Navigace iGo 2006 je vážný konkurent zavedeným navigačním systémům pro kapesní počítače Windows Mobile. Má skvěle zpracované mapy, velmi dobré pokrytí ČR a jako jedna z prvních je výborná na Slovensku. Přečtěte si detailní recenzi s mnoha obrázky. Bonus: 3 × video.
Hlasová navigace neumět česky
Čeština se svými sedmi pády, rody a a dalšími specialitkami je hodně záludný jazyk. Zvlášť, když je nutné naši řeč dostat do několika povelů hlasové navigace. IGo je bohužel hodně „ukecaný“ navigátor, který v angličtině skládá slova do hodně komplikovaných vět. A to je pro češtinu kámen úrazu. Výsledkem jsou české věty s neuvěřitelným slovosledem, intonací a také skladbou. Příklady: „Po dvou celá čtyřech kilometrech“, „Příští změna směru se držte vpravo“, „Se držte vpravo po hlavní silnici po sedmdesáti metrech“ apod. Zpočátku jsem někdy nerozuměl, co po mě pán nebo paní – v nabídce jsou dva hlasy – vlastně chtějí.
Hlasová navigace mohla být jednodušší. Proč třeba iGo hlásí, že po osmi stech dvaceti metrech se něco stane, a nepočká raději na kulatých osm set metrů? Než se vymáčkne, jsem už stejně o sto metrů dál. Těsně před křižovatkou, kdy bych očekával, že navigace oznámi „Teď!“, je zase program zticha.
Nakonec jsem raději jezdil s aktivní angličtinou. Tam alespoň věty dávaly smysl. Z českých navigátorů doporučuji spíše Jana s hlubokým hlasem než Zuzanu s přehnanými sykavkami. Za uši by zasloužila i slovenka Andrea – resp. programátor, který nahrával jednotlivé povely a nevyladil mezery mezi nimi. Při nastavování hlasitosti jsem na Looxu N520 nakonec skončil na úplném maximu.
Nastavení hlasitosti
Česká hlasová navigace v iGo 2006 mě příliš nepřesvědčila. Řadím ji mezi ty horší. Naopak slovenskou navigaci si uživatelé v diskuzi chválí; otázkou ale možná je, jestli to není nedostatkem jiných možností.
Lahůdky
Každý pořádný navigační systém, resp. jeho mapy, musí znát maximální povolené rychlosti na silnicích a jejich jednotlivých částech. Podle těchto údajů a odhadů (město, běžná silnice, dálnice) se potom optimalizuje trasa, podle nich se také zjišťuje celková doba jízdy. IGo 2006 tato data dokáže využít i jinak – můžete si nastavit, aby vás navigátor varoval v případě, kdy jedete rychleji, než se smí.
Nastavení této funkce je podrobné. Uživatel může nastavit toleranci, a to hned ve dvou stupních, lišících se hraniční rychlostí. Pod i nad touto hranicí lze nastavit rozdílné tolerance – buď absolutní, v konkrétních kilometrech za hodinu, anebo procentuální.
Aby se ale tato funkce dala prakticky používat, bylo by nutné, aby informace o povolených rychlostech v mapě byly přesné. Stačí jen drobné odchylky a hlas, který i oznamuje překročení rychlosti, začne dost otravovat. Zvlášť na Slovensku, kde si iGo z jakéhosi důvodu myslel, že v obcích je povolena pouze padesátka. Asi nejsem sám, kdo funkci pro sledování povolené rychlosti po prvotním nadšení brzy vypnul.
IGo překročení rychlosti indikuje i jinak: ztuční písmo v políčku s aktuální rychlostí na stránce s navigací. Tato varianta je nenápadná, proto nevadí, že se nedá deaktivovat.
U automobilových navigací nezvyklou funkcí je nahrávání trasy. Když ji povolíte, iGo si pamatuje, kde jste s ním všude byli. Cesty můžete zpětně procházet a také exportovat do standardního formátu GPX. Ten se dá použít v různých programech na PC – například v OziExploreru. Další možností je tvorba NMEA/SIRF logu.
Uložené cesty • detail • záznam zobrazený na mapě
IGo je „téměř vynikající“
Své dojmy z navigačního programu iGo 2006 mohu rozdělit do dvou částí. Při „offline“ pohledu, kdy jsem zkoumal možnosti a kochal se skvěle prokreslenou mapou, jsem byl nadšený. Dokud jsem nevyrazil na cestu, byla iGo nejlepší navigace svého druhu. Žádný jiný program není z vizuálního hlediska tak propracovaný a nenabízí tolik funkcí.
Už asi tušíte, že dojmy v automobilu byly trochu jiné. Atraktivní grafika má vliv na přehlednost map, trasa není tak dobře vidět jako třeba v programu TomTom Navigator. Trochu mě zklamala také hlasová navigace a pouze průměrná je nabídka bodů zájmu. Ocenil jsem ale propracované ovládání – nejdůležitější funkce jsou na hardwarových klávesách, další jsou hned po ruce na dotykovém displeji. Skvělý je přehled trasy, plánování přes mnoho průjezdních míst, celkové možnosti nastavení.
Nelze zapomenout ani na mapy. Pro uživatele na Slovensku neexistuje téměř žádná alternativa, iGo se navíc soustředí i na další země, kam ještě tradiční navigátory nepronikly. To může být konkurenční výhoda. Pro Česko a západní Evropu zase maďarský výrobce vsadil na osvědčené mapy Teleatlas.
IGo 2006 celkově hodnotím jako nadprůměrně kvalitní navigační systém pro kapesní počítače Pocket PC. Spolehlivě mě dostal tam, kam jsem potřeboval, a používal jsem ho rád – nemusel jsem se do ničeho nutit a neměl jsem chuť „přepnout jinam“. Cena je trochu vyšší než u srovnatelné varianty programu TomTom Navigator, což bude zřejmě hlavní konkurent. Na druhou stranu je v nabídce třeba samostatná Česká republika za skvělou cenu 3 320 Kč.
Kontakt na distributora:
GPSCentrum
tel.: 224 936 340
www.gpscentrum.cz, www.i-go.com
ceny jsou uvedeny v článku u jednotlivých variant produktu