Mio C520: vstupenka mezi elitu (velký test)

Nové Mio C520 patří do nejvyšší třídy přenosných autonavigací. K řadě funkcí přidává i výhodnou cenu. Přečtěte si velmi podrobný test s mnoha obrázky a videem.

Panel informace, s naplánovanou trasou: Jde o základní pohled při navigaci. Vedle vzdálenosti k dalšímu manévru se zobrazuje i symbol odbočky. Vidím zbývající vzdálenost a čas jízda, aktuální hodiny a dobu, kdy dorazím do cíle. V posledním poli je digitálním způsobem zobrazena aktuální rychlost. Všechna pole jsou pevně daná, nelze nastavit, co chcete vidět a co ne.

 
Základní pohled při navigaci


Ukázky symbolů příštího manévru

Panel POI: V horní části jsou při neaktivní navigaci hodiny, během navádění vzdálenost k příštímu manévru a symbol odbočky. Pod tímto blokem jsou čtyři řádky s nejbližšími body zájmu z vybraných kategorií. Jsou-li vybrané třeba jen čerpací stanice, uvidíte čtyři nejbližší benzinky (v okruhu, nikoli na trase). Kromě názvu Mio ukazuje vzdálenost a na růžici směr. Klepnutím se bod zobrazí na mapě, dá se na něj také rychle navigovat, šipkami lze stránkovat po dalších čtveřicích.

  
Panel zájmových bodů: v pohotovostním stavu • během navigace (viz šipky) • čísla bodů přímo na mapě

Nastavení těchto bodů je sloučené s nastavením zobrazení POI na mapě. Tímto způsobem je ale možné ukazovat jen body zájmu ve vestavěných databázích. V panelu se nezobrazují vlastní body, a třeba zrovna to bych osobně nejvíc ocenil.


Nastavení zobrazení POI na mapě

Panel TMC: Je určen k zobrazení nejbližších dopravních událostí. Informace se ale objeví jen v případě, že používáte držák vybavený přijímačem RDS-TMC. Na čtyřech řádcích pod stále stejnou hlavičkou (viz předchozí odstavec) jsou vidět nejbližší přijaté dopravní informace. Klepnutím se místo zobrazí na mapě, po dalším dotyku se Mio zeptá, jestli se dané události chcete vyhnout.

 
Dopravní události v panelu • zobrazení uzavírky • jak vyřešit problém?

U bodů zájmu lze tolerovat, že se zobrazují v okolí a ne na trase, u přehledu dopravních informací ze systému RDS-TMC ale už nikoli. K čemu je mi při naplánované trasy vědomí, že daleko za mnou je uzavírka? Potřebuji jen události, které jsou na mé cestě. Mio je sice označí praporkem, většinou ale uvidíte jen seznam položek, které vás nijak nebudou zajímat.

Objevil jsem chybu v navigační aplikaci. I když držák není připojen a na displeji místo nejbližších dopravních událostí svítí jen černé upozornění, jednotlivé černé řádky jsou někdy aktivní, pamatují si poslední položky před vyjmutím přístroje z držáku.

Panel itinerář: Ve čtyřech položkách, které lze jako všechny ostatní stránkovat, se zobrazuje itinerář. Jsou to vždy položky, které mají následovat, historické řádky postupně mizí. Poklepáním na položku lze vybrat, jestli se chcete manévru nebo celé ulici vyhnout.

 
Příruční itinerář v panelu • Mio Map nabídne i podrobný itinerář

Opravdu tě chci, široký pruhu?

Široký pruh vypadal jako dobrý nápad už od prvního zveřejnění fotografií nového uživatelského prostředí. Stejně tak dobře i funguje, zobrazuje všechny informace, které řidič potřebuje vidět. Po tisíci kilometrech si ale už říkám, že novinek bylo dost a že bych se rád vrátil k původnímu úzkému sloupci. Nejdůležitější je pro mě totiž mapa, a ta má i na širokoúhlém displeji stejný prostor jako u starších navigací Mio.

Pruh lze tlačítkem zcela zasunout a na celém displeji zobrazit pouze mapu. Potom ale zase chybí důležité informace – hlavně vzdálenost k další odbočce a její tvar. Potřeboval bych kompromis, jen úzký informační pruh s nejdůležitějšími údaji, a zbytek vyhradit mapě. Tento pohled ale Mio nenabízí. Trochu naděje vkládám v neoficiální uživatelské úpravy. Stejně jako se objevila řada uživatelských grafických šablon pro starší Mia a aplikaci iGo, třeba i tady budou časem vyvinuty úsporné a praktičtější pohledy.

Jde ale možná jen o mé osobní potřeby, které třeba ostatní uživatelé vůbec nepocítí. Široký pruh na novém Mio C520 rozhodně není špatný.

Nejlepší mapy v Evropě

Rozdíly v mapovém pokrytí jednotlivých verzí Mia C520 jsem popisoval v úvodu článku. Stejně jako u předchozích modelů a u softwaru iGo platí, že západní Evropa včetně Česka je pokryta mapami Tele Atlasu. O kvalitě pokrytí v západních zemí nemá smysl dlouze psát, je takřka dokonalé. U Česka sice Mio použilo poslední vydání map 2007.01, ve srovnání s jinými východoevropskými zeměmi je pokrytí výborné, ale oproti předchozím verzím mapy se toho zase tolik nezměnilo. V menších obcích stále chybí názvy ulic, o popisných číslech ani nemluvě. Mio pro Česko a západní Evropu používá stejné mapy jako má třeba TomTom v posledním vydání.

Pro pokrytí východoevropských zemí bere iGo/Mio data od lokálních dodavatelů. Nespoléhá se na stále velmi nedokonalé mapy Tele Atlasu. Díky tomuto přístupu má teď Mio výborně zpracované Slovensko, Polsko, Maďarsko a další země. Všude ale dokonalost nečekejte. Například turisticky oblíbené Chorvatsko je sice mnohem lepší než u navigátorů s mapami Tele Atlasu, je na něm ale ještě stále dost práce.


Mapy jsou z lednové edice

Ve vnitřní paměti jsou mapy těchto zemí: Česko, Slovensko, Polsko, Maďarsko, Černá hora, Rumunsko, Chorvatsko, Srbsko, Bosna a Hercegovina, Bulharsko, Ukrajina, Řecko, Turecko (to bude dostupné jako bezplatný upgrade). Na paměťové kartě jsou mapy těchto zemí: Andora, Belgie, Dánsko, Finsko, Francie, Německo, Gibraltar, Itálie, Irsko, Lichtenštejnsko, Lucembursko, Monako, Norsko, Nizozemsko, Portugalsko, Rakousko, San Marino, Španělsko, Švédsko, Švýcarsko, Velká Británie a Vatikán.

Zjednodušení při pohledu na mapu

IGo a starší Mia používala dva pohledy na mapu: samostatný pro navigaci, samostatný pro prohlížení. Toto rozdělení bylo praktické – pro navigaci jsem měl aktivní 3D pohled, pro prohlížení mapy 2D a spokojeně jsem jezdil. Rozlišení těchto dvou pohledu ale možná bylo pro některé uživatele složité, Mio proto v C520 tento pohled sloužilo do jednoho. Je tady pohled Mapa, nic jiného.

 
2D a 3D pohled na mapu (se skrytým informačním pruhem)

Napřed mě toto sloučení dost mátlo. Musel jsem – navíc bez hardwarových tlačítek – vrátit 3D pohled do půdorysu a teprve potom posouvat prstem mapu. Až později jsem objevil důmyslné vylepšení: při změně měřítka se mapa od určitého stupně sama naklopí do 2D pohledu. Dvojitou mapu už nepotřebuji.


Článek pokračuje v další kapitole: hledání cíle, body zájmu, RDS-TMC

Témata článku: , , , Použitelná funkce, Nejvyšší kategorie, Slovensko Polsko, Oblíbená funkce, Odolný přístroj, Eli, Radiožurnál, VST, Dobrá cena, Stejný displej, Vstup, Dobrá konstrukce, Mez, Stejný prostor, Předchozí odstavec, Velký, Kvalitní přenos, Velká data, Vozovka, Rychlý pohled, Test, Skvělý kousek