Route 66 je program pro chytré telefony se Symbianem Series 60. Ve spojení s bluetoothovým přijímačem GPS, který je součástí prodejního balíku, se z mobilu stane navigační systém. Nejde přitom o žádnou náhražku – Route 66 je navigátor se vším všudy a nabídne třeba i hlasový výstup. Připravili jsme velmi podrobnou recenzi.
K čemu mapu?
I když vás třeba hlasová navigace neuspokojí, můžete se přepnout do dalšího pohledu (stiskněte tlačítko 2), kde jsou graficky znázorněny nejbližší operace, které vás čekají. V běžném pohledu je jen jedna, v celoobrazovkovém módu ale vidíte i druhou následující křižovatku, takže rozhodně vypněte zbytečné stavové pruhy. Symboly jasně ukazují, kam zabočit, případně jen mírně zahnout, kudy vyjet z kruhového objezdu apod. Hlasová navigace na to v předstihu několikrát upozorní a pruh v pravé části displeje svým zkracováním ukazuje, jestli už jste opravdu před danou křižovatkou. Čísla udávají vzdálenost v kilometrech nebo metrech a vidíte také, na jaké jste zrovna ulici.
Do další odbočky je ještě daleko • pravý pruh je už téměř celý červený, jsem
v křižovatce • 15 kilometrů do kruhového objezdu (mám v něm vyjet druhým exitem) •
pozor, pruh se zkracuje, jsem blízko • cíl cesty
Když na to přijde, mapu vůbec nepotřebujete, navigace je dostatečně spolehlivá i v tomto schématickém zobrazení. Však se také některé tzv. malé navigátory spokojí jenom s ním. Cestování podle šipky na mapě je ale zajímavější, můžete snadněji reagovat na aktuální situaci, kterou GPS nevidí, a například objet dopravní problém po vedlejší silnici – na mapě přímo zjistíte, že se po ní také dostanete na potřebné místo.
Ukázky schématických navigačních displejů
Samostatné navigátory, jako například přístroje značky Garmin, mi ale přesto při vlastním cestování vyhovují trochu víc. Slučují totiž všechny pohledy do jednoho. Standardně se řidič dívá na mapu, ale jakmile přiblíží manévr, včas se zobrazí schématický detail křižovatky – i na něm je navíc vidět aktuální poloha vozidla, která ve schématickém pohledu Route 66 chybí. Potom se zobrazení na Garminu opět přepne do mapy. Navíc je na displeji rovnou vidět aktuální rychlost, kompas, nadmořská výška, případně další údaje, pro které se u Route 66 musíte přepnout do dalšího samostatného okna.
Informace o geografické poloze, rychlosti, nadmořské výšce, azimutu a kompas
V některých zemích lze do Route 66 prostřednictvím GPRS stahovat i informace o aktuální dopravní situaci. V Rakousku ale tato služba nefunguje, takže jsem ji nevyzkoušel – je funkční v Nizozemsku, Velké Británii, Německu, Francii a Itálii (údaje v manuálu a na webu k použitelnosti tohoto systému v jednotlivých zemích se ale liší). Dopravní problém se zobrazí na mapě a program se mu při plánování trasy dokáže vyhnout.
Zájmové body
Přidanou hodnotou každého schopného navigačního systému jsou zájmové body. Hodí se v případě, kdy neznáte přesnou adresu místa, kam se chcete dostat, případně když chcete dorazit k nejbližšímu objektu daného typu – například k benzinové pumpě nebo restauraci.
Route 66 se chlubí sedmi sty tisíci zájmovými body, toto číslo ale už nerozděluje podle jednotlivých zemí a netroufnu si hodnotit, jestli je to mnoho nebo málo. Můžete si vybrat, které zájmové body se mají ikonou zobrazovat přímo v mapě. Zvolil jsem jen parkoviště a benzinové pumpy, protože s dalšími typy už mapy přestávaly být přehledné.
Zájmové body lze vyhledávat kolem aktuální pozice, kolem kurzoru, místa startu nebo cíle cesty. Nejmenší možná vzdálenost je 10 km od zvoleného místa, což je zejména ve městech poměrně dost; zde by stačil třeba jen kilometr. Nalezené objekty se ale řadí od nejbližšího k nejvzdálenějším, takže velký okruh nijak nevadí. Vybranou položku můžete nechat zobrazit na mapě, přidat ji k oblíbeným, nebo se k ní rovnou nechat navést.
Uložení pozice kurzoru • bod si můžete pojmenovat • oblíbená místa • zobrazení oblíbených v mapě
Route 66 dělí zájmové body přibližně do padesáti oblastí. Nemá smysl všechny vypisovat, jsou zde například letiště, nádraží, restaurace, hotely, parkoviště, nemocnice, bankomaty, turistické atrakce, muzea atd. Znovu vzpomínám na Garmin, kde byly například restaurace rozděleny do dalších podkategorií, takže si člověk mohl vybrat, jestli chce fastfood (a třeba konkrétní značku) nebo mexickou jídelnu.
Do políčka pro vyhledávání můžete jinak rovnou napsat ulici, přidat i popisné číslo (v databázi je jich prý 54 milionů), případně rovnou napsat název hledaného objektu. U turistických cílů to většinou stačí. Route 66 umí při vyhledávání spolupracovat s telefonním seznamem v telefonu. Z údajů u zvoleného kontaktu převezme adresu, na kterou vás dokáže navést.
Dialog pro vyhledávání • průběh vyhledávání • nalezená místa (2×) • vyhledané
místo na mapě s popiskem
Ochrana proti radarům
Vedlejším produkce navigace prostřednictvím GPS je aktuální, naprosto přesná rychlost. Tachometru v autě se až na výjimky nedá věřit, ukazuje víc, než ve skutečnosti jedete. Družicovou rychlost lze v Route 66 využít pro varování o překročení rychlosti. Nastavíte hodnotu, po jejímž překročení začne displej nepřehlédnutelně blikat a upozorní tím, že jedete rychleji, než byste měli.
V další kapitole najdete: ceny jednotlivých variant Route 66 • srovnání s jednoúčelovým navigátorem Garmin GPS V • hodnocení programu • největší konkurenti