Minuta, půlminuta nebo sekunda? Jaká tarifikace je nejlepší?

Minuta, půlminuta nebo sekunda? Jaká tarifikace je nejlepší?

Je lepší tarifikace po minutách, 30 sekundách nebo první minuta a pak po sekundách? Srovnáváme jednotlivé způsoby tarifikace a zjišťujeme, jaké mají výhody a nevýhody.

S příchodem třetího mobilního operátora na náš telekomunikační trh se mnohé změnilo. Jedna z novinek, které s sebou Oskar přinesl, byl nový způsob tarifikace – první minutu zaplatíte celou a poté je váš hovor účtován po sekundách. Tomu, jaké výhody a nevýhody jednotlivé způsoby tarifikace s sebou přinášejí, se budeme věnovat v tomto článku.

Starý způsob (typ 1)

Jako první se používala (a stále používá) tarifikace za každých započatých 30 sekund. Tento způsob nabízel „optimističtější“ pohled na ceny za volání. Když se vám podařilo vměstnat váš hovor do 30 sekund, tak jste platili jen půlku částky uvedené v ceníku, kde byly ceny za 1 minutu. Logickou reakcí mnohých uživatelů tak bylo to, že se snažili svůj hovor omezit právě na onu půlminutu. Vedlo to k tomu, že jsme se naučili šetřit a mluvit co nejstručněji (což však může být někdy také na škodu). Spolu s tímto vynuceným zkracováním hovoru na minimum však také přicházela určitá nervozita ke konci impulsu. Když jste pak ukončili hovor a na displeji vašeho telefonu se objevilo 0:31, tak to mnohé přivádělo minimálně ke stavu s vyšším obsahem adrenalinu v krvi. Jakmile se začaly ceny za hovory snižovat, tak tento stres začal pomalu opadat, ale i tak to v mnohých z uživatelů stále ještě zůstalo zafixováno.

Tento způsob u nás používá síť Paegas (u předplacených karet i tarifních programů), síť EuroTel (pouze u předplacených karet) a Český Telecom při volání do mobilních sítí. Pokud potřebujete sdělit tomu, komu voláte, jen krátkou informaci typu: „Přijdu později, uvízl jsem v dopravní zácpě“ nebo „Kde jsi? Já stojím u vchodu do metra,“ tak je tento způsob tarifikace pro vás nejvýhodnější. V okamžiku, kdy ale telefonujete déle než 60 sekund, tak tento druh tarifikace začíná být oproti níže uvedenému způsobu poměrně nevýhodný.

„Oskarův“ způsob – první minuta celá a poté po vteřinách (typ 2)

Když Oskar přišel s novým způsobem tarifikace, který nutil uživatele zaplatit první minutu celou, tak to mnoho lidí bralo jako silnou nevýhodu – vždyť se mi přeci většina hovorů vejde do půlminuty. Ano, je pravda, že existuje mnoho lidí, jejichž hovory oněch 30 sekund nepřesáhnou, ale v okamžiku kdy hovor trvá déle než 30 sekund a méně než 61 sekund, tak je „Oskarův“ způsob tarifikace již stejně výhodný jako způsob předchozí. Jakmile však váš hovor bude trvat déle než 60 sekund, tak kromě každé celé půlminuty, je toto účtování vždy výhodnější než předchozí (typ 1).

Kromě výše jmenované výhody však tento způsob přináší i další, skrytou, výhodu – již nemusíte mít „strach“ jestli přesáhnete délku impulsu o sekundu a budete kvůli tomu platit cenu za další půlminutu. První minutu totiž platíte stejně celou, takže ji můžete „v klidu“ provolat. No a pokud onu minutu přesáhnete, tak platíte za každou další sekundu pouze 1/60 ceny z ceníku. Jestliže tedy cena za volání je např. 5 Kč za minutu, jedna sekunda vás přijde přibližně na 0,08 Kč.

Oskar tento způsob tarifikace používá u Oskaret a tarifů Volám Málo, Volám Často a Volám Stále (viz Oskarovy tarify), EuroTel, který se ho také rozhodl aplikovat, jej používá u všech tarifních programů včetně Data/SMS a Data/SMS Plus (viz tarify EuroTelu).

Tarifikace po minutách (typ 3)

Kromě výše uvedených dvou typů tarifikace se u nás s příchodem Oskara objevil ještě jeden typ – tarifikace po minutách. Ta je použita pouze u Oskarova tarifního programu Dohoda s Oskarem (viz Oskarovy tarify). Ačkoliv se na první pohled zdá účtování po minutách silně nevýhodné, tak na druhý pohled zjistíme, že oproti Typu I se toto účtování nevyplatí pouze v první polovině každé celé započaté minuty hovoru.

Další druhy tarifikace

Kromě výše uvedených existují ještě dva druhy tarifikace, se kterými se můžete v ČR setkat. První účtuje první minutu celou a poté se platí za každých započatých 30 sekund – tento způsob používá Oskar u tarifního programu Slyším Vás a Český Telecom při volání mimo UTO (uzlový telefonní obvod). Tento druh účtování je v podstatě jakýmsi hybridem mezi typem 3 a typem 1.

A druhý způsob – kdy platíte první dvě minuty celé a poté za každou započatou minutu, což je pro zákazníky naprosto nevýhodné. Tento způsob používá Český Telecom při volání v rámci UTO.

Kdy se který druh tarifikace vyplatí?

* V grafu je počítáno s cenou hovoru 5 Kč za minutu.

Délka hovoru (s) 0-30 31-60 61-90 91-120 121-150 151-180 181-210 211-240
Typ I 1. místo 1. místo 2. místo 2. místo 2. místo 2. místo 2. místo 2. místo
Typ II 2. místo 1. místo 1. místo 1. místo 1. místo 1. místo 1. místo 1. místo
Typ III 2. místo 1. místo 3. místo 2. místo 3. místo 2. místo 3. místo 2. místo

* 1. místo označuje nejvýhodnější způsob tarifikace; 3. místo označuje nejméně výhodný způsob tarifikace.

Jak vidíme z výše uvedeného grafu a tabulky, tak kromě prvních 30 sekund se vyplatí „Oskarův“ způsob tarifikace. Na druhém místě se umístil typ 1 a konečně nejméně výhodným způsobem je typ 3. Je nutné ale podotknout, že při délce hovoru od 31 do 60 sekund jsou na tom všechny způsoby tarifikace stejně. Pokud se tedy vaše hovory vejdou převážně do tohoto rozmezí, pak je naprosto jedno, který ze způsobů tarifikace používá váš operátor – vy zaplatíte vždycky stejně.

Poznámka: V článku jsou uvedeny pouze ty způsoby tarifikace, které používají operátoři s významným podílem na trhu, tedy RadioMobil, a. s. (Paegas), EuroTel Praha, s. r. o. (EuroTel GSM Global a EuroTel T!P), Český Mobil, a. s. (Oskar), a Český Telecom, a. s.

Určitě si přečtěte

Články odjinud