší operátoři si v ČR za poslední drží velmi vysokou marži okolo 45 %, a to je vskutku luxusní číslo. Abych byl naprosto přesný: průměr T-Mobilu dělá 46,72 %, průměr O2 pak 44,37 %. Vodafone oproti tomu zaostával, a to výrazně okolo jedenácti procentních bodů. Jeho průměrná marže od roku 2006 byla 34,05 %. Je tedy pravdou, že Vodafone v ČR vydělává méně než oba jeho konkurenti.
U Vodafonu nejsou dostupná data za rok 2012, protože společnost má posunutý účetní rok, který skončil 31. března 2013 • (obr.: infip.cz)
Marže tuzemských operátorů za posledních šest let • (obr.: infip.cz)
Jak je patrné z grafu výše, úplně nejvyšší marže má v ČR T-Mobile. V roce 2007 trumfnul konkurenční O2 a za rok 2009 vykázal pohádkovou marži přesahující 50 %! Od té doby spolu s konkurenty ztrácí, ale to je pro nás spotřebitele jedině dobře. Uvidíme za pár let jak se do marží promítne čerstvá cenová revoluce a příchod virtuálních operátorů.
V každém případě, ale zejména T-Mobile a O2 vydělali v ČR během posledních šesti let obrovské peníze s marží, o které si mohou jiní podnikatelé, ba dokonce operátoři v jiných zemích nechat leda tak zdát. Pohleďte na další grafy.
Česká (a Chorvatská) foják, dobrá foják...
Začněme s T-Mobilem, který jak vidno, má z tuzemské trojice operátorů nejvyšší marži. Bez zajímavosti jisté také není fakt, že česká pobočka Deutsche Telekomu drží absolutní rekord v marži – 51,55 % v roce 2009. Při pohledu do tabulky je také jasné, že ČR je spolu s Chorvatskem pro T-Mobile nejziskovější zemí. A rozdíly jsou obrovské: 13 procentních bodů oproti Polsku, šest oproti Německu a rovných 20 procentních bodů oproti Rakousku.
Marže T-Mobilu v jednotlivých zemích. O „prvenství“ závodí český a chorvatský T-Mobile • (obr.: infip.cz)
Marže T-Mobilu v letech 2011 a 2012 • (obr.: infip.cz)
Fialová barva ukazuje průměr, bledě modrá je marže vykazovaná v ČR • (obr.: infip.cz)
Latinos Republica Checa
Z pohledu španělské Telefónicy patří ČR spolu s Uruguají a Venezuelou do trojlístku lukrativních zemí latinské Ameriky. Tučnou marži ale realizuje i na domácím trhu. Svůj vrchol zaznamenala tuzemská pobočka v roce 2009, kdy vykázala marži 46,59 % od té doby ale klesá až k loňským 41,39 %. Zajímavá je například dvacetiprocentní marže v Irsku, což je trh, který v našem nedávném srovnání cenově úplně propadl.
ČR jde s marží dolů, uvidíme jak se do čísel promítne tuzemská revoluce • (obr.: infip.cz)
Je férové říct, že nejvíce Telefónica vydělává na domácích klientech • (obr.: infip.cz)
Ale sype to i v ČR, i když trend je sestupný • (obr.: infip.cz)
Vodafone: Taliáni, Němci, Češi třetí
Vodafone působí na všech kontinentech, do srovnání byly vybrány evropské země včetně ČR. Na rozdíl od ostatních operátorů jsou EBITDA marže Vodafonu u nás nižší. V případě Německa jsou marže u Vodafone vyšší než u O2, ale nižší než u společnosti T-Mobile.
V letech 2006 až 2009 si Vodafone pískal, pravdou je, že o čísla konkurentů může tuzemský Vodafone jen závidět • (obr.: infip.cz)
Z pohledu Vodafonu a marže je ČR něco jako zlatý střed • (obr.: infip.cz)
Marže Vodafonu klesají obecně, opačně jde domovský trh červeného operátora • (obr.: infip.cz)
Data pocházejí z výročních zpráv operátorů, analýzu vypracoval Infip.cz