Meta se chce v Evropě stát konkurencí pro zavedené aplikační obchody App Store a Google Play. Firma potvrdila serveru The Verge, že chystá pro uživatele v EU stahování aplikací a her přes reklamní prostory v aplikaci Facebook. Místo reklam tak bude moci mobilní aplikace zobrazovat bannery lákající na aplikační obsah. A pokud na ně uživatel klikne, automaticky se stáhne a nainstaluje potřebný instalátor.
Ve své podstatě se má jednat o nový typ „reklam“, který chce Meta vyzkoušet ještě předtím, než začnou příští rok na jaře platit nová pravidla DMA (Digital Markets Act). Meta využije toho, že mají Apple a Google otevřít své ekosystémy alternativním metodám pro mobilní platby a stahování aplikací. Tzv. sideloading sice na Androidu funguje delší dobu, jenže provázání aplikací s alternativními platebními systémy je zatím problematické. A nijak dobře nevypadá ani varování, když se uživatel pokouší o instalaci aplikací z jiných zdrojů, než je Google Play. I přes tyto zásadní nedostatky chce Meta své testovací prostředí vyzkoušet právě zde, a ne na platformě iOS.

Meta by mohla aplikace nabízet, nejen ve Facebooku, ale tak v aplikacích WhatsApp, Messenger a Instagram. Zvykli byste si ale na to, že byste aplikace hledali mimo Google Play a App Store?
Apple měl oznámit sideloading u systému iOS 17 na nedávno skončené akci WWDC, ale americký gigant se k tomu zatím neodhodlal. Možná i tato nejistota rozhodla o tom, že se Meta jako první zaměří na Android, kdy je celá situace s alternativními instalacemi o dost jednodušší. Meta si slibuje z aplikačních reklam větší míru konverze při přímé instalací aplikací, a alespoň ze startu neuvažuje o tom, že by ze stahování nebo z in-app nákupů brala nějaké provize. To se sice může časem změnit, už teď je ale jasné, že si vývojáři budou moci zvolit platební metodu takovou, jakou uznají za vhodné.
Meta není jediná, která se chystá na platformách iOS a Android po „otevření stavidel“ vytvořit konkurenci zavedeným aplikačním obchodům. Už dříve se v obdobném smyslu vyjádřil Microsoft, který chce již v průběhu příštího roku nabídnout u obou platforem vlastní evropský aplikační obchod. Záležet však bude i na tom, kdy se Apple konečně rozhoupe a na platformě iOS zpřístupní sideloading. Americký gigant je v této oblasti až „podezřele“ potichu.
Zdroj: The Verge